TYVERI: – På 13 år har vi mistet 40.000 i årslønn. Det ser vi på som et tyveri, og da er det litt vanskelig å akseptere at «tyven» kommer tilbake og tilbyr oss 18.000 kroner. Vi vil jo ha alt som er tatt fra oss, sier Ørjan Takle.
Håvard Sæbø
Bussjåfør-streiken:
Bussjåførene vant folkets støtte: – Da er det jo bare arbeidsgiverne igjen
En spørreundersøkelse viste at 85 prosent av befolkningen hadde sympati med de streikende bussjåførene.
roy@lomedia.no
Den 20. september startet den første streiken i bussbransjen på 22 år. Bussjåførene hadde fått nok av brutte løfter om at deres lønnsnivå skulle være mer på linje med industrien, og meklingen førte ikke fram. På det meste var rundt 8300 bussjåfører i streik, og to ulike spørreundersøkelser ga bussjåførene massiv støtte.
Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret
Bakgrunn: Bussjåførene får ny lønn. Streiken er over
Tyveri
Bussjåfør og klubbleder i Fellesforbundet i Tide Buss i Bergen, Ørjan Takle, sier han er overveldet over støtten fra publikum og passasjerer.
– Vi har spesielle arbeidstidsordninger som folk har reagert på, men alle hadde også forståelse for lønnskampen vår, selv om dårlig lønnsutvikling ikke er spesielt, sier Takle.
Ikke minst har folk forstått argumentet med at bussjåførene ikke har fått den lønnsutviklingen de har blitt lovet i tariffavtalen.
– På 13 år har vi mistet 40.000 i årslønn. Det ser vi på som et tyveri, og da er det litt vanskelig å akseptere at «tyven» kommer tilbake og tilbyr oss 18.000 kroner. Vi vil jo ha alt som er tatt fra oss, sier Takle.
Debatt: Bussbransjen kan reddes, og fylkespolitikerne sitter på nøkkelen, skriver Ørjan Takle
Takknemlig
Streiken medførte at mange passasjerer mistet sin foretrukne måte å reise på. I Bergen opplevde Takle at passasjerer som ikke hadde egen bil tok beina eller sykkelen fått for å komme seg på jobb, uten å klandre bussjåførene.
– Det var forunderlig, men vi er ekstremt takknemlig for den støtten, understreker han.
Der bussjåførene sto streikevakt kom det også støtteerklæringer kontinuerlig.
– Biler tutet, det var tomler i været og folk rullet ned vinduene og ropte at vi skulle stå på. Det var en helt utrolig opplevelse, sier han.
Ikke overrasket
Takle peker på at nettopp det at passasjerer, publikum og media så gjennomgående stilte seg på bussjåførenes side, var viktig under streiken som ble avsluttet 1. oktober etter en ny meklingsrunde.
– Lønnskamp i dag handler om å vinne opinionen. Vinner du opinionen blir det vanskelig for motparten å holde igjen, sier bussjåfør Ørjan Takle.
Han er derfor ikke overrasket over at totalt 85 prosent av de spurte i en av undersøkelsene hadde sympati med bussjåførene.
– Da er det jo bare arbeidsgiverne igjen, smiler han.
Mye lest: Rasende tillitsvalgt: – Et svik mot bussjåførene
Fylkesansvar
Han vil imidlertid ikke gi arbeidsgiverne all skyld for den negative lønnsutviklingen.
– Fylkeskommunene har også et ansvar. Det er de som har laget alle kravene som busselskapene må forholde seg til. Det eneste som skiller de ulike selskapene er pris, og det selskapet med de minste marginene vinner anbudet.
De marginene er så små at de ikke har råd til å gi oss en normal lønnsutvikling. Derfor er nok jeg villig til å gå lenger i å unnskylde arbeidsgiverne enn mange av kollegene mine, påpeker Takle.
Må stå sammen
Han er likevel klar på at det er arbeidsgiverne bussjåførene må rette kampen om bedre vilkår mot. Det er en kamp Takle mener bussjåførene må ta sammen, uansett hvordan årets oppgjør ender.
– Det har vært mye støy og høy temperatur fra både ja- og neisiden i forbindelse med uravstemningen, men jeg håper at når dette oppgjøret er over, kan samle oss i kampen om bedre vilkår. Enten det gjelder utvalgsarbeid for å bedre tariffavtalen eller under neste hovedoppgjør i 2022. Hvis vi bussjåfører ikke klarer å enes, vil arbeidsgiverne vinne, poengterer Ørjan Takle.
Stor støtte
Under streiken foretok Opinion en undersøkelse, der et flertall på 54 prosent i stor grad hadde sympati med de streikende, mens 31 prosent svarte de hadde sympati «i noen grad»
56 prosent var helt enige i at bussjåførene fortjener lønn på linje med industriarbeiderne, mens 27 prosent var delvis enige.
Hele 73 prosent av de spurte mente det var arbeidsgiverne som først og fremst bar hovedansvaret for å få til en løsning på streiken. Bare 17 prosent mener de ansatte og deres fagforbund bar ansvaret.
Stor støtte
Under streiken foretok Opinion en undersøkelse, der et flertall på 54 prosent i stor grad hadde sympati med de streikende, mens 31 prosent svarte de hadde sympati «i noen grad»
56 prosent var helt enige i at bussjåførene fortjener lønn på linje med industriarbeiderne, mens 27 prosent var delvis enige.
Hele 73 prosent av de spurte mente det var arbeidsgiverne som først og fremst bar hovedansvaret for å få til en løsning på streiken. Bare 17 prosent mener de ansatte og deres fagforbund bar ansvaret.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo
Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»
Kathrine Geard