JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønnsoppgjøret:

Ap støtter busstreiken – advarer mot tvungen lønnsnemnd

Det er partene i busstreiken som må komme til enighet, mener Ap-nestleder Bjørnar Skjæran.
UANSVARLIGE: – Ansvaret for å søke om dispensasjoner ligger hos arbeidsgiverne, og når de sier de ikke vil søke om dispensasjoner, taler det sitt klare språk, sier nestleder i Arbeiderpartiet, Bjørnar Skjæran.

UANSVARLIGE: – Ansvaret for å søke om dispensasjoner ligger hos arbeidsgiverne, og når de sier de ikke vil søke om dispensasjoner, taler det sitt klare språk, sier nestleder i Arbeiderpartiet, Bjørnar Skjæran.

Tormod Ytrehus

roy@lomedia.no

Mandag, åtte dager etter at busstreiken startet, møtte Arbeiderpartiets nestleder Bjørnar Skjæran streikende bussjåfører hos Unibuss på Alnabru i Oslo. Da kom han rett fra et tilsvarende møte i Mo i Rana.

Selv om det ikke har vært kontakt mellom partene så langt i streiken, håper Skjæran at det er partene selv som får løse konflikten.

– Den streiken som dere står i er slik vi ser det en rettferdig lønnskamp. Mitt klare budskap til regjeringa er at partene bør finne ut av dette selv. Regjeringa bør ikke være for rask på labben med tvungen lønnsnemnd, sier Skjæran.

Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret

Han legger imidlertid til at han ikke tror regjeringa vil presse fram en tvungen lønnsnemnd i forbindelse med busstreiken. Den samme tiltroen har han ikke til arbeidsgiversiden.

– Vi har veldig ansvarlige fagforeninger i Norge. I arbeidskonflikter er det en lang tradisjon for å gi dispensasjoner der det er behov for det. Ansvaret for å søke om dispensasjoner, ligger hos arbeidsgiverne. Når de sier de ikke vil søke om dispensasjoner, taler det sitt klare språk, poengterer Skjæran.

Innsikt: Dette kan stoppe busstreiken – slik vurderer de tvungen lønnsnemnd

Sympati med de streikende

Ap-nestlederen tror arbeidsgiversiden har forregnet seg på at koronakrisen ville gi bussjåførene mindre støtte for en streik enn det de har fått.

– Jeg tror at veldig mange har veldig stor forståelse for streiken. Dette er en lavlønnsgruppe som vi har klappet for og som har gått i front under koronakrisen. De har utsatt seg selv for stor smitte, men det er ingen som kan betale regninger med applaus. Derfor har veldig mange stor sympati med de streikende. Det pågår en mediekamp om sannheten, så den rapporten som kom fra SSB forrige uke kom kanskje ikke veldig beleilig for dem som vil at sjåførene skal ha dårlig betalt og at direktørene skal ha millionlønninger, påpeker han.

Historisk: Da bussjåførene gikk til streik for 22 år siden, overrasket de arbeidsgiverne og vant

– Bevisst strategi

I bussbransjen deler de Ap-nestlederens syn på faren for tvungen lønnsnemnd. Både høstferien og lavere smittetall i Oslo støtter det, mener leder i bransjerådet for buss i Fellesforbundet.

– Det gjør at det ikke er grunnlag for å si at det er større fare for liv og helse. Dessuten har vi gjort et relativt selektivt streikeuttak. Vi har holdt helseekspressen utenom, minner Melgård om.

Bransjerådslederen er klar på at dersom det skulle være behov for dispensasjoner nettopp på grunn av liv og helse, så ligger ansvaret for å søke om det hos arbeidsgiversiden. At NHO Transport ikke vil gjøre det, mener Melgård er en helt bevisst strategi.

– Det er ganske opplagt at de prøver å presse fram tvungen lønnsnemnd, sier Per Ole Melgård.

Spekulerer ikke

Administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange avviser at arbeidsgiverne spekulerer i tvungen lønnsnemnd.

– Det er helt feil. Tvungen lønnsnemnd baserer seg utelukkende på en faglig vurdering. Hvis det kommer lønnsnemnd er det arbeidstakerorganisasjonene som har ansvar for det med det streikeuttaket de har gjort, påpeker Stordrange.

Kommentar: Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse