JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fellesforbundet jubler: Tror støtte fra Lånekassen vil gi flere norske lastebilsjåfører

I forrige skoleår kunne de som tok bussjåførutdanning få støtte fra Lånekassen. Fra i høst er støtten utvidet til også å gjelde sjåførutdanning til lastebil og vogntog. Det er bra for statusen til yrket, mener Fellesforbundet.
Fra i høst kan også de som vil ta sertifikat for lastebil og vogntog få støtte fra Lånekassen.

Fra i høst kan også de som vil ta sertifikat for lastebil og vogntog få støtte fra Lånekassen.

Colourbox

roy@lomedia.no

Utvidelsen fra kun å gjelde bussjåførutdanning bidrar trolig til at antallet som får utdanningsstøtte til å bli yrkesjåfører vil øke betraktelig. Det har i hvert fall Lånekassen tatt høyde for.

Setter ikke tak

– Vi har anslått at om lag 950 personer vil benytte seg av muligheten til å søke støtte til yrkessjåførutdanning godstransport, det vil si for lastebil og vogntog, mens vi antar at antall som søker støtte til bussjåførutdanning blir minst på samme nivå som i 2018-19 da 628 personer fikk slik støtte, sier senior kommunikasjonsrådgiver i Lånekassen, Solbjørg Sørensen, til Magasinet for fagorganiserte.

Sørensen påpeker at dette kun er anslag som gjøres av budsjettmessige hensyn.

Saken fortsetter under bildet.

Solbjørg Sørensen, senior kommunikasjonsrådgiver i Lånekassen.

Solbjørg Sørensen, senior kommunikasjonsrådgiver i Lånekassen.

Lånekassen

– Alle som kvalifiserer for støtte etter gjeldende regler, får støtte, selv om antallet som søker om støtte skulle overstige anslaget, bekrefter hun.

Kun 19 kvinner

Av de 628 som mottok støtte i fjor var det 609 menn og 19 kvinner. Brorparten av søkerne (444 personer) befant seg i alderen 25-39 år, men det var også 20 under den alderen og 27 over 50 år som fikk utdanningsstøtte.

Ifølge NHO Transport har allerede 281 personer mottatt støtte siden august. Dette inkluderer både støtte til utdanning til både buss-, lastebil- og vogntogsjåfør. Solbjørg Sørensen sier imidlertid at det er for tidlig å si noe om fordelingen på alder og kjønn for inneværende skoleår.

105.632 kroner i støtte

Totalt kan man få inntil drøyt 105.000 kroner i lån fra Lånekassen til grunnutdanning som yrkessjåfør, i tillegg til basisstøtte for fem uker på 12.857 kroner. Dette gjelder søkere som tar såkalt komprimert grunnutdanning (kurs på 140 timer for person- og godstransport) ved trafikkskoler i Norge som er godkjent av Statens Vegvesen. Man kan få ytterligere en ukes fulltidsstøtte til førerkort klasse C, CE eller D dersom dette tas i sammenheng med grunnutdanningen. Totalsummen består av basisstøtten på 15.428 kroner for seks uker, inntil 65.362 kroner i lån til skolepenger og inntil 40.000 kroner i ekstralån for denne gruppen søkere.

– Har fjernet barriere

Jofrid Lunde, næringspolitisk sjef i NHO Transport, er svært glad for utdanningsstøtten fra Lånekassen.

– Utdanningsstøtten har gitt våre medlemsbedrifter større tilfang av yrkessjåfører enn vi kunne håpe på. Samtidig kan yrkessjåføryrket være en god karriere nummer to. Med lånekassestøtten er en viktig barriere fjernet for voksne som ønsker eller har behov for en ny jobb, sier hun til transport.no.

Økt status for yrket

Også Nils Bjarte Sæle, bransjerådsleder for gods i Fellesforbundet, er glad for støtten Lånekassen gir til å bli lastebil- og vogntogsjåfør.

– Dette er absolutt på sin plass siden det er så dyrt, sier Sæle.

Han tror dette vil bidra til økt rekruttering av yrkessjåfører.

p

– Det er stor mangel på norske sjåfører, noe som er grunnen til at vi har hatt mange utenlandske sjåfører i Norge. Behovet er stort og økende. Dette vil nok heve rekrutteringen fordi det åpner for at flere kan få råd til å bli yrkessjåfører, ikke bare de som tar denne utdanningen på videregående skole, sier han.

Sæle tror også at utdanningsstøtten kan gjøre jobben som yrkessjåfør mer attraktiv.

– Det viser at vi er på vei til å heve statusen på yrket ved at det blir et utdanningsløp, ikke bare et sertifikat, sier Nils Bjarte Sæle.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse