JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ekspressbusser får videreført koronastøtte neste år

Fellesforbundet er fornøyd med at ekspressbussbransjen får 100 millioner kroner i tilskudd også i 2021. Ellers finner de lite å juble for i transportdelen av statsbudsjettet .
FORTSATT STØTTE: I år fikk de kommersielle ekspressbussene 100 millioner kroner i tilskudd grunnet koronakrisa. Det får de neste år også, om regjeringen får det som de vil.

FORTSATT STØTTE: I år fikk de kommersielle ekspressbussene 100 millioner kroner i tilskudd grunnet koronakrisa. Det får de neste år også, om regjeringen får det som de vil.

Anna Granqvist

roy@lomedia.no

De kommersielle ekspressbussene er sammen med turbussene den delen av kollektivtransporten som har fått hardest medfart av koronakrisen. De lever kun på billettinntekter. Som en del av krisetiltakene fikk bransjen støtte på 100 millioner kroner tidligere i år.

På grunn av koronasituasjonen foreslår regjeringen å videreføre den støtten også i 2021.

– Da det er usikkerhet knyttet til virussituasjonen og hvilke smitteverntiltak som vil gjelde i 2021, er også inntektsgrunnlaget til ekspressbusser usikkert. Tilskuddsordningen foreslås derfor videreført, skriver regjeringen i sitt budsjettforslag.

Hva er egentlig statsbudsjettet? Her får du forklaringa

Riksveikutt

Totalt øker samferdselsbudsjettet med rundt åtte prosent, til hele 80 milliarder kroner.

Postene som omhandler riksveinettet, blir derimot redusert med nesten 2,1 prosent.

Riktignok foreslås det en drøy milliard ekstra til drift og vedlikehold av riksveiene, men kutt i både i skredsikring og ikke minst riksveiinvesteringer på nesten 1,5 milliarder kroner, gjør at det totalt blir bevilget nesten 415 millioner kroner mindre til riksveiene enn gjeldende budsjett for 2020.

Det blir ikke bedre om man legger inn potten regjeringen foreslår til OPS-prosjekter, det vil si offentlig-privat-samarbeid om veiutbygging. Disse midlene kan nemlig også benyttes til riksveier, men kuttet i denne posten er på hele 23,4 prosent. I kroner utgjør dette drøyt 283 millioner kroner mindre enn de i overkant av 1,2 milliarder kronene i inneværende år.

Totalt, inkludert OPS, blir da nedgangen på 3,2 prosent. I kroner er kuttet nesten 700 millioner kroner fra 21,8 milliarder kroner til 21,1 milliarder.

For lite koronastøtte til reiselivet neste år, mener NHO Reiseliv

Kollektivsatsing

Samferdselsmessig kommer det imidlertid store bevilgninger i og rundt Oslo, Bergen, Trondheim og på Nord-Jæren. Totalt foreslår regjeringa å følge opp byvekstavtaler i de fire områdene. Det inkluderer 890 millioner kroner til Fornebu-banen i Oslo og Viken, 890 millioner kroner til bybanen til Fyllingsdalen i Bergen, 140 millioner kroner til Metrobussen i Trondheim og 710 millioner kroner til bussveien på Nord-Jæren.

Det er også satt av 200 millioner kroner som skal gå til reduserte prisen på kollektivreiser i disse områdene.

SPRETTER IKKE CHAMPAGNEN: Rådgiver Geir Kvam i Fellesforbundet mener forslaget til statsbudsjett ikke er godt nok på mange punkter.

SPRETTER IKKE CHAMPAGNEN: Rådgiver Geir Kvam i Fellesforbundet mener forslaget til statsbudsjett ikke er godt nok på mange punkter.

Roy Ervin Solstad

Spretter ikke champagnen

Geir Kvam, rådgiver i Fellesforbundet, har brukt hele formiddagen til å gå igjennom transportdelen av regjeringens forslag til statsbudsjettet. Han sier til Magasinet for fagorganiserte at det ikke er noen grunn til å sprette sjampanjen.

– Vi er fornøyd med 100 millioner kroner til ekspressbussnæringa, men kuttene i budsjettet for riksveiene er vi misfornøyd med. Jeg har heller ikke funnet noe i budsjettet om midler til videre utbygging av døgnhvileplasser for yrkestransporten, sier Kvam.

Han lar seg heller ikke sjarmere av 45,9 millioner kroner ekstra til trafikant- og kjøretøytilsyn til drøyt 2,26 milliarder kroner.

– En økning på to prosent er langt fra nok, sier Geir Kvam i Fellesforbundet.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse