JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nytt om folk:

Lars Morten Johnsen er pensjonist – og klar for oppdrag

Den nye hverdagen går seg til for transportarbeidernes tidligere forbundsleder.
TIDLIGERE FORBUNDSLEDER: Lars Morten Johnsen ledet Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) og tok det inn i Fellesforbundet i 2019. På grunn av alderen var han ikke valgbar til verv i det nye forbundet, men han har vært faglig sekretær fram til han gikk av med pensjon ved årsskiftet.

TIDLIGERE FORBUNDSLEDER: Lars Morten Johnsen ledet Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) og tok det inn i Fellesforbundet i 2019. På grunn av alderen var han ikke valgbar til verv i det nye forbundet, men han har vært faglig sekretær fram til han gikk av med pensjon ved årsskiftet.

Roy Ervin Solstad

hanne@lomedia.no

– Det har blitt tøffere klima fra arbeidsgivernes side de siste årene, mener Lars Morten Johnsen.

– Det er mer krevende å drive faglig kamp oppi dette. Men vi må drive politikk. Livet består av mye politikk. Vi må på barrikadene, i tillegg til å drive lønnskamp. Og nå må det største tyveriet stanses, strømprisene!

Ved nyttår byttet den tidligere forbundslederen yrkesstatus til pensjonist. Det har vært litt trøblete å finne ut av den nye hverdagen, mener han. Men etter at han har fått henvendelser fra ulike fagforbund om å delta på webinarer og holde foredrag, har det gått seg til.

Og han sitter også fortsatt i styret i Den europeiske transportarbeiderføderasjonen fram til i mai.

Lars Morten Johnsen ledet Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) og tok det inn i Fellesforbundet i 2019. På grunn av alderen var han ikke valgbar til verv i det nye forbundet, men har vært faglig sekretær fram til han gikk av med pensjon ved årsskiftet.

Avsløring: Kriminelle selskaper har kjørt ut TV-er og kjøleskap til Elkjøps kunder

– Den største forskjellen mellom de to forbundene er størrelsen. I Transport kunne vi hive oss fort rundt om det trengtes. Det store Fellesforbundet er mer byråkratisk, men det er også nødvendig med større oversikt i en så stor organisasjon.

Han har vært faglig aktiv siden 1980-tallet. Ble hovedtillitsvalgt i Linjegods, nå Schenker, etter transportstreiken i 1982. Johnsen har vært med i alle sentrale tariffoppgjør siden 1986. I 1997 ble han valgt til nestleder i NTF og overtok som leder midt i perioden i 2016. Hadde de ikke gått inn i Fellesforbundet, så hadde han sittet fram til landsmøte sist høst.

Johnsen er med i Rødt og han vil fortsatt jobbe faglig og politisk i partiet, som seiler i kraftig medvind for tida.

– Jeg vil være en linje mellom fagbevegelsen og partiet. Det er veldig viktig at folk har lett tilgang til stortingspolitikerne våre. Og så er det jo Palestinaspørsmålet som står mitt hjerte nær, sier han.

Lars Morten Johnsen

Aktuell med: Nypensjonert fagforeningsmann

Alder: 67

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Lars Morten Johnsen

Aktuell med: Nypensjonert fagforeningsmann

Alder: 67