JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Havarirapporten etter Lurøy-ulykka er klar:

Havarikommisjonen har gransket dødsulykke: Havbruksansatte må få økt transportsikkerhet

En lakserøkter ble borte på havet og kollegaen hardt skadd da arbeidsbåten deres kantret en novemberdag i 2019. Nå vil Havarikommisjonen ha bedre sikkerhet og tilsyn for ansatte i havbruksnæringa. Og Fellesforbundet vil følge opp.
VÆR: Det var et helt annet vær som bidro til ulykka i Lurøy der båten med to røktere kantret i november 2019. De var på vei hjem fra et oppdrettsanlegg.

VÆR: Det var et helt annet vær som bidro til ulykka i Lurøy der båten med to røktere kantret i november 2019. De var på vei hjem fra et oppdrettsanlegg.

Håvard Sæbø

hanne@lomedia.no

Fredag 29. november 2019 om ettermiddagen var de to røkterne i en 28 fots arbeidsbåt på vei hjem fra et oppdrettsanlegg. Det var meldt at været skulle bli dårligere, men uværet kom tidligere enn ventet denne ettermiddagen i øykommunen Lurøy på Helgelandskysten.

I ulykkesområdet kan det ha blåst liten storm med kraftige vindkast fra nord-nordvest da ulykken skjedde, mener Statens havarikommisjon som har gransket forholdene rundt ulykken.

Vanskelig søk

Ifølge rapporten kom begge røkterne seg ut av førerhuset på arbeidsbåten da den kantret. De rakk ikke å få med seg den håndholdte VHF-en, som er et kommuikasjonsverktøy. De prøvde å holde seg fast til kjølen på båten og fikk meldt fra til kollegene om at de var i nød ved hjelp av en våt mobiltelefon. Det ble satt i gang søk og redningsaksjon umiddelbart, men det var vanskelig å finne ut hvor de to røkterne befant seg.

To timer senere ble den kantrede båten og en av røkterne funnet. Han ble ført til Nordlandssykehuset i Bodø, nedkjølt, med redusert bevissthet og alvorlig fysisk skadd. Hans kollega er ennå ikke blitt funnet, til tross for omfattende søk og langvarige leteaksjoner.

Aktuelt: Sikkerhet for bussjåfører: – Vi har overhodet ingen flere sjåfører å miste, sier Fellesforbundet

Aktiv tillitsvalgt

– Dette er en svært tragisk hendelse, sier Kine Asper Vistnes, forbundssekretær i Fellesforbundet, som organiserer røktere i havbruksnæringen.

– Det er ikke til å unngå at inntrykket blir ekstra sterkt, når den omkomne var en av våre aktive tillitsvalgte. Det setter i perspektiv hvor ufattelig tøft dette er for familien, vennene og kollegene hans, sier hun.

Statens havarikommisjon påpeker at det er et klart behov for at ansatte og ledelse i den daglige driften blir gjort bedre kjente med hvilke begrensninger arbeidsbåtene har, med hensyn til værforhold. De mener det også er nødvendig å øke bevisstheten blant røkterne og de som fører båter, om hvilke risikoer de møter og hvilke tiltak som er nødvendige for å redusere risiko. Krav til kompetanse hos båtførere og utrusting av arbeidsbåter som transporterer personer, bør tydeliggjøres, mener havarikommisjonen.

Tilsyn med næringa

I rapporten påpeker de også at myndighetene må gi bedre veiledning og tilsyn med havbruksnæringen.

De mener årsakene til ulykken underbygger behovet for å bedre sikkerheten for persontransport innen havbruksnæringen. Den har vokst og utviklet seg vesentlig de siste årene, noe som ventes å fortsette.

Blant annet vil noen av oppdrettsanleggene plasseres lenger ut til havs, noe som øker behovet for transport av personer i mer krevende farvann, konstaterer Havarikommisjonen. I rapporten pekes det på organisatoriske og systemiske forhold som bør bedres, både for Sjøfartsdirektoratet og Arbeidstilsynet.

Innsikt: Hva er lovlig nattarbeid? Og hvorfor er reglene så strenge?

Bedre sikkerheten

Her er sikkerhetstilrådingene i havbruksnæringen:

• Arbeidsbåtenes operasjonelle begrensninger, inkludert værbegrensninger, bør være kjent i den daglige driften av selskapene gjennom opplæring av båtførere og planlegging av arbeidsoperasjoner.

• Øke røkternes og skipsbesetningens bevissthet om hvilke risikoer de kan møte. Risikovurderingene bør være integrert i opplæring og den praktiske planlegging av arbeidsoppgavene. Slik vil de som er utsatt for risikoene, oppnå større bevissthet om hvilke farer de står overfor og være bedre i stand til å utføre best mulige tiltak.

• Formidle tydeligere at det er forskriftskrav til kompetanse hos førere og utrustning av arbeidsbåter som brukes til persontransport. Det betyr at arbeidsbåtene skal være tilstrekkelig utrustet for navigasjon og ha tilstrekkelig redningsutstyr, samt ivareta effektiv varsling av nødssituasjoner og nødkommunikasjon slik at andre kan komme raskt til unnsetning.

• Forbedre myndighetenes veiledning og tilsyn av havbruksnæringen. Både Arbeidstilsynet og Sjøfartsdirektoratet bør gjennomgå regelverk, tilsynsansvar og avtale avgrensninger mellom virkeområdene.

I dette arbeidet bør utviklingen i havbruksnæringen og hvordan det påvirker sikkerheten og arbeidsmiljøet for de involverte i større grad vektlegges. Arbeidet bør bidra til tydeligere veiledning til havbruksnæringen, tilstrekkelig fagkunnskap for tilsynspersonell, samt tilsynsvirksomhet som møter næringens behov, mener Statens havarikommisjon.

Aktuelt: Støre lover en egen «Norgesmodell» hvis han blir statsminister

Fellesforbundet følger opp

Kine Asper Vistnes i Fellesforbundet mener Havarikommisjonen peker på flere forbedringer som må gjøres framover, både på utstyr, opplæring og systemer.

– Det pekes også på at det kan omfatte flere som jobber i havbruksnæringa. Det gjør at jeg frykter at disse tingene dessverre ikke er fanget opp i tilstrekkelig grad i næringa, før denne hendelsen. Nå vil vi gå nærmere inn i rapportens konklusjoner for å vurdere hvordan vi kan bidra til at den følges opp på en god måte. Naturlige fora for oppfølging vil blant annet være vårt eget bransjeråd for havbruk og HMS-utvalget vi har med Arbeidstilsynet og arbeidsgiversiden, sier forbundssekretæren.

Mye lest: – Arbeiderklassen er ikke lenger identisk med en hvit mannlig industriarbeider

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse