JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønnsoppgjøret i bussbransjen:

Fellesforbundet ber alle bussjåfører forberede seg på streik

Klarer ikke partene å bli enige i meklingen om ny bussbransjeavtale som startet fredag, vil en eventuell streik spre seg langt utover Oslo og Viken som er de første fylkene som blir streikerammet.
Tall fra SSB viser at Oslo og Viken fraktet over 207 millioner passasjerer i 2019. Det er nesten 570.000 passasjerer absolutt hver eneste dag hele året. (Illustrasjonsfoto)

Tall fra SSB viser at Oslo og Viken fraktet over 207 millioner passasjerer i 2019. Det er nesten 570.000 passasjerer absolutt hver eneste dag hele året. (Illustrasjonsfoto)

Tormod Ytrehus

roy@lomedia.no

– Vi gjør en kontinuerlig vurdering på en opptrapping av streiken dersom det skulle bli brudd. Vi har sagt at en opptrapping vil komme raskt, derfor ber vi alle bussjåfører forberede seg på streik, sier forbundssekretær i Fellesbundet Dag-Einar Sivertsen.

I Fellesforbundet vil det være rundt 1100 sjåfører som blir tatt ut i det første uttaket. I tillegg kommer nesten 1900 i Yrkestrafikkforbundet, 600 i Norsk Jernbaneforbund og drøyt 200 i Fagforbundet. Det betyr at omtrent 3800 bussjåfører vil legge ned arbeidet dersom det blir streik.

Vil ha minst 20 kroner

Sivertsen er forhandlingsleder for arbeidstakersiden i bussbransjeoppgjøret, og ti minutter før meklingsstart fredag, spår han to harde dager med mekling.

– Det er ingen tvil om at dette blir en tøff mekling, og det er lønnskravet og økonomien som vil bli hovedutfordringen, sier han.

Bussjåførenes tariffavtale, bussbransjeavtalen, sier nemlig at målet er at bussjåfører skal nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. De siste årene har utviklingen gått i motsatt retning. Tall fra Statistisk sentralbyrå som Magasinet for fagorganiserte kunne presentere mandag 14. september, viser at bussjåførene har hatt mindre lønnsvekst enn prisstigningen de siste fem årene. Sammenlignet med industriarbeidere ligger bussjåførene ifølge tallene under 90 prosent av industrilønna. Det har gjort at mange bussjåfører, senest de Magasinet besøkte i Kongsberg på tirsdag, har ment at arbeidsgiverne minst må legge 20 kroner på dagens timelønn for å ta igjen noe av gapet.

Kampklare bussjåfører: Har ingen tro på at man unngår streik i år

Har ikke satt grense

Dag-Einar Sivertsen vil ikke være så bastant rett før meklingsstart.

– Når vi går inn i en mekling kan vi ikke ha bastante grenser for hvor mye vi må ha for å si ja eller nei, men vi har hatt formøter i Fellesforbundets delegasjon der vi har diskutert mulige scenarioer, sier han.

På spørsmål om det uansett må tas ta hensyn til medlemsmassens store forventninger og krav før meklingen, siden et resultat skal ut på uravstemning, nikker han bekreftende.

– Det er åpenbart at det er et poeng vi tar med oss inn i mekling. Det er ingen vits å sende ut et resultat som vi vet vil bli nedstemt, understreker han.

Tillitsvalgt raser: Bussjåfører henger etter på lønna, sjefene får store tillegg

(Saken fortsetter under bildet)

MÅ HA HJELP: Forhandlingsleder for arbeidstakersiden i bussbransjeoppgjøret, Dag-Einar Sivertsen, måtte innse at partene ikke klarte å bli enige når de forhandlet om ny bussbransjeavtale. Nå får partene hjelp av riksmekler Mats Wilhelm Ruland (med ryggen til)

MÅ HA HJELP: Forhandlingsleder for arbeidstakersiden i bussbransjeoppgjøret, Dag-Einar Sivertsen, måtte innse at partene ikke klarte å bli enige når de forhandlet om ny bussbransjeavtale. Nå får partene hjelp av riksmekler Mats Wilhelm Ruland (med ryggen til)

Roy Ervin Solstad

Rammer mange

Fristen for meklingen er satt til klokka 24 natt til søndag. Sivertsen blir ikke overrasket om de blir sittende på overtid, men å ta opp kampen med rekorden fra Frontfaget håper han å slippe.

– Det er jo tradisjon for at mekling går over tiden, men dette er det mekleren som styrer. Vi er villige til å sitte så lenge det trengs for å få et resultat vi kan leve med, men også til å streike for et resultat om det er det som skal til, sier han.

– Er det vanskeligere å gå til streik midt i en koronakrise?

– Streik er det kampmiddelet det norske systemet gir oss, selv om det rammer en tredjepart vi ikke ønsker å ramme, påpeker han.

At det vil ramme mange allerede fra starten av en eventuell busstreik er utvilsomt.

Tall fra SSB viser at Oslo og Viken fraktet over 207 millioner passasjerer i 2019. Det er nesten 570.000 passasjerer absolutt hver eneste dag hele året.

Historisk: Fire streiker som forandret norsk arbeidsliv

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse