Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen. – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.
Arne Ristesund
Tredje uke med lokal konflikt:
Christoffer og kollegaene har gått til et uvanlig skritt for å få høyere lønn
79 ansatte krever høyere lønn med gå-sakte-aksjon hos tre Bertel O. Steen-verksteder i Bergen, etter rekordår for bilgiganten.
erlend.tro.klette@lomedia.no
De lokale lønnsforhandlingene ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen brøt sammen i slutten av juli.
Da krevde klubben 15 kroner tillegg på grunnlønnen. Ledelsen nektet å tilby mer enn ti. Det utløste en gå-sakte-aksjon fra 79 ansatte, alle organisert i Fellesforbundet.
15 kroner timen gir en lønnsøkning på 29 000 kroner, mens arbeidsgivernes tilbud var 10 000 kroner lavere.
En slik aksjon, også kalt dagsing, betyr at de ansatte jobber i under halv hastighet av normalt tempo, mens lønna deres reduseres like mye.
Dagsing er en lovlig aksjonsform i lokale forhandlinger på enkelte av Fellesforbundets tariffavtaler.
Aksjonen startet 28. juli og konflikten er inne i sin tredje uke.
Siste: Christoffer og kollegaene vant frem lokalt lønnskrav etter uvanlig aksjon
Bedriftens tilbud nedstemt av forbannede ansatte
– Nå koker det litt her, sier klubbleder Christoffer Heggholmen.
Han håpet at bedriften og klubben skulle komme fram til en løsning på fredag. I stedet ble ledelsens tilbud nedstemt med overveldende flertall.
– Det er viktig for oss at tillegget kommer på grunnlønn, fordi store andeler av lønna vår er bonusbasert. Dette vet ledelsen. Før helgen hadde de funnet litt penger, men det skulle på død og liv gis som bonus, forteller klubblederen.
Bonuser er ekstra utbetalinger med ujevne mellomrom, og forplikter ikke arbeidsgiver til å gi varig lønnsøkning.
– Det var åpenbart at medlemmene våre ikke var interessert. Tilbudet ble nedstemt med 95 prosent. Noen ble rett og slett forbannet.
Reelle lokale forhandlinger er en mangelvare i bilbransjen, mente Fellesforbundet i 2020.
Onsdag arrangerte Fellesforbundet avdeling 5 fanemarkering til støtte for de aksjonerende verkstedansatte hos Bertel O. Steen.
Privat
Sakker akterut på lønn og mister ansatte
Bakgrunnen for aksjonen er driftsresultater på over 100 millioner i pandemiårene for Bertel O. Steen-bedriftene i Bergen.
2021 var et rekordår for konsernet og bilbransjen som helhet har også hatt svært gode resultater de siste årene.
Samtidig forteller Heggholmen at mekanikerne ligger bak og sakker akterut på lønn, sammenlignet med andre håndverkeryrker.
– Vi sliter med å holde på folk og å rekruttere nye, fordi lønnsnivået er for lavt. Våre medlemmer er vanvittig attraktiv arbeidskraft, også i andre bransjer, mener klubblederen.
Han forteller at kompetanselekkasjen koster bedriftene dyrt og er krevende for de ansatte, når de hele tiden må ta inn og trene opp nye folk, som ofte forsvinner videre til andre bedrifter og bransjer.
Klubbleder Christoffer Heggholmen opplever stor støtte og forståelse fra kundene: – Men etter hvert vil ventetiden bli lengre og problemene forplante seg. Om du i august får et tilbud om en time i desember, finner du deg et annet verksted.
Privat
– Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen
Ifølge Heggholmen er det et velkjent problem i hele bilbransjen at man sliter med å erstatte de som slutter.
– Stemningen her er at hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen. Da må vi finne noe annet. Derfor tar vi dette oppgjøret nå.
En annen kjensgjerning i bransjen er lav snittlønn og at bonuser brukes for å veie opp, forteller klubblederen. Det kan slå negativt ut for mange.
– Når du er ung oppfattes gjerne overtid og bonus som attraktivt. Men de med familieliv og flere forpliktelser i hverdagen opplever i praksis nedgang i lønn, sier Heggholmen.
– At lønn bare skal være knyttet til hvor mye du kan levere – i et hardt fysisk yrke som dette kan være – viser en slags mistillit til våre arbeidstakere.
Vi besøkte Bertel O. Steen i Bergen: Det hender fortsatt at kunden steiler når Janne og Marianne skrur biler
Forventer oppsigelser dersom ledelsen ikke leverer
I en gå-sakte-aksjon jobber de ansatte med kraftig redusert lønn. Men i motsetning til i en streik, får ikke aksjonister pengestøtte fra fagforeningen under dagsing.
De ansatte står derfor alene i en vanskelig økonomisk situasjon når de velger å protestere mot arbeidsgiver.
– De er en sterk motpart med større lommebok. Vi er enkeltmennesker som må klare oss på økonomien vi har. Noen har lagt av penger, andre har fått avdragsfrihet på banklån. Det koster, for begge sider, men en gang må vi sette ned foten. Vi er verdt dette, sier Heggholmen bestemt.
Han håper at ledelsen i Bertel O. Steen skal se at de ikke klarer å levere rekordresultater uten at de på gulvet gjør jobben sin.
– Medlemmene er motiverte for å ta denne kampen. Ganske mange står på trappen og vurderer oppsigelse hvis ikke vi får et resultat vi er fornøyde med her.
Ikke bare lønn som får folk til å bli: – Det er også svært viktig å ha en trygg og solid arbeidsplass med godt arbeidsmiljø og gode sosiale ordninger – og ikke minst eiere som investerer i bedriften, mener Anders Rikter, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Bertel O. Steen.
Foto: Bertel O. Steen
Konsernledelsen: – Vi fortsetter å håpe på en snarlig løsning
Daglig leder i Bertel O. Steen Bergen AS ønsker ikke å kommentere aksjonen. Hun viser til konsernets kommunikasjonsdirektør, Anders Rikter.
I en epost skriver Rikter at bedriften ikke ønsker å kommentere lønnsoppgjøret i media.
– Vi har forsøkt å imøtekomme de ansatte, men konstaterer dessverre at det ikke har medført enighet så langt. Vi fortsetter å håpe på en snarlig løsning, skriver kommunikasjonsdirektøren.
Ved spørsmål om kompetanselekkasje til andre bransjer med høyere snittlønn mener Rikter at «det et tema som hører hjemme i sentrale forhandlinger og ikke i tilknytning til et lokalt oppgjør.»
– Generelt når det gjelder mekanikeryrket er det viktig både å tiltrekke seg og beholde den kompetansen i bransjen.
Kommunikasjonsdirektøren fremhever rekruttering til yrkesfag, inntak av lærlinger, samt å heve statusen på yrket som viktige faktorer.
Bilbransjen endrer seg: Hver femte bil Trond Kjetil reparerer er elektrisk. Og antallet stiger raskt
Over en milliard kroner i utbytte i 2021
I tillegg, hevder Rikter, er det viktig å være en attraktiv arbeidsgiver på et bredt spekter av områder.
– Lønn er en av flere faktorer, men det er også svært viktig å ha en trygg og solid arbeidsplass med godt arbeidsmiljø og gode sosiale ordninger – og ikke minst eiere som investerer i bedriften slik at den skal stå godt rustet til å møte konkurransen og dermed ha trygge arbeidsplasser også i årene som kommer.
I tillegg til at bergensavdelingene leverte driftsresultater på over 100 millioner i 2020 og 2021, omsatte hele Bertel O. Steen-konsernet for nesten 23 milliarder kroner i fjor.
De utbetalte også over en milliard kroner i utbytte.
Dagsing/gå-sakte-aksjon/dagtidsaksjon
Dagsing er en lovlig aksjonsform i forbindelse med lokale lønnsforhandlinger, der arbeidstempoet settes ned, og lønna reduseres tilsvarende.
Dagsing kan kun kan benyttes dersom de tillitsvalgte og ledelsen ikke blir enige om satsøkninger i de lokale lønnsforhandlingene.
I Biloverenskomsten 2020–2022 er reduksjon av arbeidsytelse og lønn i en gå-sakte-aksjon fastsatt til 45 prosent av normalt.
I Norge benyttes slike aksjoner relativt sjeldent, sammenlignet med streik.
«En kan telle på en hånd hvor mange som bruker virkemiddelet,» skriver Hans Tore Hagland, forhandlingsleder for Norsk Bilbransjeforbund, til Bilbransje24.
«Jeg tror at det kommer av at det er lite skolerte tillitsvalgte i bransjen, som rett og slett ikke vet hvilke virkemidler vi har,» svarer Richard Storevik, leder for Fellesforbundets avdeling 5.
Kilde: FriFagbevegelses tariffleksikon, Biloverenskomsten 2020–2022.
Dagsing/gå-sakte-aksjon/dagtidsaksjon
Dagsing er en lovlig aksjonsform i forbindelse med lokale lønnsforhandlinger, der arbeidstempoet settes ned, og lønna reduseres tilsvarende.
Dagsing kan kun kan benyttes dersom de tillitsvalgte og ledelsen ikke blir enige om satsøkninger i de lokale lønnsforhandlingene.
I Biloverenskomsten 2020–2022 er reduksjon av arbeidsytelse og lønn i en gå-sakte-aksjon fastsatt til 45 prosent av normalt.
I Norge benyttes slike aksjoner relativt sjeldent, sammenlignet med streik.
«En kan telle på en hånd hvor mange som bruker virkemiddelet,» skriver Hans Tore Hagland, forhandlingsleder for Norsk Bilbransjeforbund, til Bilbransje24.
«Jeg tror at det kommer av at det er lite skolerte tillitsvalgte i bransjen, som rett og slett ikke vet hvilke virkemidler vi har,» svarer Richard Storevik, leder for Fellesforbundets avdeling 5.
Kilde: FriFagbevegelses tariffleksikon, Biloverenskomsten 2020–2022.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo
Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»
Kathrine Geard