I KRISE: SAS skal nedbemanne 650 årsverk blant pilotene. Tillitsvalgt Christian Laulund er urolig.
Sissel M. Rasmussen
Tillitsvalgt i luftfarten
Tre måneder etter nedstengningen, er fortsatt ingen SAS-piloter tilbake i full jobb
Christian Laulund kommer fra en SAS-familie. Forholdet til selskapet har vært bedre. 650 årsverk blant pilotene i SAS skal bort. Laulund er kritisk til antallet.
Dette er SAS-tillitsvalgt Laulunds egne ord, fortalt til journalist Sissel M. Rasmussen:
Kaoset kom brått på. Nedstengingen fra 12. mars kom nesten over natta. Vi har vanligvis arbeidsplaner som strekker seg over seks uker, men alt måtte endres på veldig kort tid. Da permitteringene kom, ble pilotene rammet på forskjellige måter, siden permitteringsreglene er forskjellige i de ulike landene. I Norge er reglene gunstige for arbeidsgiverne, mens i Sverige og Danmark er myndighetene mer opptatt av å verne kjøpekraften til arbeidstakerne, som beholder en mye større del av lønna enn tilfellet er her. Uten kjøpekraft vil konsekvensene for samfunnet bli enda større.
FØLGER ANSIENNITET: SAS i Skandinavia har felles ansiennitetsliste, derfor er det vanskelig å si hvor mange oppsigelser det vil komme i Norge, forteller Christian Laulund.
Sissel M. Rasmussen
Alle piloter delvis permittert
Vi tillitsvalgte prøver å fordele byrden mellom de unge og eldre. Samtlige piloter har vært permittert 50 prosent, men når all interkontinental trafikk stoppet opp og ytterligere ruter ble lagt ned i Europa, var det ikke nok jobb til alle. Alle pilotene på de interkontinentale rutene, og 170 av de yngste pilotene, ble permittert 100 prosent. SAS i Skandinavia har felles ansiennitetsliste, derfor er det vanskelig å si hvor mange oppsigelser det vil komme i Norge. Det er enighet om dette prinsippet, og det er bra. Men dersom SAS ønsker å beholde de unge nye pilotene med kort ansiennitet, må de gi mer for å motivere de eldre og dyreste pilotene til å gå av. Det blir oppsigelser, men variablene er mange og uforutsigbare. Fremdeles er ingen piloter tilbake i 100 prosent jobb. SAS har bebudet at 5000 ansatte kommer til å miste jobben totalt sett.
Fra en SAS-familie
Jeg kan jo si at jeg kommer fra en SAS-familie, for faren min var pilot i SAS, og moren min jobbet i administrasjonen. Begge begynte i 1954. Det var andre tider. For selv om faren min reiste mye, opplevde jeg at han likevel var mye tilstede. Da jeg ville bli pilot, var faren min klar på at jeg måtte ta en «skikkelig» utdannelse først. Derfor er jeg også elektroingeniør. Han så de mørke skyene komme på 80-tallet. Da jeg spurte mine døtre om de kunne tenke seg å bli piloter når de ble voksne, kom svaret kontant fra min eldste: «Nei pappa - ikke pilot, for da er man aldri hjemme». Det stakk i hjertet. Slik var det ikke da jeg vokste opp. For øvrig har jeg en søster som var flyvertinne, og hennes sønn jobbet et par år i en administrativ del av SAS, mens en av mine døtre nå er permittert kabinansatt. Hun mister nok jobben.
SLEKTERS GANG: Christian Laulund ble pilot som sin far. Også moren jobbet i SAS.
Jan-Erik Østlie
Bruker utenlandske piloter
SAS gjør det samme som billigselskapene. De har base i London, er registrert i Irland, med utenlandske piloter som flyr våre ruter ut fra Oslo, København og Stockholm, med leasede fly. Pilotene drar hjem når arbeidsperioden er over, ingen bor i Skandinavia. Dette er en trussel mot hele vårt velferdssystem. Jo flere selskaper som flytter virksomhet ut av landet, jo færre blir det som bidrar. Vi er avhengige av at alle er med på å gi staten skatteinntekter. Når SAS, og ikke minst Norwegian, får støtte fra staten til å overleve krisen, settes det da vilkår om norske arbeidsplasser? Rammebetingelsene og regelverket bør være likt for alle i luftfarten. Pilotene er ikke lenger ansatt i selskapet. Flyene er heller ikke eid av selskapet. Ansvarslinjene er pulveriserte. Slik kan det ikke fortsette, om vi ønsker å ha et bærekraftig samfunn.
sissel@lomedia.no
Christian Laulund (55)
• Leder av Norske SAS-flygeres Forening (NSF)
• Leder av SAS Pilot Group (SPG) som består av alle SAS’ Flygerforeninger i Skandinavia.
• Sitter i representantskapet i Norsk Flygerforbund.
Hjertesak: At SAS beholder arbeidsplassene i Norge, Sverige og Danmark og stopper outsourcingen til andre land.
Christian Laulund (55)
• Leder av Norske SAS-flygeres Forening (NSF)
• Leder av SAS Pilot Group (SPG) som består av alle SAS’ Flygerforeninger i Skandinavia.
• Sitter i representantskapet i Norsk Flygerforbund.
Hjertesak: At SAS beholder arbeidsplassene i Norge, Sverige og Danmark og stopper outsourcingen til andre land.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer