JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Dreams Showbar i Trondheim:

Kommunen tapte sak om skjenke-nekt til strippeklubb

Fagforeininga protesterte mot at skjenke-nekten til kommunen ville føre til at tilsette mista jobbar med gode lønns- og arbeidsvilkår. No har tingretten gitt strippeklubben medhald.
SKJENKE-NEKT: Trondheim kommune ville nekte strippeklubbar skjenkebevilling, men får tommelen ned frå tingretten.

SKJENKE-NEKT: Trondheim kommune ville nekte strippeklubbar skjenkebevilling, men får tommelen ned frå tingretten.

Colourbox

tormod@lomedia.no

I ein dom måndag slår Trøndelag tingrett fast at skjenke-nekten er ugyldig. Trondheims einaste strippeklubb, Dreams Showbar, fekk i fjor avslag på søknaden til kommunen om fornya skjenkebevilling.

Grunnen var at bystyret hadde bestemt at strippeklubbar ikkje skal få skjenke alkohol. Skjenke-nekten vart tatt inn i retningslinjene i fjor sommar etter at SV fekk gjennomslag for kravet i den politiske plattforma til fleirtalskoalisjonen (Ap, SV, MDG og Sp) året før. I bystyret fekk forslaget også støtte frå Raudt og KrF.

Dei meiner stripping kombinert med alkoholsal kan verke skadeleg på byen og innbyggarane, menneskeverd og likestilling.

Fagforeininga negativ

I ei høyringsrunde rundt årsskiftet, stelte derimot alle høyringsinstansane seg negative til forslaget. Argumentet var at skjenke-nekt i praksis fører til næringsforbod for lovlege verksemder.

Fellesforbundet-avdelinga som organiserer uteliv-tilsette i byen skreiv: «Vår vurdering må være at et slikt moralsk argumentert grunnlag vil føre til at ansatte mister jobbene sine, som mange har hatt i flere år på same plass med gode lønns- og arbeidsvilkår».

Les meir: Fagforeining seier nei til skjenke-stopp for strippeklubbar

Også Trøndelag politidistrikt, NHO Trøndelag og Næringsforeninga i Trondheimsregionen, i tillegg til Kommunaldirektøren, var mot forslaget.

Støtte frå Statsforvaltaren

Opposisjonen i bystyret kravde i fjor haust lovlegheitskontroll av vedtaket, men Statsforvaltaren i Trøndelag kom i januar til at retningslinjene er innanfor kva kommunar kan legge vekt på i tildeling av skjenkebevilling etter alkohollova.

Det same gjorde Statsforvaltaren når det gjaldt avslaget på søknaden til Erma AS som driv Dreams Showbar, etter at strippeklubben klaga. Dermed saksøkte strippeklubben kommunen.

Mye lest: Kranfører Rafal: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt

Tap i tingretten

Trøndelag tingrett har no tolka om avslaget ligg innanfor moglegheita til å bruke skjønn i behandling av søknader om skjenkebevilling.

Konklusjonen er at avslaget frå kommunen manglar forankring i alkoholpolitiske omsyn, og dermed ikkje er i tråd med formålet i alkohollova.

I tillegg til at avslaget på skjenkebevilling er ugyldig, må Trondheim kommune betale 400.000 kroner i sakskostnader til strippeklubben. Kommunen har enno ikkje svart på om dei vil anke.

Reglane til kommunen

Dette vart vedtatt av bystyret i Trondheim 17. juni og tatt inn i retningslinjene til kommunen for tildeling av skjenkebevillingar:

«I Trondheim gis det ikke skjenkebevilling til steder som har konsepter av typen stripping, erotisk dans, toppløsservering eller lignende. Konsepter som kopler denne type underholdning med alkoholsalg kan virke belastende, diskriminerende eller skadelig på grupper man ønsker å beskytte, bl.a. ansatte og utøvere, barn og unge, andre næringsdrivende i området og i kommunen for øvrig, på nærmiljøet rundt skjenkestedet, menneskeverd og likestilling.»

Alkohollova

«§ 1-1. Lovens formål.

Reguleringen av innførsel og omsetning av alkoholholdig drikk etter denne lov har som mål å begrense i størst mulig utstrekning de samfunnsmessige og individuelle skader som alkoholbruk kan innebære. Som et ledd i dette sikter loven på å begrense forbruket av alkoholholdige drikkevarer.»

«§ 1-7a. Kommunens skjønnsutøvelse ved behandling av søknad om bevilling for salg eller skjenking m.v.

Ved vurderingen av om bevilling bør gis, kan kommunen blant annet legge vekt på antallet salgs- og skjenkesteder, stedets karakter, beliggenhet, målgruppe, trafikk- og ordensmessige forhold, næringspolitiske hensyn og hensynet til lokalmiljøet for øvrig. Det kan også legges vekt på om bevillingssøker og personer som nevnt i § 1-7b første ledd er egnet til å ha bevilling.

Kommunen kan beslutte at det ikke skal gis mer enn et bestemt antall bevillinger til salg eller skjenking.»

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Reglane til kommunen

Dette vart vedtatt av bystyret i Trondheim 17. juni og tatt inn i retningslinjene til kommunen for tildeling av skjenkebevillingar:

«I Trondheim gis det ikke skjenkebevilling til steder som har konsepter av typen stripping, erotisk dans, toppløsservering eller lignende. Konsepter som kopler denne type underholdning med alkoholsalg kan virke belastende, diskriminerende eller skadelig på grupper man ønsker å beskytte, bl.a. ansatte og utøvere, barn og unge, andre næringsdrivende i området og i kommunen for øvrig, på nærmiljøet rundt skjenkestedet, menneskeverd og likestilling.»

Alkohollova

«§ 1-1. Lovens formål.

Reguleringen av innførsel og omsetning av alkoholholdig drikk etter denne lov har som mål å begrense i størst mulig utstrekning de samfunnsmessige og individuelle skader som alkoholbruk kan innebære. Som et ledd i dette sikter loven på å begrense forbruket av alkoholholdige drikkevarer.»

«§ 1-7a. Kommunens skjønnsutøvelse ved behandling av søknad om bevilling for salg eller skjenking m.v.

Ved vurderingen av om bevilling bør gis, kan kommunen blant annet legge vekt på antallet salgs- og skjenkesteder, stedets karakter, beliggenhet, målgruppe, trafikk- og ordensmessige forhold, næringspolitiske hensyn og hensynet til lokalmiljøet for øvrig. Det kan også legges vekt på om bevillingssøker og personer som nevnt i § 1-7b første ledd er egnet til å ha bevilling.

Kommunen kan beslutte at det ikke skal gis mer enn et bestemt antall bevillinger til salg eller skjenking.»