JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
LØNNSTAPERE: Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at bussjåførene i 2019 hadde langt dårligere råd enn i 2015. For mange kan det ha dreid seg om mer enn 1000 kroner i måneden.

LØNNSTAPERE: Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at bussjåførene i 2019 hadde langt dårligere råd enn i 2015. For mange kan det ha dreid seg om mer enn 1000 kroner i måneden.

Roy Ervin Solstad

Bussjåførene har mindre å rutte med enn for fem år siden

Siden 2015 har prisstigningen vært høyere enn lønnsveksten til bussjåførene. Spesielt de to siste årene har vært negative.


14.09.2020
08:18
14.09.2020 09:43

roy@lomedia.no

De siste fem årene har bussjåførenes kjøpekraft blitt redusert med mellom én og tre prosent.

Turbussjåførenes utvikling har vært den dårligste, mens sjåfører i rutebiltransport utenfor byer og forsteder har kommet minst dårlig ut. En turbussjåfør med 400.000 kroner i årslønn hadde i 2019 med andre ord drøyt 1000 kroner dårligere råd per måned enn i 2015. Sammenligner man med industrien, ville en arbeider med samme lønn hatt nesten 500 kroner bedre råd hver eneste måned i fjor enn for fem år siden.

Redusert kjøpekraft

Bussjåførene har lenge hevdet at de ikke kjenner seg igjen i tallene som har blitt brukt under lønnsforhandlingene. Inntrykket har vært at den reelle lønna har ligget langt lavere. Tallene Magasinet for fagorganiserte har hentet inn fra Statistisk sentralbyrå (SSB) og Teknisk beregningsutvalg (TBU) tyder på at sjåførene kan ha rett. Disse tallene baserer seg på innmeldinger av lønn til Arbeidsgiver- og Arbeidstakerregisteret.

Siden registreringen endret seg i 2015, har det ikke vært mulig å få ut tall før dette. I 2015 lå den gjennomsnittlige månedslønna til bussjåførene på mellom 32.250 og 33.700 kroner. I 2019 var den mellom 33.470 og 36.870 kroner. Den laveste lønna er i turbuss-sektoren. Den høyeste for bussjåfører i by- og forstadsområder.

Det gir en lønnsvekst på totalt 7,7 prosent for turbuss-sjåførene, mens det for bussjåførene sentralt og i distriktene betød henholdsvis 9,4 og 9,8 prosent lønnsvekst.

I samme periode steg prisene ifølge gjennomsnittet av konsumprisindeksen i 2015 og 2019 med 10,8 prosent.

De to siste årene, det vil si 2018 og 2019, har vært ekstra ille. Fra januar 2018 til desember 2019 steg prisene med fem prosent. Lønningene steg derimot bare med 3,3 til 4 prosent. Det gir en redusert kjøpekraft på opp mot 1,7 prosent på bare to år.

Bussjåfører henger etter på lønna, sjefene får store tillegg: – Jeg fatter ikke at de har samvittighet, sier tillitsvalgt

Taper mot industrien

I bussbransjeavtalen som er tariffavtalen til bussjåføren står det at bussjåførenes lønn skal nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Bussbransjeavtalen ble ferdigforhandlet i 2007, men trådde ikke i kraft før to år senere.

I 2015 var gjennomsnittlig industriarbeiderlønn ifølge Teknisk beregningsutvalg på 442.400 kroner i året. I de tre bussjåførgruppene var gjennomsnittslønna 404.400, 401.880 og 387.000 kroner. Det utgjør for de sentrale bussjåførene 91,4 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, for de i distriktene 90,8 prosent og for turbuss-sjåførene 87,5 prosent.

I 2019 har disse gått ned til henholdsvis 89,1 for sjåfører i byer og forsteder, 88,9 for sjåfører utenfor disse områdene og 84 prosent for turbussjåførene.

Industriarbeiderne har for øvrig hatt en reallønnsvekst på 1,4 prosent i den samme perioden.

Tallene fra SSB og TBU viser at bussjåførene har langt opp, og at gapet øker.

Se hele lista her: Dette er snittlønna i over 300 yrker

Bekrefter bildet

Det overrasker ikke forbundssekretær i Fellesforbundet og forhandlingsleder for arbeidstakersiden i tariffoppgjøret om ny bussbransjeavtale, Dag-Einar Sivertsen.

– Vi har hele tiden hevdet at lønnsforskjellene mellom bussarbeidere og industriarbeidere har økt, og med forbehold om at jeg ikke har fått studert disse tallene inngående, så viser de det samme bildet, sier Sivertsen.

Han tror imidlertid ikke det er i den virkelighetsbeskrivelsen uenigheten med arbeidsgiversiden ligger.

– Dette er jo hovedspørsmålet i de forhandlingene vi har vært inne i. Jeg opplever at uenigheten dreier seg mer om hva som menes med å være mer på linje med industriarbeiderlønna, sier Sivertsen.

Den diskusjonen fortsetter fredag 18. september. Da møtes partene til mekling for å unngå en streik fra søndag 20. september.

Fått med deg denne? Bussjåfør Simen fikk kroppen knust i 30 km/t. Sjåføren i den andre bussen døde momentant

Vil ikke oppgi tall

Magasinet for fagorganiserte har bedt NHO Transport om å få se de tallene arbeidsgiverne opererer med, samt bedt om kommentarer på tallene fra SSB og TBU i denne artikkelen.

Administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange skriver i en epost at NHO ikke vil gå ut med tallene i forkant av meklingen. Han vil heller ikke kommentere bussjåførenes lønn nå.

– Vi skal til mekling på fredag og lørdag. Vi akter ikke å diskutere lønnsutvikling og -nivå i media i forkant av meklingen, skriver Stordrange.

Bussjåfører i by- og forstadsområder

Årslønn 2015: 404.400 kroner

Årslønn 2019: 442.400 kroner

Lønnsvekst 2015-2019: 9,4 prosent

Prisstigning 2015-2019: 10,8 prosent

Reallønnsvekst: -1,4 prosent

Av industrilønn i 2015: 91,4 prosent

Av industrilønn i 2019: 89,1 prosent

(Kilde: SSB og TBU)

Bussjåfører utenfor by- og forstadsområder

Årslønn 2015: 401.880 kroner

Årslønn 2019: 441.240 kroner

Lønnsvekst 2015-2019: 9,8 prosent

Prisstigning 2015-2019: 10,8 prosent

Reallønnsvekst: -1 prosent
Av industrilønn i 2015: 90,8 prosent

Av industrilønn i 2019: 88,9 prosent

(Kilde: SSB og TBU)

Turbussjåfører

Årslønn 2015: 387.000 kroner

Årslønn 2019: 416.880 kroner

Lønnsvekst 2015-2019: 7,7 prosent

Prisstigning 2015-2019: 10,8 prosent

Reallønnsvekst: -3,1 prosent
Av industrilønn i 2015: 87,5 prosent

Av industrilønn i 2019: 84 prosent

(Kilde: SSB og TBU)

Industriarbeiderlønn

Årslønn i 2015: 442.400 kroner

Årslønn i 2019: 496.400 kroner

Lønnsvekst 2015-2019: 12,2 prosent

Prisstigning 2015-2019: 10,8 prosent

Reallønnsvekst: 1,4 prosent

(Kilde: SSB og TBU)

Slik fant vi tallene

• I SSB sine statistikker er bussjåfører og trikkeførere puttet i den samme yrkeskoden.

• Det gjør at vi ikke får ut hva bussjåførene tjener ved kun å se på den lønnsstatistikken.

• Samtidig finnes det egen statistikk for rutebiltransport i byer og forsteder, rutebiltransport utenfor byer og forsteder, og til sist for turbuss.

• Med SSB sin hjelp har vi klart å filtrere yrkeskode for bussjåfører og trikkeførere inn i statistikkene for rutebiltransport og turbuss.

• Siden det ikke er trikkeførere som kjører rutebil eller turbusser, har vi dermed klart å finne gjennomsnittlig lønn for bussjåfører i alle de tre gruppene.

• Gjennomsnittlig industriarbeiderlønn framkommer hvert år i rapportene fra Teknisk Beregningsutvalg.
• Prisstigningen er hentet ut fra SSB sine tall på gjennomsnittet av konsumprisindeksen fra 2015 til 2019.

14.09.2020
08:18
14.09.2020 09:43

Bussjåfører i by- og forstadsområder

Årslønn 2015: 404.400 kroner

Årslønn 2019: 442.400 kroner

Lønnsvekst 2015-2019: 9,4 prosent

Prisstigning 2015-2019: 10,8 prosent

Reallønnsvekst: -1,4 prosent

Av industrilønn i 2015: 91,4 prosent

Av industrilønn i 2019: 89,1 prosent

(Kilde: SSB og TBU)

Bussjåfører utenfor by- og forstadsområder

Årslønn 2015: 401.880 kroner

Årslønn 2019: 441.240 kroner

Lønnsvekst 2015-2019: 9,8 prosent

Prisstigning 2015-2019: 10,8 prosent

Reallønnsvekst: -1 prosent
Av industrilønn i 2015: 90,8 prosent

Av industrilønn i 2019: 88,9 prosent

(Kilde: SSB og TBU)

Turbussjåfører

Årslønn 2015: 387.000 kroner

Årslønn 2019: 416.880 kroner

Lønnsvekst 2015-2019: 7,7 prosent

Prisstigning 2015-2019: 10,8 prosent

Reallønnsvekst: -3,1 prosent
Av industrilønn i 2015: 87,5 prosent

Av industrilønn i 2019: 84 prosent

(Kilde: SSB og TBU)

Industriarbeiderlønn

Årslønn i 2015: 442.400 kroner

Årslønn i 2019: 496.400 kroner

Lønnsvekst 2015-2019: 12,2 prosent

Prisstigning 2015-2019: 10,8 prosent

Reallønnsvekst: 1,4 prosent

(Kilde: SSB og TBU)

Slik fant vi tallene

• I SSB sine statistikker er bussjåfører og trikkeførere puttet i den samme yrkeskoden.

• Det gjør at vi ikke får ut hva bussjåførene tjener ved kun å se på den lønnsstatistikken.

• Samtidig finnes det egen statistikk for rutebiltransport i byer og forsteder, rutebiltransport utenfor byer og forsteder, og til sist for turbuss.

• Med SSB sin hjelp har vi klart å filtrere yrkeskode for bussjåfører og trikkeførere inn i statistikkene for rutebiltransport og turbuss.

• Siden det ikke er trikkeførere som kjører rutebil eller turbusser, har vi dermed klart å finne gjennomsnittlig lønn for bussjåfører i alle de tre gruppene.

• Gjennomsnittlig industriarbeiderlønn framkommer hvert år i rapportene fra Teknisk Beregningsutvalg.
• Prisstigningen er hentet ut fra SSB sine tall på gjennomsnittet av konsumprisindeksen fra 2015 til 2019.




Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker