JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jobber null prosent

Henrik er fast ansatt, men ikke garantert jobb. Slik er det å være nullprosenter.
svensk: Stuer Karl Henrik Andersson er ansatt i null prosent, men jobber for fullt.

svensk: Stuer Karl Henrik Andersson er ansatt i null prosent, men jobber for fullt.

Håvard Sæbø

frode@lomedia.no

Taue fly og tømme bæsj. Løfte kofferter inn og ut av lasterommet. Slik er dagene for Karl Henrik Andersson og andre stuere.

– Det greieste er å tømme bæsj. Det er ikke så tungt som å lempe kofferter, forteller han.

Vi er på Gardermoen, Norges største arbeidsplass. 20.000 mennesker jobber her. Noen svever oppe i lufta, andre er i de endeløse gangene under bakken. En gjeng stuere har lagt seg til i store skinnsofaer i ei brakke rett ved rullebanen. Her holder Aviator (tidligere Røros Flyservice) til. Aviator selger lastetjenester, blant annet til Norwegian.

Andersson har jobbet for Aviator i seks år. De siste fem åra har han jobbet null prosent. Det vil si: Kontrakten hans sier fast ansatt i null prosent stilling, men han har jobbet for fullt. Mange måneder har han jobbet langt over normale arbeidsdager.

Det som skiller Andersson fra dem med fast stilling, er at han hele tida må be om vakter. Han er ikke garantert noe.

– Man kan booke seg på vakter rett før man skal jobbe, eller lenge før. Jeg gjør det rett før. Jeg liker ikke å planlegge for lenge i forkant, sier Andersson.

– Kanskje det dukker opp noe annet jeg vil gjøre ei uke, og da vil jeg ha fri, sier han, og innrømmer at det er en spesiell ansettelse.

– Det er vel ikke noe for alle, men det passer bra for meg, sier han.

Det nye arbeidslivet?

Stillinger i null prosent brer om seg. I byggebransjen kalles det «fast ansettelse uten garantilønn». Er dette det nye arbeidslivet?

Regjeringa la i juni fram forslag om flere midlertidige ansettelser, og nye regler for arbeidstid. Det skal bli mulig å jobbe lengre dager i noen perioder, og avspasere i andre.

Arbeidsminister Robert Eriksson (Frp) mener endringene vil gi et mer moderne og familievennlig arbeidsliv.

Tonnevis med kofferter

Stuerne må løfte og bære mye. Anbefalinga er at hver stuer løfter maks 6 tonn. Det kan gjerne bli 12 tonn på en dag – særlig om sommeren når turistene kommer med sine smekkfulle kofferter.

Det blir også mer å løfte for ansatte i Aviator, enn i de to andre bakketjenesteselskapene, Menzies og SAS-selskapet SGH.

– De andre selskapene har fire ansatte rundt flyene, mens Aviator har to eller tre, forteller leder Gunnar Holm i Flyarbeidernes forening – en stor avdeling i Fellesforbundet.

OK arbeid

Stuer Karl Henrik Andersson trives med jobben.

– Er det tungt arbeid?

– Nei, jeg merker ikke noe særlig til det, sier Henrik.

Men han forteller om et høyt sykefravær i bedriften. Fraværet er på mellom 10 og 15 prosent.

– Er det en jobb å bli gammel i?

Henrik er usikker og drar på det.

Avdelingas leder Gunnar Holm svarer først:

– Før AFP ble innført, var det ingen som sto i jobben til de gikk av med alderspensjon, sier han.

Henrik har vært i selskapet i seks år. Det gjør ham til en av veteranene i Aviator, i en alder av 27.

– Hvor er du om fem år?

– Det veit jeg ikke. Kanskje tilbake i Sverige.

I Norge tjener Andersson 400.000 kroner i året. Han tipper det ville blitt under 300.000 med samme jobb i Sverige.

Aviator har den laveste andelen organiserte blant bakkeselskapene, men Andersson er med.

– Det kjennes rett å være med i Fellesforbundet. Om det skulle gå til helvete, er det bra å være medlem, mener han.

Ti timer dagen

De vanlige vaktene i Aviator varer i ti timer. De ansatte kan jobbe 48 timer i uka.

Det er mer enn loven i dag tillater arbeidsgiver å avtale direkte med arbeidstaker. Slike lange skift må eventuelt avtales med lokal tillitsvalgt. Dagens lov sier at ansatte skal ha overtidsbetaling om de jobber mer enn ni timer per dag. Eller over 40 timer per uke.

Men arbeidsminister Robert Eriksson vil gjøre disse skiftene til norsk lov. Regjeringa foreslår at arbeidsgiver kan kalle inn én og én ansatt og spørre om de vil jobbe 10 timers skift fast, maks 48 timer per uke i lange perioder, uten overtidsbetaling.

Aviator har i praksis allerede innført Frps nye arbeidsdager. Det funker greit for unge, single svensker som pendler.

Hva med familien?

Alle ansatte i Aviator er ikke på null prosent, det er tre ulike grupper. De som har vært der lengst, ble ansatt på vanlige kontrakter i 100 prosent.

Så har du gruppa som jobber på nullprosent.

Og så har du en femdel av de ansatte som er leid inn via Manpower. Ute ved gate 50 møter vi Knut Erik Libekk. Han har vært lenge i Aviator, og er fast ansatt i 100 prosent.

– Jeg kunne aldri vært på nullprosent. Da veit du ikke hvor mye det blir neste måned, sier Libekk.

Ikke vikarbyrå

Libekk stortrives med å jobbe med fly, og holder fast på sin 100 prosent stilling.

– Jeg kunne aldri drevet og plukket vakter fra uke til uke. Det ville jeg ikke hæla, sier han.

Han setter pris på det forutsigbare.

– Jeg har lån, hus, familie og barn. Jeg kunne aldri hatt en nullprosent stilling. Du veit jo ikke hvor mye du tjener neste måned, sier Libekk.

– Aviator bryter reglene for overtidsbetaling

Leder Gunnar Holm i Flyarbeidernes forening mener selskapet bryter reglene for overtidsbetaling.

– De skulle betale overtid etter ni timers arbeid, og etter 35,5 timer uka for deltids- og nulltimersansatte. Selskapet hevder de har en avtale med ansatte om å gjennomsnittsberegne arbeidstida til ti timer per dag og 48 timer per uke, uten overtidsbetaling. Ordningen er gjort gjeldende for alle, også deltids og 0 timers ansatte slik at overtidsbetaling ikke tilstås før etter 10 timer per dag og 48 timer per uke.

Det er vi uenige i, og skulle gjerne kjørt en rettssak på det, sier Holm.

Han hevder Aviator mener den ideelle ansatte er en arbeidstaker som bare er innom et par år på begynnerlønn for hjelpearbeidere.

– I en rettsak om ansatte ved flyplassen i Bardufoss sa selskapet at kompetanseutvikling for stuere i selskapet ikke betydde noe, sier Holm.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse