JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Havnearbeiderne kan få omkamp om Holship-saken i menneskerettighetsdomstolen

Avtroppende LO-leder Gerd Kristiansen avslørte i sin åpningstale på LO-kongressen at LO vil forsøke å få Holship-saken til menneskerettighetsdomstolen.
- Vi mener vi har en god sak om vi får den inn i EMD, sier Lars Morten Johnsen, leder i Transportarbeiderforbundet. Her i radiodebatt med Trine Lise Sundnes, leder i Handel og Kontor (med ryggen til) om EØS, ledet av 
Torgny Hasås, journalist i LO-Aktuelt.

- Vi mener vi har en god sak om vi får den inn i EMD, sier Lars Morten Johnsen, leder i Transportarbeiderforbundet. Her i radiodebatt med Trine Lise Sundnes, leder i Handel og Kontor (med ryggen til) om EØS, ledet av Torgny Hasås, journalist i LO-Aktuelt.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

– LO kan tilby et fellesskap som står side om side med deg om arbeidsgiver vil tråkke på rettighetene dine. Sånn som de har gjort med havnearbeiderne i tre år nå. Vit at vi støtter dere, og at vi nå prøver å få saken til menneskerettighetsdomstolen. Ikke gi opp, sa Gerd Kristiansen da hun åpnet sin siste LO-kongress som leder.

Vinn-Vinn-Tap

Holship-saken har versert i det norske rettsvesenet i mer enn tre år. Striden stod om det danskeide selskapet Holship sin norske avdeling i Drammen kunne losse og laste skipene de mottok selv, eller om de måtte bruke de registrerte havnearbeiderne ved administrasjonskontoret på Drammen Havn. Transportarbeiderforbundet krevde at Holship undertegnet tariffavtale og iverksatte boikott og blokader av Holship for å få selskapet til å signere. NTF tok selv saken til Drammen tingrett for å få boikotten erklært lovlig. Det fikk havnearbeidernes fagforening tilslutning til både i tingretten og etter at Holship anket, i Borgarting lagmannsrett.

Holship-boikott er lovlig

Havnearbeiderne tapte i Høyesterett

Holship med støtte fra sin arbeidsgiverorganisasjon, Bedriftsforbundet, og også senere med hjelp fra NHO, anket saken inn for Høyesterett. Norges høyeste rettsinstans innhentet svar fra ESA-domstolen da Holship hevdet at NTF sin boikott var et brudd med den frie etableringsretten, siden bedriften ikke selv kunne stå for lossingen og lastingen av sine skip. Uttalelsen som kom fra ESA tydet på at domstolen også mente organiseringen i norske havner var problematisk sett opp mot EØS-avtalens artikkel om fri etableringsrett, og da Høyesterett tok sin avgjørelse i plenum, fikk Holship medhold fra ti av 17 dommere.

Dermed var NTF sin mulighet for å bruke kampmidler på havnene for å få bedrifter til å undertegne tariffavtaler, erklært ulovlig. Dommen sa også at tariffavtalen med sine losse- og lastekontor var ulovlig, og at ILO-konvensjon 137 som skal sikre registrerte havnearbeidere fortrinnsrett til losse- og lastearbeid, måtte vike for EØS-avtalen.

LO tar regninga

I LO og NTF mener man derimot at dommen er et brudd med Menneskerettighetserklæringens artikkel 20 som gir mennesker rett til å organisere seg. Derfor vil NTF og LO nå prøve å få saken opp for den Europeiske Menneskerettighetsdomstolen, EMD.

Til Transportarbeideren sier leder i NTF, Lars Morten Johnsen at både i NTF og LO mener muligheten er stor for å vinne fram med et slikt syn i EMD.

– Det vanskeligste blir nok å komme gjennom nåløyet og få saken behandlet, men får vi den inn i EMD, mener vi at vi har en god sak, sier Johnsen.

LO og NTF er også enige om at NTF skal ta regninga for arbeidet med å få saken inn for EMD, men at LO skal ta alle kostnadene om EMD velger å behandle den.

– For oss blir det trolig en kostnad på 200.000-300.000 kroner. Det største arbeidet og dermed de største kostnadene vil bli om saken kommer opp i EMD, og det har LO sagt de skal dekke, sier Johnsen.

Hvor raskt en avklaring eventuelt kan komme fra EMD, tør ikke Johnsen si noe om.

– Det kan ta flere år, sier Lars Morten Johnsen.

De ansatte går opp 100.000 i lønn etter at de fikk tariffavtale

Åpner for flere

Advokat Nicolay Skarning som har representert Holship og Bedriftsforbundet stiller seg uforstående til at Holship-saken utfordrer organisasjonsfriheten i menneskerettighetene.

– Dette må skyldes en misforståelse. Holship-dommen åpner havnene for flere fagforeninger enn Norsk Transportarbeiderforbund og er derfor bra for organisasjonsfriheten. Saken kommer derfor ikke til å slippe inn der, sier Nicolay Skarning

Havnedemo i dag

Samtidig med LO-kongressen har støttegruppa for havnearbeiderne satt i stand en demonstrasjon til støtte for den mer enn tre år lange konflikten på norske havner. Det vil først være en markering utenfor Oslo Rådhus, før demonstrantene går i tog til Folkes Hus på Youngstorget i Oslo der LO-kongressen avholdes. Havnearbeiderne og deres støttespillere mener at LO selv har skyld i at konfliktene ikke ble avsluttet tidligere. Det begrunnes med at LOs organisasjonskomite ga NTF organisasjonsretten for losse og lastearbeidet i Risavika utenfor Stavanger allerede før boikotten av den terminalen startet 1. november 2013, mot IndustriEnergi sin stemme. Havnearbeiderne mener at LO burde tvunget IndustriEnergi til å etterleve vedtaket fra organisasjonskomiteen, og at det ville bidratt til en langt raskere avslutning av konflikten.

LO-leder Gerd Kristiansen har varslet at hun vil møte havnearbeiderne utenfor Folkets Hus i dag. NTF-leder Lars Morten Johnsen skal også holde appell.

• Alle sakene fra LO-kongressen

- Ikke gi opp, sa avtroppende LO-leder Gerd Kristiansen til havnearbeiderne i sin åpningstale.

- Ikke gi opp, sa avtroppende LO-leder Gerd Kristiansen til havnearbeiderne i sin åpningstale.

Tri Nguyen Dinh

Annonse
Annonse