JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bussbransjeavtalen:

Buss-oppgjøret er i gang: – Koronakrisen har ikke gjort det lettere, sier Fellesforbundet

Helt siden bussbransjeavtalen ble innført for over ti år siden har hvert eneste oppgjør endt i mekling.
TØFFE FORHANDLINGER: Dag-Einar Sivertsen (til venstre fra Fellesforbundet og Jon H. Stordrange fra NHO Transport åpnet forhandlingene om ny bussbransjeavtale onsdag. De siste oppgjørene har endt i mekling, men streik har det ikke vært på 22 år.

TØFFE FORHANDLINGER: Dag-Einar Sivertsen (til venstre fra Fellesforbundet og Jon H. Stordrange fra NHO Transport åpnet forhandlingene om ny bussbransjeavtale onsdag. De siste oppgjørene har endt i mekling, men streik har det ikke vært på 22 år.

Roy Ervin Solstad

roy@lomedia.no

Riktignok har samtlige tariffoppgjør innen bussbransjen endt med enighet siden 1998. Det var forrige gang det var streik i buss-sektoren.

Vanskelig oppgjør

Årets tariffoppgjør skulle som kjent vært avholdt i vår, men grunnet koronakrisen, ble oppgjøret ikke startet opp før etter sommeren. Onsdag 2. september klokka 14 møttes arbeidstakere og arbeidsgivere i bussbransjen på Radisson Blu Scandinavia Hotel i Oslo.

Koronakrisen har også rammet buss-sektoren, og det gjør ikke årets forhandlinger enklere, skal man tro forbundssekretær i Fellesforbundet og forhandlingsleder for arbeidstakersiden, Dag-Einar Sivertsen.

– Det er umulig å vurdere hvor vanskelig alle oppgjørene har vært siden 1998, men årets oppgjør ville blitt ekstremt vanskelig selv i en normalsituasjon. Koronakrisen har ikke gjort det lettere, sier han.

Fått med deg denne? Bussjåfører henger etter på lønna – sjefene får store tillegg: – Jeg fatter ikke at de har samvittighet

Alt er diskutert

Han vil ikke spå om utfallet av årets forhandlinger ender i brudd, slik det nærmest har blitt tradisjon for etter at bussbransjeavtalen ble innført for drøyt ti år siden.

– At tariffoppgjør ender i mekling er en del av den norske modellen, men så lenge forhandlinger pågår, må man ha som mål å bli enige. Så får vi se når oppgjøret er over om vi lykkes med det, poengterer han.

Sivertsen forteller at partene benyttet første dag til å gå gjennom hverandres kravdokumenter og posisjoner. Partene har også drøftet alle momenter med hverandre. Det inkluderer kravet arbeidstakersiden har om å få tettet gapet mellom bussarbeidernes og industriarbeidernes lønn.

Krever bedre sikkerhet for bussjåførene: Simen fikk kroppen knust i 30 km/t. Sjåføren i den andre bussen døde momentant

Må se vilje

Bussbransjeavtalen sier nemlig at bussarbeiderne skal nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men utviklingen har de siste årene gått i motsatt retning.

– For fire år siden lå vi rundt 97 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Nå er vi så vidt over 91 prosent, forteller han.

Skal Fellesforbundet unngå å ta et brudd i forhandlingene, er det nettopp en løsning for å tette det gapet som må signaliseres fra arbeidsgiverne.

– Dette er et hovedkrav for oss, og er det ingen vilje fra arbeidsgiverne å komme oss i møte på det, er det liten vits å fortsette forhandlingene. Da blir det brudd og mekling, innrømmer Sivertsen.

Den avklaringen kommer trolig i løpet av torsdag.

Slik ble resultatet i frontfaget: 50 øre til alle, mer til lavtlønte

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse