JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Trafikkulykker

Åtte bussjåfører har omkommet i frontkollisjoner i Norge siden 2011. Nå tas det grep

Regjeringen foreslår å stille strengere krav til sikkerheten for bussjåførene ved kollisjoner. På høy tid, mener Fellesforbundet.
STRENGERE KRAV: Regjeringen vil ha bedre fysisk sikkerhet for bussjåfører fra 2023 (lllustrasjonsfoto).

STRENGERE KRAV: Regjeringen vil ha bedre fysisk sikkerhet for bussjåfører fra 2023 (lllustrasjonsfoto).

Jan Morten Frengstad, Hamar Arbeiderblad

roy@lomedia.no

Magasinet for fagorganiserte har de siste årene skrevet flere artikler om manglende kollisjonssikkerhet for bussjåfører, spesielt i busser der sjåføren sitter lavt over veibanen. Så sent som i mars 2021 omkom en bussjåfør i en frontkollisjon fordi førerplassen ikke var godt nok sikret.

I en pressemelding som ble sendt ut grytidlig fredag 28. januar sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) at regjeringen ønsker å innføre krav om at alle busser skal ha en sterkere konstruksjon i front for å beskytte sjåførene bedre.

– Det skal være trygt å kjøre buss på norske veier, både for passasjerer og for sjåfør. Dessverre har vi i løpet av de siste årene sett en rekke alvorlige frontkollisjoner hvor bussjåfører har blir hardt skadet eller drept. Det kan vi ikke leve med, sier samferdselsministeren.

Ikke blitt del av forbedring

I begrunnelsen for hvorfor det er behov for strengere krav påpekes det at den tekniske utviklingen på sikkerhet i kjøretøy både hindrer at ulykker skjer, og reduserer konsekvensene der ulykken først er ute.

– Det er likevel dessverre slik at sjåførplassen i buss ikke har tatt særlig del i forbedringer som gjelder tekniske krav, særlig for å sikre sjåførplassen ved kollisjon. I praksis stilles det i dag ikke særskilte krav til kollisjonssikkerhet i buss i de gjeldende felleseuropeiske kravene til buss, står det å lese i høringsnotatet.

Løsningen som deretter skisseres er at busser som brukes i løyvemessig trafikk skal ha ekstra beskyttelse for fører som en del av bussens konstruksjon.

(Saken fortsetter under bildet)

FORNØYD: Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.

FORNØYD: Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.

Erlend Angelo

– Ingen flere å miste

Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet har selv mange år bak seg som bussjåfør. Han er strålende fornøyd med at regjeringen endelig tar aktivt grep og følger opp dette.

– Vi har pekt på dette problemet i mange år, og jobbet mot å få strengere krav til kollisjonssikkerhet for bussjåførene, så det er veldig positivt at det endelig kommer. Lille Norge har hatt altfor mange dødsulykker, og vi har ingen flere bussjåfører å miste på grunn av for lite kollisjonsbeskyttelse rundt førerplassen. Det er nå på høy tid at det kommer strengere krav som berger liv og hindrer alvorlige skader på mennesker, påpeker han. 

Denne skaper debatt: Unibuss straffet sjåføren selv om syklisten påtok seg skylda. Nå må selskapet punge ut

Setter krav til bruk

Den forrige regjeringen hadde den samme problemstillingen på sitt bord, men den gangen ble det sagt at man i Norge ikke kunne innføre strengere regler enn i resten av Europa. I fredagens pressemelding fra samferdselsdepartementet står det også at forslaget skal sendes ut på høring nasjonalt OG i EØS-systemet. Departementet skriver i sitt høringsnotat at de samme EU-reglene gjelder fremdeles, men at de mener å ha funnet en vei rundt de europeiske begrensningene.

Norge har nemlig ingen mulighet til ikke å akseptere busser som er godkjent i henhold til de felleseuropeiske kravene. Disse har ingen spesielle krav til frontbeskyttelse i buss. Noe helt annet er å stille krav knyttet til bruk.

– Vi kan ikke ha kjøretøytekniske krav som medfører at vi ikke godkjenner EU-typegodkjente busser. Det kan imidlertid innføres krav knyttet til bruk, i dette tilfelle foreslås det krav til frontbeskyttelse for busser som har løyve for rute eller turkjøring, skriver departementet.

Mye lest: Hvis bussjåføren bommer med 14 sekunder på ruta, betyr det 7.000 kroner i gebyr

Frykter ikke EØS-trøbbel

I Fellesforbundet frykter ikke Sivertsen at EU/EØS-systemet vil stoppe disse kravene. 

– Det virker som en formaliaprosess, og noe man uansett må gjøre. Jeg oppfatter at EU/EØS-regelverket er et minimumsregelverk og at man fra nasjonalstatene kan lage strengere regler nettopp slik regjeringen nå legger opp til. Vi i Fellesforbundet vil selvsagt følge saken med med stor interesse og levere vårt høringssvar innen tidsfristen, avslutter Sivertsen. 

Pressevakt i Samferdselsdepartementet, Tor Livius Midtbø, sier at forslaget som er sendt ut på høring, gjelder innføring av særlige krav nasjonalt, ikke på europeisk nivå.

– Forslaget er også sendt EØS-landene for eventuelle innspill. Eventuelle slike innspill vil bli vurdert etter høringen, skriver han.

Høringsfristen er satt til 27. april i år, og samferdselsdepartementet skriver at reglene vil omfatte alle busser som blir registrert fra og med 2023.

Bussjåfør ba passasjer følge smittevernreglene: – Plutselig kjenner jeg et hardt slag i ansiktet, forteller Somieh

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse