JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Aksjonen mot svart og uautorisert arbeid i bilbransjen:

Bak det lovlige dekkhotellet skjulte det seg et ulovlig bilverksted

Bilbransjen er lei av underskogen av sosial dumping og svart arbeid. Nå er de i gang med tidenes ryddeaksjon.
BORT MED DE KRIMINELLE: Daglig leder Tor Arne Ballo (til venstre) i Møller Kalbakken og Fellesforbundet-sekretær Stig Lundsbakken vil ha bort de useriøse fra bilbransjen. De er skjønt enige om at et organisert arbeidsliv er et av de viktigste virkemidlene for å lykkes i kampen mot svart og uautorisert arbeid.

BORT MED DE KRIMINELLE: Daglig leder Tor Arne Ballo (til venstre) i Møller Kalbakken og Fellesforbundet-sekretær Stig Lundsbakken vil ha bort de useriøse fra bilbransjen. De er skjønt enige om at et organisert arbeidsliv er et av de viktigste virkemidlene for å lykkes i kampen mot svart og uautorisert arbeid.

Erlend Angelo

erlend@lomedia.no

Svart arbeid i bilbransjen er ikke noe nytt fenomen. Men mens det tidligere begrenset seg til «ekstra kveldsarbeid» for bilmekanikerne, har de siste årene avslørt stadig flere ulovlige bilverksteder.

Bilbransjeforbundet møter nå problemet med en bred samling i «Aksjonen mot svart og uautorisert arbeid i bilbransjen». Over 20 bransjeaktører er samlet i prosjektet. I tillegg har Statens Vegvesen opprettet sin egen krimenhet. For nå skal det ryddes i bilbransjen.

Feie for egen dør

Det er de glade for på Møller Kalbakken i Oslo. De skjønte først at det var noe galt da underleverandørens inngang var dekket med polititeip. Bak det lovlige dekkhotellet skjulte det seg et ulovlig bilverksted.

Daglig leder Tor Arne Ballo sa opp kontrakten på dagen.

– Vi kan ikke leve med sånne underleverandører, selv om de tjenestene vi kjøpte, var lovlige. Vi kan ikke kjøpe tjenester som kanskje er finansiert av ulovligheter, sier Ballo.

UT MED USERIØSE: Nermin Mujic mener flere må gjøre som arbeidsgiveren hans, og kaste de useriøse ut av bilbransjen. – Det handler jo om våre jobber, om lønna vår, sier mekanikeren.

UT MED USERIØSE: Nermin Mujic mener flere må gjøre som arbeidsgiveren hans, og kaste de useriøse ut av bilbransjen. – Det handler jo om våre jobber, om lønna vår, sier mekanikeren.

Erlend Angelo

Han sitter selv i Oslo og Akershus bilbransjeforening, som var initiativtaker til samarbeidskampanjen som Norges Bilbransjeforbund har satt i gang.

Ballo tror den store ryddeaksjonen vil bære frukter.

– Svart arbeid er litt som et såpestykke – klemmer du her, flyr det dit. Det må bli smertefullt og slitsomt å drive svart, og det skal vi klare med ei bred samling i bransjen.

Les også: Fellesforbundet fornøyd med bilresultatet

Les også: Her får du vasket bilen med fagorganisert arbeidskraft

Vegvesenet vil ha tips

Med i prosjektet er også Statens Vegvesen. Gjennom sin nye krimenhet, som snart fyller året.

– Samlet tjener svindlere milliarder på kriminalitet knyttet til trafikant- og kjøretøyområdet i Norge. Men for å finne svindlerne, trengs nok et litt annet tankesett enn det som har vært tidligere, sier Jon Molnes, leder for den ferske krimenheten – selv med fortid fra politiet.

Roser bransjeinitiativ

Vegvesenet har tidligere lagt mest vekt på å sjekke at de godkjente verkstedene følger reglene. Nå skal de finne og luke ut de ulovlige verkstedene også.

Men da er de avhengige av tips. Derfor har de opprettet krimtips@vegvesen.no – en tipsfunksjon med muligheter for anonymitet.

VIL HA TIPS: Jon Molnes, leder for krimenheten i Statens Vegvesen.

VIL HA TIPS: Jon Molnes, leder for krimenheten i Statens Vegvesen.

Henriette Erken Busterud/vegnett.no

– Vi vet fra undersøkelser at mange i bilbransjen kjenner til ulovligheter og useriøse i sitt nærområde. Tidligere tipsordninger har fungert for dårlig, men den nye ordningen hjelper. Mye av arbeidet vårt starter med gode tips, understreker Molnes.

Blant annet førte det fram til store avdekkinger under en landsdekkende rassia i fjor høst. Da ble 51 verksteder anmeldt for ulovlig drift.

Vil ha tillitsvalgte med på laget

Det var gjennom den rassiaen Møller-verkstedet i Oslo oppdaget at deres underleverandør også drev ulovlig verksted i tillegg til de lovlige tjenestene.

Stig Lundsbakken i Fellesforbundet er glad for at verkstedet så raskt og kontant kuttet ut denne underleverandøren. Men målet må være å kvitte seg med de useriøse før politi eller media kommer på besøk, understreker Lundsbakken.

– Alle må feie for egen dør. Er alle tindrende klare, vil store deler av ulovlighetene forsvinne, mener Fellesforbundet-sekretæren.

Med nye tariffavtaler og nå over 6.000 medlemmer i bilbransjen, oppfordrer han både nye og erfarne tillitsvalgte til å bidra i kampen mot useriøse underleverandører.

• Les også: Hva er det med bilgutta?

– Tillitsvalgte i bilbransjen er generelt veldig opptatt av fag og stolt av bransjen de jobber i. De er også veldig gode vaktbikkjer, men da må det være åpenhet for å melde fra.

– «Noen» får alltid nyss i noe. Alle kan og må bidra, både innenfor og utenfor egen bedrift, mener daglig leder Ballo – og legger til at det inkluderer oss som privatpersoner.

– Du ville ikke kjøpt laseroperasjon til øyet hos en som ikke er autorisert. Du går ikke til en tannlege som ikke kan faget. Men å sende bilen til uautorisert verksted kan faktisk få langt mer fatale følger.

Følg oss på Facebook

SJEKKLISTE: Fellesforbundet og Norges Bilbransjeforbund har laget en enkel veileder for hvordan velge seriøse underleverandører.

SJEKKLISTE: Fellesforbundet og Norges Bilbransjeforbund har laget en enkel veileder for hvordan velge seriøse underleverandører.

Erlend Angelo

«Aksjonen mot svart og uautorisert arbeid i bilbransjen»

• Femårig prosjekt, oppstart sommeren 2016, av Norsk Bilbransjeforbund

• Rundt 30 bedrifter, organisasjoner og etater er med

• Svart økonomi i bilbransjen er beregnet til å utgjøre rundt tre milliarder kroner i året

Å sende bilen til uautorisert verksted kan få
fatale følger

Tor Arne Ballo,
Møller Kalbakken

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

«Aksjonen mot svart og uautorisert arbeid i bilbransjen»

• Femårig prosjekt, oppstart sommeren 2016, av Norsk Bilbransjeforbund

• Rundt 30 bedrifter, organisasjoner og etater er med

• Svart økonomi i bilbransjen er beregnet til å utgjøre rundt tre milliarder kroner i året