JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ekspressbusser:

Flertall på Stortinget for kraftig liberalisering av ekspressbussbransjen

Allerede fra årsskiftet vil stortingsflertallet liberalisere reglene for ekspressbusser mer enn det EU legger opp til.
EU vil åpne for fri etablering av ekspressbussruter med avstand lenger enn 100 km i luftlinje. Stortingsflertallet setter grensa ved 80 km - langs veien.

EU vil åpne for fri etablering av ekspressbussruter med avstand lenger enn 100 km i luftlinje. Stortingsflertallet setter grensa ved 80 km - langs veien.

Nettbuss

res@lomedia.no

EU har ennå ikke landet de nye reglene for reguleringa av kollektivtransporten på vei, men i forslaget som har kommet åpnes det for at det skal bli fritt fram å etablere ekspressbussruter på strekninger som er lenger enn 100 kilometer i luftlinje.

Regionreform

I Norge må man i dag ha løyve for å kunne drive persontransport i rute. Disse løyvene er det fylkeskommunene som utsteder. Dersom ekspressrutene er fylkesoverskridende, det vil si at rutene krysser fylkesgrenser, ligger løyveansvaret hos departementet.

p

Det er i sammenheng med regionreformen at regjeringen i 2017 sendte ut et forslag på høring for å liberalisere ekspressbussreglene. Årsaken er at med større regioner vil de nye regionene kunne nekte etablering av ruter som fram til nyttår krysser de nåværende fylkesgrensene og dermed ikke skal behovsprøves.

I høringssvarene som er kommet har alle fylkeskommunene stilt seg negative til å innføre en grense under det som er forslaget fra EU.

Det samme har arbeidstakerorganisasjonene. I høst sa NTF at forslaget fra regjeringen virker som en forskuttering av EUs forslag til nye regler. NHO Transport var imidlertid storfornøyd og pekte på at forslaget til regjeringen samsvarte godt med innspillene arbeidsgiverorganisasjonen hadde gitt til departementet.

Vil ikke allmenngjøre

I etterkant av høringsrunden har regjeringen kommet med en proposisjon der de foreslår endringer i yrkestransportlova. Mens høringsbrevet åpnet for fri etablering på strekninger over 50 kilometer, er den grensa nå satt til 80 kilometer. Ikke i luftlinje som i EUs forslag, men langs veien. Den proposisjonen har nå blitt behandlet i Stortingets transportkomite, og der støtter flertallet bestående av Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre regjeringens proposisjon.

Når det gjelder om det skal stilles krav til allmenngjøring av tariffavtalene, viser NHO Transport i et brev til komiteen at det kun er tariffavtalen for turbuss som er allmenngjort, ikke tariffavtalen for "vanlige" bussjåfører som kjører rutegående transport. Til det påpeker flertallet at «allmenngjøringsloven åpner for at tariffavtaler kan allmenngjøres i alle sektorer når vilkårene for det er til stede. Det er derfor ikke naturlig at det etableres et parallelt system for allmenngjøring i yrkestransportloven».

Flertallet sier derimot ingenting om hvordan det skal – eller om det skal stilles krav til lønns- og arbeidsvilkår, og hvilke det eventuelt skal være – for de som skal drifte ekspressbussruter i Norge.

Mindretallsforslag

Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti skriver i sine kommentarer at de vil gå mot liberaliseringen. Samtidig støtter de seg til NHO Transport sin bekymring for konkurransevridning dersom det ikke kommer inn en bestemmelse om lønn som en del av den nye lovteksten.

I NHO Transport sitt høringssvar står det nemlig følgende:

p

«NHO Transport påpekte i sitt høringssvar til departementet at bruk av landsdekkende norsk tariffavtale burde inngå som et krav for å få rutevognløyve. Det kreves riktig nok at man skal være etablert i Norge for å få rutevognløyve, noe som medfører at det såkalte utestasjonerings-direktivet kommer til anvendelse hvis man engasjerer utenlandske sjåfører. Dette tilsier at vertslandets lønns- og arbeidsvilkår skal legges til grunn, men det er ikke entydig at man må benytte gjeldende tariffavtale. Det er dermed en fare for at utenlandske sjåfører kan tilbys uakseptable lønns- og arbeidsvilkår, noe som igjen kan gi utenlandske aktører en stor kostnadsmessig fordel i forhold til norske selskaper.»

Sammen med Senterpartiet har derfor Ap og SV fremmet forslag om at "Stortinget ber regjeringen endre regelverket slik at bruk av landsdekkende norsk tariffavtale, gjeldende for bransjen, blir et krav for å få rutevognløyve".

Avgjøres neste uke

Transportarbeiderforbundet håper forslaget fra Ap, SV og Sp kan få flertall.

– Det er ingen hemmelighet at vi har jobbet opp mot de rødgrønne partiene i denne saken. Dersom det blir flertall for at en landsdekkende tariffavtale må være på plass for å få løyve til å kjøre ekspressbusser har vi i hvert fall sikret at man ikke kan dumpe lønninger til sjåfører på denne typen rutebusser, sier Dag-Einar Sivertsen, 2. nestleder i Transportarbeiderforbundet.

Debatt og avtemning vil skje i Stortinget neste uke.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse