JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vaksinering mot korona:

Bussjåfører og andre ansatte i kollektivtrafikken bør prioriteres i vaksine-køen, mener en samlet bransje

Ansatte i kollektivtransporten har en samfunnskritisk oppgave. Derfor bør de prioriteres når vaksineringen mot korona starter, påpeker en samlet bransje
VIL VAKSINEPRIORITERES: Ansatte i kollektivtransporten bør få vaksine tidlig, siden de har et samfunnskritisk yrke, og har stor risiko for å møte smittede personer på jobb, mener kollektivtransportbransjen.

VIL VAKSINEPRIORITERES: Ansatte i kollektivtransporten bør få vaksine tidlig, siden de har et samfunnskritisk yrke, og har stor risiko for å møte smittede personer på jobb, mener kollektivtransportbransjen.

Colourbox.com

roy@lomedia.no

I et brev til Folkehelseinstituttet som ble sendt torsdag 3. desember påpeker Fagforbundet, Fellesforbundet, Jernbaneforbundet, Yrkestrafikkforbundet, Kollektivtrafikkforeningen, NHO Sjøfart, NHO Transport og Spekter at ansatte i denne bransjen bør vaksineres raskt.

Mange i risikogruppen

Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen, begrunner det med at et smitteutbrudd blant for eksempel bussjåfører vil være kritisk.

– Hvis vi får et smitteutbrudd på et stasjoneringssted, så vil det lamme busstrafikken på samme måte som streiken i høst. Det vil ramme busstrafikken i hele det distriktet, sier han.

Han minner også om at spesielt i bussbransjen er mange av de ansatte etter all sannsynlighet i risikogruppen.

Mye lest: Renholder Grethe har Tourettes og ble sagt opp av ISS: – De ville ha meg ut fra dag én

– Gjennomsnittsalderen blant bussjåfører er over 55 år, og med en relativt stillesittende jobb som utgangspunkt, er nok heller ikke alle i denne gruppen i fysisk toppform. Siden kollektivtrafikken er et samfunnskritisk oppdrag, bør helsemyndighetene vurdere å prioritere denne gruppen når vaksineringen mot korona starter, sier han.

(Saken fortsetter under bildet)

MANGE I RISIKOGRUPPEN: Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet peker på at spesielt i bussbransjen er mange i risikogruppen på grunn av høy gjennomsnittsalder og en relativt stillesittende arbeidsdag.

MANGE I RISIKOGRUPPEN: Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet peker på at spesielt i bussbransjen er mange i risikogruppen på grunn av høy gjennomsnittsalder og en relativt stillesittende arbeidsdag.

Bjørn A. Grimstad

Stoler på FHI

Verken han eller resten av bransjen vil imidlertid legge seg opp i de vurderingene helsemyndighetene til slutt gjør og i hvilken rekkefølge ulike grupper skal vaksineres.

– Vi sitter jo ikke på den medisinskfaglige kompetansen. Vi må bare stole på den vurderingen de gjør. Vi har full forståelse for at «alle» vil vaksineres først. Grunnen til brevet er at vi ønsker å peke på den situasjonen yrkessjåførene står i, og den samfunnskritiske funksjonen de har. Mange andre i samfunnskritiske yrker er jo også avhengig av kollektivtransport for å komme seg på jobb, understreker han.

Mye lest: Uføre Vibeke ville melde seg inn i Fagforbundet. Det fikk hun ikke lov til

Prioriterer eldre og syke

Fredag 4. desember offentliggjorde Folkehelseinstituttet sin prioriteringsliste i forbindelse med vaksinen. Der var ikke ulike yrkesgrupper prioritert. Kun personer i ulike risikogrupper, som i mange tilfeller vil inkludere ansatte i kollektivtransporten.

Ifølge VG vil de første som får vaksine være alle over 65 år, samt beboere i omsorgsboliger og sykehjem. I tillegg kommer personer fra 18–64 år med en eller flere underliggende sykdommer.

Folkehelseinstituttet anslår at dette vil gjelde 1,3 millioner mennesker.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse