«Galskap» er fortsatt et ord jeg bruker om oppsplittingen av jernbanen, sier lokfører Håvar Molberg.
Ole Martin Wold
Tillitsvalgte forteller:
Turnus er tungt, sier lokfører Håvar: – Bonusen er magiske netter, badet i nordlys eller midnattssol
Håvar Molberg beskriver de måneskinnsklare nettene på Nordlandsbanen som spektakulære og oppsplittingen av jernbanen som «galskap».
anne.siri@lomedia.no
Dette er Håvar Molbergs egne ord, som fortalt til journalist Anne Siri Renå.
Guttedrømmen gikk i oppfyllelse da jeg ble trailersjåfør som 21-åring. I årevis var norske veier min arbeidsplass, og jeg kjørte også turer utenlands. Å bo i en bag og aldri helt vite når en kan ta fri, er likevel et slags uryddig arbeidsliv som passer best når en er ungkar og spillemann.
Som trailersjåfør hadde jeg kjørt langs jernbanesporet mange strekninger, og for meg ble det naturlig å hoppe videre over til jernbanen. Etter ett år på skolebenken pluss mye øvelseskjøring og arbeidspsykologisk test, var jeg utdannet lokomotivfører som 32-åring.
Da kom også a-ha-opplevelsen over at det faktisk går an å være del av et ordnet arbeidsliv, med fast lønn og fritid og der en kan kreve en forutsigbar turnus. Det har nok vært litt mer vill vest i yrkessjåførbransjen.
Les også: Stortinget kan vedta jernbanepakke 4 uten tre firedels flertall, mener lovavdelingen
Å føre tog er jo i samme sjangeren. Jeg har fortsatt ansvar for et stort kjøretøy, selv om det geografiske området nå er mindre. Jeg føler at jeg kan ha denne jobben til jeg blir pensjonist.
At jobben ikke er åtte til fire hver dag, tiltaler meg. Sånn blir det mer en livsstil. Turnusen er likevel den tyngste delen av jobben. Å gå på jobb klokka tre om natta er helt greit, men dagen derpå kan føles litt tung. Søvn og måltider blir et puslespill. Bonusen er magiske netter badet i nordlys eller midnattssol på Nordlandsbanen. Men jeg kan absolutt ikke drømme meg bort, jobben krever full konsentrasjon hele veien. En skigåer kan jo dukke opp ved en planovergang. Nå kjører jeg maks fem og en halv time i ett strekk.
KJØRE: Transport går som en rød tråd gjennom Håvar Molbergs arbeidsliv, og han elsker det.
Ole Martin Wold
I yrket mitt er omtrent alle fagorganiserte. Styrken vår er at vi står samlet i ett forbund. Galskap er fortsatt et ord jeg bruker om oppsplittingen av jernbanen. Etter min mening finnes det ingen helhet mer, det har blitt veldig mange instanser og direktører og forvirring. Norge er et lite land, og bare halve landet har jernbane. At private og utenlandske selskaper skal tjene penger på jernbanen her er helt hull i hodet. Staten bør være eier sånn at økonomisk overskudd kan gå tilbake til jernbanen og samfunnet.
Nå jobber vi mot EUs jernbanepakke fire. Med grønt lys for den, blir det frislipp av hele jernbanen.
I juni tok SJ Norge over sju togstrekninger i Trafikkpakke Nord, og det omfatter arbeidsplassen min. Å gå fra NSB via Vy til SJ betyr fortsatt samme turnus og togmateriell. Alle avtaler for ansatte er som før. Det har vært litt kluss med de nye datasystemene, men vi puster likevel litt lettet ut over at det var solide svenske SJ og ikke et annet utenlandsk selskap som vant anbudsrunden her.
Min aller største glede ved å være tillitsvalgt er å få til noe for fellesskapet. Personlig gevinst er totalt uinteressant for meg. For en lokfører er det artig å se glade folk som hopper ombord på toget, men mellom mars og mai var det naturlig nok langt færre som reiste. Nå er vi mer tilbake til normalen igjen. Jeg er opptatt av at rettighetene til oss ansatte skal være på stell, men det skal også herske god stemning ombord på togene.
Håvar Molberg (44)
• Lokomotivfører for SJ Norge.
• Leder for Lokomotivpersonalets forening Trondheim.
• Sitter i forbundsstyret til Norsk Lokomotivmannsforbund.
• Hjertesak: Bidra til å skape et godt arbeidsmiljø og et levelig arbeidsliv.
Håvar Molberg (44)
• Lokomotivfører for SJ Norge.
• Leder for Lokomotivpersonalets forening Trondheim.
• Sitter i forbundsstyret til Norsk Lokomotivmannsforbund.
• Hjertesak: Bidra til å skape et godt arbeidsmiljø og et levelig arbeidsliv.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin