JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Olje- og gass:

Lenge til oljenorge går ned i horisonten

Oljepumpene på norsk sokkel vil jobbe ufortrødent videre i mange tiår framover, selv om det er et grønt skifte i gang på energifeltet.

Håvard Sæbø

hanne@lomedia.no

Elektrifiseringen av transportsektoren er i full gang, men det går ikke å stenge ned oljevirksomheten over natten. Det mente til og med representanten fra miljøsiden som innledet på Fellesforbundets olje- og gasskonferanse onsdag og torsdag.

Og tidligere denne uken kom rapporten fra det internasjonale energibyrået IEA som mener Norge bør øke oljeproduksjonen og åpne nye felt så verden unngår å være avhengig av oljeprodusentene i det urolige Midt-Østen.

Olje over alt

Det er en enorm utvikling av alternative energikilder til bensin og diesel innen transportsektoren, både til lands og til vanns. Men det er ikke bare brensel og drivstoff den norske oljen og gassen blir til. Hele livet vårt er fullt av produkter laget av petroleum.

Øistein Johannessen fra Statoil påpekte at det trengs 2 liter olje for å lage et tastatur, ni liter går med til en hel pc. 80 prosent av alle briller er laget av petroleum. 80 prosent av alle medisiner er laget av bindinger av karbon, byggestenene i petroleum. Biler kjører på dekk laget av kunstig gummi, selvsagt laget av petroleum. Og kunstgjødsel lages av naturgass.

– Tar du olje og gass fra en skiløper i dag, så blir det ikke stort igjen av utstyret, sa Johannessen.

Forsikring

Anders Bjartnes som er redaktør i Norges grønne tankesmie, Norsk Klimastiftelse, viste til togradersmålet fra Paris-avtalen, og mente at det fortsatt vil være behov for noe ny olje og gass. Han mente at endringene fra kullfyring til el-biler ligner veldig på endringene i medieverdenen fra papirtrykk til digitale medier. Og han var opptatt av overgangen fra bunkers til elektriske ferjer, og viste til den raske avkarboniseringen av transportmarkedet i Norge, og mente at energiproduksjonen kommer til å skje desentralisert og karbonen lagret sentralt, dyttet ned i Nordsjøen. Bjartnes sa at han ikke har skjønt så mye av lønnsomheten i karbonfangst, transport og lagring, også kalt CCS.

– Det er ikke idealisme, men en slags forsikringspremie for å kunne sikre gassens framtid, sa han.

Karbon i betong

En som driver med karbonfangst er Liv Bjerge fra Norcem. Hun er leder for et konsept og forprosjekt for fullskala rensing CO2 i Brevik.

To tredeler av sement er CO2. En tredel er brensel for å produsere betong. Fordi de ikke har funnet annet enn sement til denne bruken, er det så viktig at de greier å fang og rense den, mener hun. De slipper ut 800.000 tonn per år i Brevik, men har en nullvisjon og Parisavtalen er viktig for betongindustrien. Bjerge sa at Brevik kan bli verdens første betongprodusent med fangst av CO2, med teknologi fra Aker Solutions kan de få en fangstkapasitet på 400.000 tonn årlig.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse