JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Her får du vasket bilen med fagorganisert arbeidskraft

Smart Repair utenfor Hamar er kjerringa mot strømmen innenfor bilpleiebransjen. Nå håper de flere tar til vettet og tegner tariffavtale.
BIL BLID: Tomas Voveris er fersk klubbleder for fem bilpleiere ved Smart Repair utenfor Hamar. Nå håper han flere bilpleieselskap tar til fornuften og tegner tariffavtale.

BIL BLID: Tomas Voveris er fersk klubbleder for fem bilpleiere ved Smart Repair utenfor Hamar. Nå håper han flere bilpleieselskap tar til fornuften og tegner tariffavtale.

Erlend Angelo

erlend@lomedia.no

Du har garantert sett skiltene. «Bilvask 150 kroner». «Polering 600 kroner». «Full pakke 800 kroner». Du har kanskje falt for fristelsen også?

Det er etter hvert blitt veldig mange som har lyst til å vaske bilen din billig. Veldig billig. Og ofte altfor billig, viser det seg. De senere årene er vi nemlig blitt bombardert av medieoppslag som viser hvorfor prisene er så lave. Bilder som viser ansatte som jobber, spiser og sover i vaskehallene.

Mennesker som tvinges til å jobbe og bo under uverdige forhold. Med verken lønn eller fritid.

– Det er mange slike tilfeller særlig innenfor bilpleien. Selv om både politi og arbeidstilsynet gjør en innsats får vi dessverre stadige påminnelser om problemene, sier Kine Asper, forbundssekretær i Fellesforbundet.

Koster å være «hvit»

I Furnes i Ringsaker, like utenfor Hamar, er det derimot lite som minner om slavetilstander. Tvert i mot. Her møtes vi av splitter nye lokaler. Rene garderober. Behagelig støynivå. Og fornøyde arbeidstakere.

– Jeg har hørt om mye underbetaling i bransjen, særlig der det er utenlandske arbeidere, sier Tomas Voveris.

Litaueren er fersk klubbleder i Smart Repair Bilpleie, som nylig tegnet tariffavtale med Fellesforbundet.

– Vi fikk litt informasjon fra forbundet og meldte oss etter hvert inn via nettet. Jeg håper flere i bransjen gjør det samme, organisering er viktig for å få ryddet opp, mener 23-åringen.

En tariffavtale er ingen selvfølge i en bransje der de useriøse trolig er i flertall. Voveris og kollegaene gikk opp mellom 10 og 24 kroner i timelønn med tariffavtalen i boks.

– I Norge er inntrykket litt at man ansetter folk fra Øst-Europa for å kunne betale mindre. Det motbeviser vi med tariffavtalen. Vi ønsker å beholde våre flinke ansatte, sier eier og daglig leder Kent Sanden, som har folk både fra Litauen, Polen og Norge blant sine ansatte.

– Det koster å gjøre ting skikkelig og etter boka. Vi kan rett og slett ikke konkurrere med de useriøse på pris. Det sier seg selv. Vi konkurrerer på kvalitet og andre kriterier enn pris, sier Sanden.

Viktig med seriøst tilbud

Bilforhandlere setter gjerne bort bilpleien til underleverandører. Men mange «glemmer» å sjekke om underleverandøren har ting på stell. Selv om de gjennom medlemskap i NBF, Norges Bilbransjeforbund, sier at de jobber for å bli kvitt useriøse.

– Det er trist at mange sier en ting, men gjør noe helt annet, sier Sanden.

De er avhengige av kontrakter med bilforhandlere og andre bedrifter i regionen.

– Vi har kunder også privat, men mange er mest lojal mot lommeboka. Dessverre.

Tillitsvalgte i nøkkelrollen

Disse forbrukerne må våkne opp, er budskapet fra Fellesforbundet.

– Ser du en bilvask til rundt hundrelappen, så tenk litt gjennom hva lønna må være for dem som gjør jobben. Bruk hodet – og øynene. Ser det ut som et sted du ikke ville sendt ungene dine for å jobbe, så bør du heller ikke bidra til at andre må jobbe der, understreker forbundssekretær Asper.

I mellomtiden vil forbundet bruke sine tillitsvalgte som nøkkelpersoner i et forsøk på en ryddesjau i bransjen.

– Våre tillitsvalgte vil samarbeide med bedriften for å sørge for at man bruker seriøse underleverandører, sier Asper, og legger til at de i disse dager er i ferd med å gjøre ferdig en veileder sammen med bilbransjeforbundet.

– Vi som organisasjon har verken mulighet eller myndighet til å rydde opp alene i denne bransjen, men sammen med bilbransjeforbundet har vi et klart ansvar vi må følge opp. Vi håper denne strategien vil kunne gi noen resultater.

Les også: Hvorfor vil ikke gutta på bilverkstedene organisere seg? (17.03.15)

Smart Repair

Bedrift utenfor Hamar som utfører bilpleie og små reparasjoner

Ung bedrift, startet i 2013

Nabobedriften Bilia er største kunde

Tegnet nylig tariffavtale med Fellesforbundet

Fem av åtte ansatte er organisert

Våre tillitsvalgte skal bidra til at bedriften bruker seriøse underleverandører

Kine Asper, forbundssekretær Fellesforbundet

Mange er mest lojal mot lommeboka. Dessverre

Kent Sanden, daglig leder Smart Repair Bilpleie

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse

Smart Repair

Bedrift utenfor Hamar som utfører bilpleie og små reparasjoner

Ung bedrift, startet i 2013

Nabobedriften Bilia er største kunde

Tegnet nylig tariffavtale med Fellesforbundet

Fem av åtte ansatte er organisert