JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Klimaløsere i transport:

Her kjører avisbudene elektrisk: – Vi har varme i håndtak og frontrute, men jeg frøs på føttene

Mens så godt som hele Fredrikstad ligger og sover, kjører Per Fossaas og 17 av kollegene hans fra postkasse til postkasse uten en eneste lyd.
HUSTRIG: Det er ingen sidedører på de elektriske budbilene. Det krever gode klær. Ullsokker med 45 prosent ull er ikke nok.

HUSTRIG: Det er ingen sidedører på de elektriske budbilene. Det krever gode klær. Ullsokker med 45 prosent ull er ikke nok.

Roy Ervin Solstad

27.01.2020
09:00
27.01.2020 12:41

roy@lomedia.no

FREDRIKSTAD: Postbudene er godt kledd. Selv om årets tredje natt byr på flere varmegrader, blir det kaldt. Årsaken er at noen av budene i Amedia Distribusjon Viken AS avdeling Fredrikstad er med i et vinterprosjekt. I motsetning til de aller fleste avisbudene i Norge, bruker de ikke sine egne biler i jobben.

Før jul hentet nemlig arbeidsgiveren inn 20 elektriske budbiler fra Paxster i Sarpsborg. Disse elektriske mopedbilene har både frontrute og tak, men mangler sidedører. Bakparten består av en stor boks med to rom som gjør at budene får med seg alle varene.

Går raskere

Fossaas innrømmer at de kaldeste nettene var kjølige.

– Vi har varme i håndtak og frontrute, men jeg frøs på føttene da det var nede i åtte kuldegrader, forteller han.

Litt justering av det han har på beina har imidlertid hjulpet godt.

– Det holder ikke med bare 45 prosent ull i sokkene, smiler han.

DEBATT: Derfor skriver vi om klimaløserne i arbeidslivet

Saken fortsetter under bildet.

FORBEREDELSER: – Man lager seg et eget system, forteller Fossaas. Her legger han klart aviser i det lille lasterommet bak førerplassen.

FORBEREDELSER: – Man lager seg et eget system, forteller Fossaas. Her legger han klart aviser i det lille lasterommet bak førerplassen.

Roy Ervin Solstad

Tross frosne tær, har imidlertid ikke Fossaas fått kalde føtter når det gjelder fremtiden til de elektriske budbilene.

– Det går litt raskere å levere med disse bilene. De akselererer hurtig, de kommer nærmere postkassene og kan rygge og snu på kumlokket, men på ekstra kalde dager kan vi komme til å drømme om en enda mer innebygd Paxster med kupevarmer, sier han.

Bilen har en kasse på siden som kan tas av. Uten den kan de bli mer effektive. Da kan de gå ut på begge sider av bilen, men mange foretrekker den ekstra kassen til aviser. Foran styret har bilene to kasser og plass til aviser mellom de to, men hvordan de organiserer det de skal levere ut, er helt opp til hvert enkelt bud.

– Man finner ut selv hva som passer best for den enkelte dag og lager sitt eget system, forklarer Fossaas.

18 elektriske budruter

Totalt har Amedia Distribusjon Viken AS avdeling Fredrikstad 47 ruter i de tre kommunene Fredrikstad, Hvaler og Råde. Hver natt kjører budene ut rundt 27.000 aviser og magasiner. I tillegg kommer reklamer, pakker, bakervarer og juiceprodukter.

Halv ett på natta møter de første av de rundt 60 ansatte budene opp for å sortere klart alt budene skal ha med seg. Kvart over to kommer budene, og innen halv sju på morgenen skal alle rutene være ferdig kjørt. 18 av rutene kjører med elektriske Paxsterbiler. Det er de mest sentrumsnære rutene der den lengste er på 40 kilometer. For dem som bor langs veiene og sover lett betyr det null motordur og null slamring med bildører når budet skal ut og inn.

– Det har blitt mer henting av pakker ute i rutene og mer levering av produkter på dør. Den elektroniske og elektriske hverdag har kommet til oss sju dager i uken, avslutter Fossaas.

Hva gjør vi for å berge kloden?

Møt klimaengasjerte arbeidsfolk i åtte ulike bransjer:
Mekaniker Remi (27) har laga verdens første oppladbare gravemaskin
Visste du at trær kan erstatte olje og gass? Her lager de gull av grønne skoger
Chris og kollegaene bygger nytt kontorbygg med gamle materialer
Her kjører avisbudene elektrisk: – Vi har varme i håndtak og frontrute, men jeg frøs på føttene
På dette trykkeriet forurenser de minst mulig: – Det gjør noe med selvfølelsen
Hotellkokk Anja gleder seg over at kjøkkenet bytter farlige kjemikalier med ozonvann
Roger og Per-Kristian lager slam av fiskeavfall. Det er gull verd for bønder og busser
Espen og kollegaene knuser 120 biler daglig – for å gi dem nytt liv
Ingen industriarbeidere skal føle klimaskam, mener Jørn Eggum: – Vær stolt over arbeidsplassen din
Derfor skriver vi om klimaløserne i arbeidslivet

Klimaløsere

Bedrift: Amedia Distribusjon Viken AS avdeling Fredrikstad

Produkt: Leverer aviser, magasiner, pakker og brød til abonnenter i Fredrikstad, Hvaler og Råde

Klimatiltak: De 18 mest sentrumsnære av totalt 47 budruter testes nå ut med elektriske budbiler som produseres i Sarpsborg.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
27.01.2020
09:00
27.01.2020 12:41