JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Full rulle på Raufoss

Raskere, bedre, flere… industrien på Raufoss har gode tider. Samarbeid gir innovasjon og produkter som markedet vil ha.
GODE TIDER: De har nok å gjøre i lang tid framover. Fra venstre: Pornamani Khamsaeng, Linda Jahren, Unni Solbakken, Jostein Bråten og Rune Lundhagebakken.

GODE TIDER: De har nok å gjøre i lang tid framover. Fra venstre: Pornamani Khamsaeng, Linda Jahren, Unni Solbakken, Jostein Bråten og Rune Lundhagebakken.

Håvard Sæbø

has@lomedia.no

– Vi er verdens beste til å lage rattakslinger. Hvis ikke hadde bedriften vært nedlagt for lengst, sier Rune Lundhagebakken i Steertec Raufoss AS.

Steertec lager aluminiumsdeler til rattakslinger. Med Mercedes, BMW, Porsche og Rolls-Royce på kundelista, sier det seg selv at kvaliteten må være på topp. I år vil de levere fem millioner deler av ymse slag. Neste år regner de med å øke produksjonen med én million. Snart er ikke fabrikken stor nok, så nye 1.200 kvadratmeter produksjonshall skal etter planen stå ferdig på nabotomta om et par år.

– Markedet får ikke nok. Vi kjøpte en ny pressemaskin i fjor, men det botner bare ikke, sier klubbleder Trond Arild Tokerud, som sammen med 12 andre går på fireskiftordning. Totalt jobber det 40 i produksjonen – et antall som øker fra måned til måned.

Aluminiumsklynge

For et utrent øye ser det ikke så vanskelig ut, det som foregår på Steertec. Et ferdigkappet aluminiumstykke fra moderfabrikken i Tyskland blir presset med høyt trykk gjennom en form. Etter noen sekunder kommer en bildel ferdig ut i andre enden.

– Er ikke dette noe alle kan gjøre hvor som helst?

– Vi har en enorm kompetanse på aluminium her på Raufoss som ingen kan konkurrere med. Kaldpressing er vi rett og slett best på, sier klubblederen.

Ny aluminium

Nå har de akkurat funnet opp en ny type legering som gjør at aluminiumet tåler høyere temperaturer. En utviklingsjobb de har gjort i samarbeid med Hydro, SINTEF, Universitetet i Trondheim og Innovasjon Norge. Med det nye materialet kan de levere deler i aluminium som tidligere har vært laget i rustfritt stål på grunn av varmeutvikling i bilmotorene. Dette materialet er både billigere og lettere, så her regner de med fulle ordrebøker. Prispresset er enormt i bilbransjen, så hvis man ikke følger med i utviklingen blir man fort akterutseilt.

Deler på arbeidskrafta

– Hvordan får dere tak i kvalifiserte fagfolk?

– Her på Raufoss samarbeider vi om arbeidskrafta, så det har ikke vært noe problem. Hvis det går litt dårlig ett sted, kan vi leie inn arbeidere derfra gjennom en jobb-bank. Arbeiderne vil fortsatt være ansatt ved sin bedrift, men jobbe et annet sted, sier klubbleder Tokerud.

Selskapene foretar så en fakturering seg imellom. På den måten unngår man bruk av bemanningsbyråer. En ordning alle er fornøyd med.

Industrivekst = medlemsvekst

Fornøyd er også leder Bjørn Sigurd Svingen ved avdeling 23, Raufoss Jern og Metall. Medlemstallet øker og øker.

– I dag har vi nøyaktig 1.777 yrkesaktive medlemmer. Det er hundre flere enn det vi pleier å ligge på.

I år har det kommet til 187 nye medlemmer. Fratrukket 67 utmeldinger, er netto tilvekst 120.

– Et antall vi er godt fornøyd med, og et konjunkturbarometer som viser at det for tiden går bra her på Raufoss, sier Svingen.

 Medlemstallet er dermed nesten tilbake på nivået før finanskrisa som rammet mange av bedriftene på Raufoss hardt.

Vi har en enorm kompetanse på aluminium her på Raufoss som ingen kan konkurrere med

Trond Arild Tokerud, klubbleder

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse