Espen Utne Landgraff er Foodora-syklistenes klubbleder i Fellesforbundet.
Tri Nguyen Dinh
Foodora-syklister får ikke lenger være ansatt om de bytter til bil
Foodora skulle sikre utslippsfri hjemlevering med sykkel. Nå fraktes mer og mer av maten med bil. Og skal man levere med bil eller moped, krever Foodora at de ansatte har et enkeltpersonforetak eller et AS.
Da sykkelbudene med de rosa boksene kom til Oslo i 2015, var det miljøvennlig hjemlevering som var konseptet. Foodora skulle gi deg restaurantmat rett på døra, helt utslippsfritt.
Men nå er det oftere og oftere biler som kommer med maten.
p
– Grunnen til det er rett og slett at vi er i sterk vekst, og vi utvider leveringsområdet vårt utover bykjernen. I den forbindelse har det vært behov for å bruke biler, sier daglig leder Elisabeth Myhre til NTB.
Bruken av biler har økt i takt med at Foodora har økt leveringsområdet, forklarer hun.
Lover fortsatt sykkelsatsing
Myhre understreker at majoriteten av leveringer fortsatt skjer med sykkel. Det skal ikke endre seg.
– I bykjernen er det den mest effektive måten. Så sykkelbud er på ingen måte noe vi går bort fra. Men å bruke bil er nødvendig for å kunne levere på lengre distanser, sier hun.
Foodora-sjefen forteller at selskapet har flere syklister nå enn noensinne.
– Vi skal fortsatt satse på levering med sykkelbud. Det er en veldig viktig del av hele forretningsmodellen vår.
Bekymret for omdømmet
Blant de ansatte er det likevel uro. Én av bekymringene er at bruken av biler vil kunne skade Foodoras omdømme.
– Syklistene er veldig opptatt av dette, og vi har tatt det opp med ledelsen. Det at Foodora er et miljøvennlig tilbud, at det foregår på sykkel og er bra for bymiljøet og for miljøet i stort, er veldig viktig, sier Espen Utne Landgraff, som er Foodora-syklistenes klubbleder i Fellesforbundet.
– Dette er verdier som vi har lyst til å ta vare på, og som er viktige for oss som jobber der, sier han.
Fast ansatte utestengt
Et annet dilemma er at de fagorganiserte budene er avskåret fra muligheten til å levere med bil. De må holde seg til sykkel. Skal man levere med bil eller moped, krever Foodora at man har et enkeltpersonforetak eller et AS.
– Tariffavtalen vår åpner for at man skal kunne bruke ansatte sjåfører. Men det er ikke selskapet interessert i ennå. Jeg synes det er et åpenbart problem. Hvis en syklist har lyst til å begynne å bruke bil eller moped, så blir man presset over i rollen som selvstendig næringsdrivende, sier Landgraff til NTB.
p
Han legger til at de selvstendig næringsdrivende budene er under sterkt tidspress fordi de utelukkende får betalt per levering. Syklistenes bekymring er ifølge Landgraff at dette skal føre til farlig oppførsel i trafikken.
Ikke redd for kundeflukt
Myhre beskriver dialogen med klubben og de tillitsvalgte som god. Hun utelukker ikke at det i framtida kan bli åpnet for at også fast ansatte bud får levere med bil.
Noen negative reaksjoner fra kundene har Foodora-sjefen så langt ikke fanget opp. Hun er heller ikke redd for at miljøbevisste kunder skal slutte å bruke Foodora når de oppdager at maten kan bli levert med bil.
– Det er fortsatt kjempeviktig for oss at vi skal være en bærekraftig bedrift. Derfor klimakompenserer vi alle utslipp som vi har, inkludert gjennom levering med bil, påpeker hun.
Dette er Foodora:
* Foodora startet opp i Oslo i 2015. Selskapets konsept er hjemlevering av mat bestilt fra restauranter i nærområdet.
* Selskapet omsatte i 2018 for 107,6 millioner kroner, opp 37 prosent fra 2017. Resultatet har vært negativt alle år siden oppstarten.
* Foodora brukte i starten utelukkende sykkelbud, men har siden 2017 også gjort leveringer med bil. Bruken av bilbud har vært økende.
* I fjor gikk de fast ansatte sykkelbudene i Foodora til streik. De fikk en tariffavtale på plass etter flere uker med konflikt.
Dette er Foodora:
* Foodora startet opp i Oslo i 2015. Selskapets konsept er hjemlevering av mat bestilt fra restauranter i nærområdet.
* Selskapet omsatte i 2018 for 107,6 millioner kroner, opp 37 prosent fra 2017. Resultatet har vært negativt alle år siden oppstarten.
* Foodora brukte i starten utelukkende sykkelbud, men har siden 2017 også gjort leveringer med bil. Bruken av bilbud har vært økende.
* I fjor gikk de fast ansatte sykkelbudene i Foodora til streik. De fikk en tariffavtale på plass etter flere uker med konflikt.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo