JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
TØFFERE KONKURRANSE: Fra 1. november blir reglene for å få drosjeløyve endret. Tom Svendsen mener regjeringen med det legger ytterlige sten til byrden.

TØFFERE KONKURRANSE: Fra 1. november blir reglene for å få drosjeløyve endret. Tom Svendsen mener regjeringen med det legger ytterlige sten til byrden.

Martin Guttormsen Slørdal

Koronakrisen:

Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør: – Blir sosialklient eller minstepensjonist

Drosjesjåfør Tom Svendsen frykter at koronakrisa stopper taksameteret hans for godt.


24.09.2020
07:00
24.09.2020 11:33

martin@lomedia.no

Tom Svendsen i Oslo Taxi venter på neste kunde utenfor Tveita Senter i Oslo. Jobben som drosjesjåfør innebærer mye venting. Etter at koronapandemien rammet Norge, med strenge tiltak fra landets myndigheter, har ventetiden på holdeplassene blitt lenger samtidig som antall drosjer er det samme.

Mars er vanligvis en grei måned for hovedstadens drosjekusker, sier Svendsen, men ikke i år. Han var ute og jobbet som vanlig 12. mars.

– Det ble helt dødt, og ingen ting som skjedde. Det var som om noen dro ut proppen, forteller han.

Hør Tom sin historie i siste episode av podkasten Rørsla:

Rørsla Tom

Minstepensjonist eller sosialklient

Tom Svendsen har kjørt passasjerer i en mannsalder i Oslos gater. I 1986 begynte han som reservesjåfør i Oslo Taxi før han ble drosjeeier i 2002. Han kjører på spotmarkedet, det vil si at han ikke har noen faste kjøreoppdrag, men venter på neste kunde på holdeplassene. Livet som drosjesjåfør har vært en kamp for å overleve fra dag én, sier han.

På grunn av pandemien og frykten for å bli smittet av Covid-19, er det færre kunder for Svendsen og kollegene. Han anslår at antall turer per dag er halvert siden mars, og at inntektene hans har gått ned med opp til 40 prosent.

– Jeg har helt klart fått en mer anstrengt økonomi. Regningene mine tar ikke ferie eller blir sykmeldte. Jeg tror ikke at jeg er i denne bransjen etter nyttår, sier drosjesjåføren.

Tom Svendsen har blitt 62 år og hadde ikke tenkt at det var en pandemi som skulle skyve han ut av arbeidslivet.

– Jeg har kommet i den alderen der man ikke er til noen nytte mer. Alternativet mitt er enten å bli sosialklient eller minstepensjonist, og det er trist, sier han.

Maria (41) blir arbeidsledig: – Jeg vet ikke helt hvordan vi skal klare oss

Burde fått mer støtte

Tom Svendsen sier at drosjenæringen har fått liten støtte fra myndighetene i tiden etter mars. Han mener at drosjene kunne bidratt mye mer hvis det hadde kommet en oppfordring om at de kunne brukes. Så lenge folk blir oppfordret til å unngå overfylt kollektivtrafikk, så rammer det også dem, mener han.

– Vi blir ikke foretrukket. Jeg synes vi er et vel så bra supplement som å gå eller å sykle. Her kunne kundene sittet alene og blitt kjørt fra a til b uten problemer, sier Svendsen.

Tilbake i mars: Drosjesjåfør ga Hadia Tajik en brutal vekker om alvoret i koronakrisen

Smitte vil være kroken på døra

Svendsen holder seg jevnlig oppdatert på koronapandemien og på smittetallene i samfunnet. Han er bekymret over utviklingen, men han er ikke veldig redd for å bli smittet selv.

Jeg regner med at kundene er såpass fornuftige at de ikke bruker oss hvis de er smittet, sier han.

Drosjesjåføren har sin flaske med antibac, vasker hendene hyppig og holder dørhåndtak og bankterminalen i bilen rene.

– Jeg tar de forholdsreglene jeg kan, og føler meg mer utrygg i butikken enn her i bilen. Men skulle jeg bli smittet av korona på jobb, er det definitivt kroken på døra for yrkeslivet mitt, sier Svendsen.

(Saken fortsetter under bildet)

TELLER PÅ KNAPPENE: Tom Svendsen har  kjørt drosje siden 1986. Nå er han i tvil om han kan fortsette i bransjen.

TELLER PÅ KNAPPENE: Tom Svendsen har kjørt drosje siden 1986. Nå er han i tvil om han kan fortsette i bransjen.

Martin Guttormsen Slørdal

Jobber hver eneste natt

På Grønland i Oslo er utestedene i nærheten fylt opp av mennesker som nyter en mild høstkveld. På drosjeholdeplassen er det linet opp fem taxier. De står alle og venter på neste tur, men køen beveger seg sakte framover. Sjåførene som LO-Aktuelt prater med, sier at de merker at det har blitt færre kunder. Noen av dem har tapet opp hjemmelagde pleksiglass-løsninger i bilen slik at forsetene blir skilt fra baksetene, der kundene skal sitte.

En av sjåførene sier at han kjenner flere kolleger fra det norsk-somaliske miljøet som har blitt smittet av Covid-19 på jobb. Drosjesjåføren, som har kjørt drosje siden 2014, vil ikke stå fram med navn. Han forteller kundene er borte, og at han må jobbe hver natt for å få økonomien til å gå rundt.

Vi risikerer helsa vår hver dag, med hver kunde. Vi vet ikke om kunden har korona eller ikke. Og det er mindre inntekt på oss, sier han.

Han liker ikke tanken på å bli avhengig av sosialhjelp.

– Jeg er en type som liker å stå på. Det veldig viktig for meg å jobbe og være en del av storsamfunnet, sier sjåføren til LO-Aktuelt.

Frislipp av taxiløyver: Anne har kjørt drosje i 34 år. Fra 1. november er det fritt fram for å konkurrere om jobben hennes

Frislipp av løyver

Tilbake på Tveita sitter fortsatt drosjesjåfør Tom Svendsen og venter på neste tur. Fra 1. november har regjeringen sørget for et frislipp av drosjeløyvene. Da forsvinner en del av kriteriene som i dag kreves for å være en aktør i drosjenæringen i Norge. I dag må du ha drosjeyrket som hovedinntekt for å få et løyve. Dette kravet forsvinner i november. Du behøver heller ikke være tilsluttet en taxisentral eller ha kompetansenivået som kreves i dag. Tom Svendsen liker det dårlig, og kaller det enda en spiker i kista for drosjenæringen.

Det er åtte Oslobaserte selskaper. Konkurransetilsynet og Forbrukerrådet sier at drosjemarkedet i Oslo i dag er uoversiktlig. Hva så hvis du får 500 selskaper å forholde deg til? Hvordan kan det bli bedre og mer oversiktlig. Dette blir fullstendig kaos, tror han.

Først en pandemi som skaper store utfordringer i drosjenæringen, så frislipp av drosjeløyver.

– Myndighetene sparker bena under en hel næring, mener Tom Svendsen.

(Saken fortsetter under bildet)

GÅR EN MØRK HØST I MØTE: Regningene tar ikke ferie selv om kundene uteblir, påpeker drosjesjåfør Tom Svendsen. Han har hatt et betydelig inntektsfall siden mars.

GÅR EN MØRK HØST I MØTE: Regningene tar ikke ferie selv om kundene uteblir, påpeker drosjesjåfør Tom Svendsen. Han har hatt et betydelig inntektsfall siden mars.

Martin Guttormsen Slørdal

Vanskelig å være alene

Han forteller at han har voksne barn som klarer seg selv. Selv bor han alene, men det er ikke noen fordel når det kommer til økonomien.

Samfunnet er lagt opp til at man skal være to. Mange av mine kolleger er gift eller har samboere. De har en inntekt til å hvile seg på. Jeg har ikke det. Om jeg tjener mye eller lite, så er det én person som skal betale regningene, sier han.

Reportasje: Livet ble snudd på hodet for Janne og Dag Rune under koronapandemien

24.09.2020
07:00
24.09.2020 11:33



Mest lest

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Sissel M. Rasmussen

Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.

KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.

Eirik Dahl Viggen

Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Privat

Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben

Brian Cliff Olguin

Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

Eirik Dahl Viggen

Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene

Håvard Sæbø

Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt

Per Backer

Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje


Flere saker