FORHANDLINGSLEDER: – Vi har stilt opp på dugnad for å redde SAS i dårlige tider. Da er det ikke urimelig at SAS gir noe tilbake når det går bedre, sier forhandlingsleder for Norsk Flygerforbund, Jens Lippestad
Helge Rønning Birkelund
Vi strakk oss langt, sier SAS. Tullball, svarer de streikende pilotene
Seks måneders forhandlinger, to fulle dager med mekling, og åtte timer overtid førte ikke fram: Nå streiker SAS-pilotene.
helge@lomedia.no
To piloter tas ut i streik fra mandag. Fra torsdag kan det bli fullt kaos når alle norske SAS-piloter, rundt 550 i tallet, går ut i streik.
Nå skylder begge parter på hverandre.
– Kastet alle krav
– Det ble brudd fordi SAS valgte å si nei til vårt tilbud etter at vi til slutt hadde kastet nesten alle våre krav på båten, sier forhandlingsleder for Norsk Flygerforbund, Jens Lippestad til LO-Aktuelt.
– Vi gikk så langt ned at vi bare satt igjen med krav som i realiteten allerede er innfridd gjenom våre svenske og danske kollegaer, som vi flyr sammen med. Vi reduserte omtrent på alt vi hadde, men selv ikke det var nok, legger han til.
– SAS hevder at de strakk seg langt?
– Det er tullball. Jeg synes ikke SAS strakk seg i det hele tatt. Jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor de velger å kaste tusenvis av passasjerer ut i konflikt for det som framstår som helt rimelige krav etter vår mening.
Har stilt opp
Lippestad mener SAS kunne unngått streik dersom de hadde gitt pilotene de samme betingelsene som i Danmark og Sverige, med nasjonale tilpasninger.
– Dette er svært provoserende. Vi kan ikke akseptere denne splitt og hersk taktikken til SAS, mener Lippestad.
Han mener pilotene gang på gang har stilt opp for å redde SAS i dårlige tider, og mener det ikke er urimelig at SAS gir noe tilbake når det går bedre.
I forhandlingene har pilotenes krav vært fortsatt faste og hele stillinger, mer forutsigbarhet i forhold til arbeid og fritid, samt et moderat lønnstillegg.
– Det er SAS som nå fullt og helt må bære ansvaret for at passasjerene blir rammet. Vi beklager dette sterkt. Denne streiken kunne SAS unngått hvis de hadde vist reell vilje til løsning. I stedet møter vi et arrogant SAS som mener at deres ansatte skal godta dårligere arbeidsvilkår. Det kan vi rett og slett ikke akseptere, sier Lippestad.
– Uforståelig
Leder for SAS-pilotene i Parat, Jan Levi Skogvang, sier det er uforståelig at SAS ikke vil gi norske piloter det samme som er framforhandlet i Sverige og Danmark.
– Jeg undrer meg over hvorfor SAS velger en slik strategi. Det er nærmest som at man ikke tar oss på alvor, men i stedet bare ønsker å erstatte dårlige ordninger med enda dårlige løsninger. Vi føler vi blir holdt litt for narr, sier Skogvang.
Han sier medlemmene krever reelle forbedringer.
– Vi er villig til å streike lenge om nødvendig, men håper SAS tar til fornuft. Med et anstendig tilbud setter vi oss ved forhandlingsbordet igjen, sier Skogvang.
– Strakk oss langt
Motparten er av en helt annen oppfatning.
– Vi strakk oss svært langt hos Riksmekleren uten å nå fram. Det er vanskelig å innfri krav som gir betydelig høyere kostnader for SAS og går utover det andre grupper i årets oppgjør har fått, sier adm. direktør i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, som har forhandlet på vegne av SAS.
– Pilotene i SAS har svært gode lønns- og arbeidsvilkår, med en snitt årlig grunnlønn før tillegg på rundt en million kroner. Antall arbeidsdager i året er færre enn det de aller fleste andre yrkesgrupper har, og arbeidstiden må fortsatt tilpasses til når passasjerene ønsker å reise. SAS konkurrerer i et usedvanlig hardt globalt marked der alle typer konkurrenter omstiller seg hele tiden for å holde kostnadene nede. Derfor er en avtale med pilotene der de får en lønnsøkning på linje med alle andre yrkesgrupper en forutsetning for nye investeringer og en trygg drift. Det er beklagelig at vi ikke lykkes i denne omgang, sier Lothe.
Stans på torsdag
Hva som skjer videre, er det for tidlig å si noe om.
– Nå har vi så vidt rukket å gå fra hverandre. Vi har ikke tenkt på hva som skjer videre. Nå må dette få virke litt og så får partene tenke seg litt om. Så får vi ta det derfra, sier Jens Lippestad.
Norsk Flygerforbund og Parat har tatt ut alle de norske pilotene som flyr rutetrafikk ut i streik. Det er snakk om 358 i LO og rundt 200 fra Parat. Det er alle de norske SAS-flygerne.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo