Anstrengt økonomi for mange institutter
NTL vil styrke forskningen - foreslår å følge Arbeiderpartiets mål
Innsatsen innen forskning og utvikling bør utgjøre 3 prosent av landets inntekter, mener NTL. Forbundet vil ha LO med på et løft.
MÅ STYRKES: Forbundssekretær i Norsk tjenestemannslag mener Norge må øke innsatsen innen forskning og utvikling.
Ole Palmstrøm
oystein.braathen@lomedia.no
Langtidsplanen for forskning har 3 prosent som mål, det samme har Ap i sitt nye partiprogram. Derfor mener Norsk tjenestemannslag at LO må gå inn for det samme i sitt handlingsprogram, som skal vedtas av kongressen.
Forslaget fikk ikke støtte i sekretariatets innstilling, men forbundssekretær Pål Kjærstad presenterte et nytt forslag fra talerstolen.
– Statistikken viser at Norge benyttet 1,9 prosent av brutto nasjonalproduktet til forskning i 2015. De nordiske landene ligger på rundt 3 prosent. Det må være et mål at vi skal komme på samme nivå, sa Kjærstad i sin begrunnelse.
• Alle sakene fra LO-kongressen
Framtida
NTL har mange medlemmer ved universitetene, høgskolene og forskningsinstituttene.
– Sektoren trenger vesentlig mer penger for å kunne gjennomføre den viktige forskningen. Den er noe alle nyter godt av, det være seg medisinsk forskning som vi alle har store forventninger til, eller innenfor alternative energiformer, som solenergi, vindkraft og vannkraft, sa Kjærstad.
Vil forplikte LO
Setningen NTL ønsker inn i handlingsprogrammet er:
"LO vil jobbe for at Norges samlede forsknings- og utviklingsinnsats får et betydelig økonomisk løft med sikte på å utgjøre 3 prosent av BNP."
Fristilte
En fjerdedel av den totale forskningen i Norge utføres av instituttene, for eksempel Norsk Institutt for luftforskning eller Norsk institutt for vannforskning. For disse finansierer staten i gjennomsnitt 10 prosent. Resten av inntektene er oppdragsprosjekter.
– Dette blir nærmes kommersiell virksomhet. Da blir det ikke mye tid igjen til forskning. Mange av instituttene sliter med en meget anstrengt økonomi. Situasjonen rammer arbeidsvilkårene og har ført til nedbemanninger og permitteringer. Lønns- og arbeidsvilkår settes under press, særlig pensjon, forteller Pål Kjærstad.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.