FRITT FRAM: I et stort flertall av kommunene kunne fylkene stoppet frislippet av drosjeløyver, men foreløpig er det kun vedtatt enerett i 69 av landets 356 kommuner.
Roy Ervin Solstad
Nye taxiregler
Fullt frislipp av drosjeløyver i ni av elleve fylker
Nye taxiregler fra 1. november betyr at begrensningen på antall drosjer er forsvunnet i 297 norske kommuner. Det kunne bare vært 33.
roy@lomedia.no
Den 31. oktober var siste dagen med behovsprøving av hvor mange drosjer det kan være i hver kommune. Det var også siste dagen det var krav om at drosjene skulle være tilknyttet en drosjesentral, og at det skulle være drosjer tilgjengelig hele døgnet.
Slik er det ikke lenger, og bransjen frykter at det skal bli langt vanskeligere å skaffe seg drosje på kvelden, på natta og i helgene.
• Taxisjåfør Ørnulf bruker halvparten av arbeidsdagen på å vente på turer
(Saken fortsetter under bildet)
DROSJEKARTET: I de rødmerkede kommunene er det ikke mulig å regulere antall drosjeløyver. I de grønne er det åpnet for å gi enretter, mens i de gule er det frislipp, tross at det kunne vært gitt eneretter.
Statens kartverk/Magasinet for fagorganiserte
69 med enerett
Frislippet gjelder i utgangspunktet i alle landets 356 kommuner, men i 323 av kommunene kan fylkeskommunen gi enerett til drosjeselskap for å sikre et godt drosjetilbud. I de resterende 33 kommunene som har mer enn 20.000 innbyggere og en befolkningstetthet på mer enn 80 innbyggere per kvadratkilometer, kan ikke myndighetene sette noen begrensninger på antall drosjer.
Det var de borgerlige partiene som fikk vedtatt liberaliseringen, men i fylkene er det rødgrønt styre i alle fylker med unntak av Agder. Oslo er det eneste fylket hvor det ikke kan gis enerett, men av de resterende ti, er det kun to som har benyttet seg av muligheten. Til nå.
Troms og Finnmark har åpnet for enerett i samtlige 39 kommuner. Viken har vedtatt enerett i 30. I resten av landet er det fritt fram i alle kommuner å skaffe seg drosjeløyve.
I samtlige fylker er spørsmålet behandlet enten administrativt eller både administrativt og politisk. I de fleste tilfellene betyr det at man vil vente å se an utviklingen.
• Kommentar: «I praksis betyr loven at taxisjåfører ikke lenger kan regne med å leve av å kjøre bil»
– Distriktene vil slite
Direktør i Norges Taxiforbund, Hanne Skåle Thalow, mener enerettsmodellen ikke er tilstrekkelig. Hun frykter imidlertid at «vente-og-se»-holdningen kan gjøre at man risikerer å miste drosjetilbud mellom klokka 16 og 8 på hverdager og helt eller delvis i helgene i distriktene.
– Det er ikke lønnsomt å ha en drosje i drift for eksempel en mandag kveld i et distrikt uten etterspørsel, sier hun.
Selv om tanken er at fylkene vil kunne gjøre det mer attraktivt ved å koble på enerett til blant annet skoleskyss og pasientkjøring for å kompensere for de ulønnsomme periodene, frykter Skåle Thowsen at det vil ta tid før det er på plass.
– De vedtatte enerettene i Troms og Finnmark er fortsatt uattraktive enn så lenge kontraktkjøring ikke er koblet på. Vi tror derfor at enkelte områder i distriktene vil slite med å få tilstrekkelig drosjedekning framover, påpeker hun.
Ekstra ille mener hun det kan bli for dem som er avhengige av spesialbiler.
– Biler tilrettelagt for rullestolbrukere er kostbare i anskaffelse og denne gruppen frykter vi blir særskilt berørt ettersom man ikke er «garantert» oppdrag, sier Hanne Skåle Thowsen i Norges Taxiforbund.
Ikke godt virkemiddel
Heller ikke gruppeleder i Senterpartiet i Innlandet fylke, Kjersti Bjørnstad, ser på enerett som noen rednings for taxibransjen. Hun sier at i mange kommuner utgjør skole- og pasientturer opp mot 90 prosent av inntektsgrunnlaget.
– Spørsmålet er om det er noe poeng å innføre enerett og tildele denne eneretten til dem som får offentlige kontrakter, da de allerede gjennom kontraktene er sikret et markedsgrunnlag. Da er det vanskelig å se at enerett vil ha noen betydning som virkemiddel, sier hun.
I resten av landet forteller sentrale politikere fra både Senterpartiet og Arbeiderpartiet til Magasinet for fagorganiserte at de er svært skeptiske til de nye reglene, og vil følge utviklingen nøye.
– Vi i Arbeiderpartiet har vært skeptisk til hvilke effekter en slik deregulering vil ha, både med tanke på økt press på arbeids- og lønnsforhold til de ansatte, økte priser og kanskje også et dårligere drosjetilbud, spesielt i et distriktsfylke som Møre og Romsdal, sier Arbeiderpartiets varaordfører i Møre og Romsdal, Per Vidar Kjølmoen.
Frykter kaos
Også i Fellesforbundet er det stor usikkerhet knyttet til enerettsordningen, siden dette må tildeles gjennom anbud man ikke kjenner kravene i. Forhandlingsleder for taxibransjen i Fellesforbundet, Peter Hansen, frykter kaos når fylkene endelig får gitt enerett.
– Hva gjør man da med alle de som eventuelt allerede har etablert seg med løyve til å kjøre drosje i de kommunene som plutselig får enerett? Skal man utestenge alle bortsett fra en aktør? spør han og rister på hodet.
(Saken fortsetter under bildet)
OPPSKRIFT PÅ KAOS: – Det vil ta tid å få på plass eneretter. Hva gjør man da med dem som allerede har fått løyve til å kjøre i de kommunene? Skal man bare kaste de ut, undrer Peter Hansen i Fellesforbundet.
Roy Ervin Solstad
Han minner også om at det nå er slutt på driveplikten. Over hele landet.
– Det betyr at drosjeeierne kan parkere drosjene på natta og andre tider på døgnet når det er lite etterspørsel, sier han.
Alle disse bekymringene mener han at regjeringen burde hatt svar på lenge før nye taxiregler ble innført.
– Dette har jo vært tatt opp «hundre ganger» med departementet, sier Peter Hansen oppgitt.
• Mye lest: Anne har kjørt drosje i 34 år. Fra 1. november er det fritt fram for å konkurrere om jobben hennes
Fritt fram
Dette er de 33 kommunene der det ikke kan gis enerett på drosjekjøring.
Oslo og Viken
• Oslo
• Asker
• Bærum
• Drammen
• Fredrikstad
• Lier
• Lillestrøm
• Lørenskog
• Moss
• Nittedal
• Nordre Follo
• Sarpsborg
• Ullensaker
• Ås
Innlandet
• Hamar
Vestfold og Telemark
• Færder
• Horten
• Porsgrunn
• Sandefjord
• Tønsberg
Agder
• Arendal
• Kristiansand
Rogaland
• Haugesund
• Karmøy
• Sandnes
• Sola
• Stavanger
Vestland
• Askøy
• Bergen
• Øygarden
Møre og Romsdal
• Kristiansund
• Ålesund
Trøndelag
• Trondheim
Enerett i Viken
I disse 30 kommunene vil det gis enerett til drosjekjøring i Viken fylke:
• Aurskog-Høland
• Enebakk
• Flesberg
• Flå
• Gol
• Hemsedal
• Jevnaker
• Krødsherad
• Lunner
• Modum
• Nesbyen
• Nesodden
• Nore og Uvdal
• Rollag
• Sigdal
• Vestby
• Våler
• Ål
I tillegg kommer tre enerettsområder som omfatter flere enn en kommune:
• Halden og Aremark kommuner
• Marker, Indre Østfold, Skiptvet og Rakkestad kommuner
• Gjerdrum, Nes, Eidsvoll, Nannestad og Hurdal kommuner
Enerett i fylkene
Oslo
Ikke mulighet til å gi eneretter.
Viken
Vedtatt enerett i 30 av 38 mulige kommuner. Elleve av disse kommunene utgjør totalt tre enerettsområder sammen med minst en annen kommune. I 13 kommuner kan det ikke gis enerett.
Innlandet
Har vedtatt ikke å innføre enerett i noen kommuner, men vil ta en ny vurdering etter ett år uten enerett.
Vestfold-Telemark
Har ikke tatt stilling til eneretter. Vil vente å se.
Agder
Har ikke tatt stilling til eneretter. Vil vente å se.
Rogaland
Innfører ikke enerett i noen av de aktuelle kommunene, men åpner for søknader fra kommunene som da skal behandles av fylkesrådmannen.
Vestland
Ingen eneretter vedtatt, men åtte kommuner og to områder er under vurdering.
Møre og Romsdal
Ingen eneretter vedtatt, men ny vurdering i løpet av ett år.
Trøndelag
Avventer innføring av eneretter til en lokal forskrift er utarbeidet i 2021.
Nordland
Ingen eneretter gitt, og heller ikke planlagt utredning for å se om det er behov.
Troms og Finnmark
Alle kommuner som ønsker eneretter vil få det.
Nye løyvekrav
• Forretningsadresse i Norge
• God vandel og helse
• Minst 20 år gammel og ha hatt førerkort i minst to år sammenhengende
• Bilen må registreres som drosjebil
• Bilen skal ha fastmontert taksameter
• Bilen skal merkes som drosje
Fritt fram
Dette er de 33 kommunene der det ikke kan gis enerett på drosjekjøring.
Oslo og Viken
• Oslo
• Asker
• Bærum
• Drammen
• Fredrikstad
• Lier
• Lillestrøm
• Lørenskog
• Moss
• Nittedal
• Nordre Follo
• Sarpsborg
• Ullensaker
• Ås
Innlandet
• Hamar
Vestfold og Telemark
• Færder
• Horten
• Porsgrunn
• Sandefjord
• Tønsberg
Agder
• Arendal
• Kristiansand
Rogaland
• Haugesund
• Karmøy
• Sandnes
• Sola
• Stavanger
Vestland
• Askøy
• Bergen
• Øygarden
Møre og Romsdal
• Kristiansund
• Ålesund
Trøndelag
• Trondheim
Enerett i Viken
I disse 30 kommunene vil det gis enerett til drosjekjøring i Viken fylke:
• Aurskog-Høland
• Enebakk
• Flesberg
• Flå
• Gol
• Hemsedal
• Jevnaker
• Krødsherad
• Lunner
• Modum
• Nesbyen
• Nesodden
• Nore og Uvdal
• Rollag
• Sigdal
• Vestby
• Våler
• Ål
I tillegg kommer tre enerettsområder som omfatter flere enn en kommune:
• Halden og Aremark kommuner
• Marker, Indre Østfold, Skiptvet og Rakkestad kommuner
• Gjerdrum, Nes, Eidsvoll, Nannestad og Hurdal kommuner
Enerett i fylkene
Oslo
Ikke mulighet til å gi eneretter.
Viken
Vedtatt enerett i 30 av 38 mulige kommuner. Elleve av disse kommunene utgjør totalt tre enerettsområder sammen med minst en annen kommune. I 13 kommuner kan det ikke gis enerett.
Innlandet
Har vedtatt ikke å innføre enerett i noen kommuner, men vil ta en ny vurdering etter ett år uten enerett.
Vestfold-Telemark
Har ikke tatt stilling til eneretter. Vil vente å se.
Agder
Har ikke tatt stilling til eneretter. Vil vente å se.
Rogaland
Innfører ikke enerett i noen av de aktuelle kommunene, men åpner for søknader fra kommunene som da skal behandles av fylkesrådmannen.
Vestland
Ingen eneretter vedtatt, men åtte kommuner og to områder er under vurdering.
Møre og Romsdal
Ingen eneretter vedtatt, men ny vurdering i løpet av ett år.
Trøndelag
Avventer innføring av eneretter til en lokal forskrift er utarbeidet i 2021.
Nordland
Ingen eneretter gitt, og heller ikke planlagt utredning for å se om det er behov.
Troms og Finnmark
Alle kommuner som ønsker eneretter vil få det.
Nye løyvekrav
• Forretningsadresse i Norge
• God vandel og helse
• Minst 20 år gammel og ha hatt førerkort i minst to år sammenhengende
• Bilen må registreres som drosjebil
• Bilen skal ha fastmontert taksameter
• Bilen skal merkes som drosje
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer