JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
NYTT OPPSLAG: Fosstvedt henger opp et nytt infoskriv som sier at toalettet er åpent for sjåfører og besøkende.

NYTT OPPSLAG: Fosstvedt henger opp et nytt infoskriv som sier at toalettet er åpent for sjåfører og besøkende.

Eline Lønnå

Koronaviruset:

Ledelsen nekter sjåførene å bruke toalettet: – Skammelig!

Hos spedisjonsbedriften Skanlog i Oslo er det så stor uenighet om lastebilsjåførene skal ha tilgang til toalett, at hele «dritten» må avgjøres av Arbeidstilsynet.


23.03.2020
10:30
23.03.2020 12:59

roy@lomedia.no

eline@lomedia.no

En spedisjonsbedrift eier ikke egne varer, men tar imot større kvanta av varer som blir ompakket og videresendt til mottakerne.

Det betyr at det stadig er varer som kommer inn og varer som kjøres ut.

Hos Skanlog på Ulven i Oslo har det fram til fredag vært atskilte toaletter for ansatte og gjester, der lastebilsjåførene har kunnet benytte gjestetoalettet når de enten har levert eller hentet varer hos den danskeeide Oslo-bedriften.

Øker smitterisikoen

Nå har imidlertid frykten for koronasmitte gjort at bedriftsledelsen har valgt å stenge toalettet som lastebilsjåførene benytter. Det var en ordre som ikke ble godt tatt imot av de ansatte på spedisjonslageret og sjåførene som tidligere har hatt dette tilbudet.

p

– Bedriftsledelsen utestenger sjåfører fra grunnleggende sanitære lokaler midt i en pandemi. Det øker smitterisikoen for både sjåførene og oss som deler arbeidsflate og verktøy med sjåførene. Alle bedrifter som har daglig kontakt med sjåfører bør tilrettelegge gode sanitære fasiliteter for dem. Hvordan skal det gå for sjåførene hvis alle stenger toalett dørene for dem? Da må de gjøre fra seg utendørs uten tilgang til såpe og vann. Å holde toalettet åpent er et smittebegrensende tiltak, understreker han.

Ledelsen tapte i AMU

Saken ble tatt opp i bedriftens Arbeidsmiljøutvalg (AMU) 14. mars der både tillitsvalgte, verneombud og bedriftens ledelse sitter. AMU delte seg på midten, men med lederens dobbeltstemme gikk AMU mot bedriftens vedtak og krevde at toalettet igjen skulle åpnes.

– Vi har lederen for AMU i år og derfor flertall. Direktøren holdt på å dette av stolen da han skjønte at han ikke hadde styringsrett i denne saken, sier AMU-leder Jon Andre Fosstvedt.

Han er også klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i bedriften.

Saken fortsetter under bildet

LANGT TIL TOALETTET: – Når lastebilene er parkert ved lasterampene, må sjåførene gå omtrent en halv kilometer til toalett på nærmeste bensinstasjon, sier Jon André Fosstvedt, leder for arbeidsmiljøutvalget og klubbleder for Fellesforbundets medlemmer på spedisjonsbedriften Skanlog i Oslo.

LANGT TIL TOALETTET: – Når lastebilene er parkert ved lasterampene, må sjåførene gå omtrent en halv kilometer til toalett på nærmeste bensinstasjon, sier Jon André Fosstvedt, leder for arbeidsmiljøutvalget og klubbleder for Fellesforbundets medlemmer på spedisjonsbedriften Skanlog i Oslo.

Eline Lønnå

Skal holdes åpent

Uten at det medførte gjenåpning av toalettet.

– Trass i vedtaket nekter ledelsen å følge opp. Det er skammelig, så nå ber vi Arbeidstilsynet gripe inn, sier Fosstvedt.

Han sier at fram til en avgjørelse i Arbeidstilsynet skal AMU sitt vedtak etterleves.

– Når lastebilene er parkert ved lasterampene, må sjåførene gå omtrent en halv kilometer til toalett på nærmeste bensinstasjon. Det er jo ikke tillatt å urinere ute i offentligheten, sier Fosstvedt oppgitt.

Derfor har klubben nå fjernet bedriftens skilt om at toalettet er stengt og hengt opp sitt eget skilt om at toalettet er åpent.

TO SPRÅK: Oppslaget er på både norsk og engelsk siden mange av sjåførene som henter og leverer hos Skanlog er utenlandske.

TO SPRÅK: Oppslaget er på både norsk og engelsk siden mange av sjåførene som henter og leverer hos Skanlog er utenlandske.

Eline Lønnå

Skuffet over ledelsen

Han innrømmer imidlertid at en slik sak ikke skaper noe godt klima mellom de tillitsvalgte og bedriftsledelsen.

– Min erfaring med ledergruppen fram til nå har stort sett har vært gode. Vi har funnet gode løsninger sammen, og de ganger vi har vært uenige har det blitt løst på en rasjonell og edruelig måte. Derfor er jeg skuffet og trist over at ledergruppen nå nekter å høre på AMU og direkte motarbeider et viktig helsevedtak, sier han.

– Helter skal hedres

Han mener bedriften må ta hensyn til de som utfører jobbene.

– Det blir for enkelt for folk med hjemmekontor å bestemme slikt. Vi arbeidsfolk må stå sammen og støtte hverandre. At sjåførene er ansatt i andre firma betyr ingenting. Tross risiko for egen helse, er de ute og kjører hver eneste dag. Uten dem hadde landet stoppet. Sjåførene er helter. De skal hedres, ikke bli motarbeidet, tordner Jon André Fosstvedt.

– Gjort for å beskytte

Administrerende direktør i Skanlog, Arnfinn J. Svensli, forteller at stengning av lageret og dermed toalettet var på agendaen allerede 25. februar.

Da var det enighet mellom klubben og ledelsen om å holde toalettet åpent. Det var imidlertid før korona-pandemien eksploderte over hele Europa og alle de landene Skanlog får varer fra. Han sier videre at vedtaket fra 14. mars om å stenge toalettet ble gjort for å beskytte både ansatte, leverandører, kunder og sjåførene selv mot smitte. Stengningen betyr at ingen eksterne får benytte toalettet.

p

Det gjelder alle utenfra også bedriftens egne kunder.

– Vi vurderte leietoaletter, men kom til at da kan smitte spres mellom ulike deler av verdikjeden, sier han, og presiserer at man verken skiller på yrkesgrupper eller bakgrunn.

– Siden toalettet er lokalisert inne i lagerlokalene, vil stengning redusere risikoen for smitteoverføring både inne på vårt lager og ut i våre leveringskjede, dersom det skulle oppstå smitte hos oss, sier han.

– Uansvarlig å holde åpent

Svennsli poengterer at det samtidig beskytter bedriften mot smitte som kan føre til enten nedstengning eller vesentlig antall syke eller karantenetilfeller.

– Det kan avgjøre om vi kan opprettholde drift eller ikke, påpeker han.

Svensli viser også til det har hatt betydning at Skanlog vanskelig kan ha kontroll på smitterisikoen underleverandører og eksterne har vært utsatt for.

– Ikke minst siden varetransport i hvert fall så langt er unntatt fra karantenereglene. I denne situasjonen vil det være uansvarlig av oss å tillate at eksterne personer fritt kan bevege seg inn til toalettene inne på lageret.

Vi har vurdert det slik at det vil være en for stor utfordring for oss å skille på ankomster fra utlandet eller ankomster fra innlandet. Derfor har vi sett det som nødvendig å innføre et felles regelverk som ikke skiller på dette og som da gjelder alle, sier han.

Mener vedtaket er ugyldig

Han er uenig i at AMU sitt vedtak om å gjenåpne toalettet, som han minner om ble gjort med Fosstvedt sin dobbeltstemme, kan overprøve ledelsens vedtak før en avgjørelse hos Arbeidstilsynet.

– Arbeidsmiljøloven gjelder normalt sett mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, men ingen av disse gruppene omfattes av denne beslutningen. Vi kan altså ikke se at denne beslutning har betydning for noen av våre arbeidstakere eller setter disse i fare på noen som helst måte, sier Svensli.

p

Derfor mener han også vedtaket i AMU er ugyldig, siden han mener det går utover AMU sitt myndighetsområde.

– Det har ikke vært noen innsigelser mot dette fra våre transportører og vi kjenner ikke til hendelser der denne beslutningen har satt våre arbeidstakeres liv og helse i fare. Det er heller ikke meldt inn noen hendelser i forhold til dette fra våre verneombud, understreker han.

– Tatt saken i egne hender

Svensli sier ledelsen i Skanlog har måttet ta raske beslutninger vedrørende risikovurderinger i forbindelse med korona-pandemien.

– Det er en situasjon som nå endrer seg fra dag til dag. Da hjelper det ikke å være på etterskudd. Det vil være for sent å stenge tilgangen til lageret for eksterne fra utbruddsområder når man får informasjon om at smitte der er et faktum, sier han.

Han har registrert at tiltaket om å stenge toalettene bevisst er blitt sabotert ved at informasjonen om at toalettet er stengt er blitt strøket over eller fjernet.

p

– Dette er ikke noe AMU eller vernetjenesten står bak samlet. For oss virker derfor være enkeltpersoner som har tatt saken i egne hender. Det mener vi er alvorlig da vi mener den utsetter alle, både sjåfører, ansatte og bedriften for en høyere risiko enn om tiltaket ikke gjennomføres, sier Svensli.

Kritisk til Fosstvedts kompetanse

Han stiller også spørsmålstegn ved hvilken kompetanse Fosstvedt har for å vurdere hva som gir størst smitterisiko, når alle anbefalinger fra myndighetene sier man skal holde avstand til andre, og at personer som ankommer fra utlandet skal i karantene i fjorten dager.

– Hans vurdering må derfor stå for hans regning, men han har ikke kommet med noen løsning på hvordan saken skal løses uten at man utsetter sjåfører for smitte fra andre og over landegrensene. Den eneste begrunnelsen vi har fått er at «må man, så må man». Vi har ikke sett noen risikovurdering, men han ga beskjed om at han som AMU-leder ikke kunne akseptere stengningen allerede før AMU hadde diskutert saken, og uten at vernetjenesten hadde tatt opp saken, sier Svensli.

Han hevder at det ikke er enighet blant verneombudene på de forskjellige avdelingene om at stenging ikke skal godtas.

p

– Flere av disse har heller ikke blitt tatt med på råd, noe som hovedverneombudet, som ga Fosstvedt sin stemme, strengt tatt burde forhørt seg om først, sier Svennsli.

Transportørene er informert

Han forteller at bedriftens transportleverandør på utgående har fasiliteter bare tre minutter unna som er spesielt tilrettelagt med egne områder og fasiliteter for deres sjåfører.

– De har gitt tilbakemelding om at dette ikke er å anse som et problem for dem. Tvert imot er smitterisiko der ivaretatt på en bedre måte enn vi selv kan klare. Vi har også gitt beskjed i forkant til transportørene om at toaletter ikke vil være tilgjengelige. Det er ikke kommet noen reaksjoner på dette fra transportørene.

Tvert imot er tilbakemeldingen at det er bra vi innfører tiltak for å sikre alle, sier han.

Mener Fosstvedt er historieløs

Han reagerer også sterkt på at Fosstvedt antyder at bedriften ikke anerkjenner sjåførenes jobb og viktighet.

– Det synes vi er trist og historieløst. Tvert imot har vi hatt meget god kontakt og samarbeid med sjåfører som har kjørt for oss gjennom leverandører, helt ned til de som er ansatt hos underleverandører av våre leverandører. Tiltaket er altså også basert på å beskytte disse sjåførene. Vi anser sjåfører både som vårt viktigste ansikt utad og en helt vesentlig ressurs og bidragsyter for vår drift og suksess. Vi behandler sjåfører som egne ansatte, og flere sjåfører som har hatt oppdragene for oss, har gitt tilbakemeldinger om at de føler de i større grad er en del av vår bedrift enn der de faktisk er ansatt. Vi får gjentatte ganger tilbakemeldinger fra sjåfører om at de savner å kjøre for oss, sier han

p

Skal være fleksible

Skanlog-direktøren understreker at bedriften selvsagt skal være fleksible hvis det oppstår prekære situasjoner.

– Da må dette løses enkeltvis, slik at det ikke oppstår risiko for andre, avslutter Arnfinn J. Svensli.

23.03.2020
10:30
23.03.2020 12:59



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker