JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nokian Dekk

Lønnsdiktat og bonuskutt: Morten og Tom Eirik streiker for tariffavtale

Samtidig med at folk flest i Sør-Norge burde skifte til vinterdekk på bilene sine, la Morten Rabben og Tom Eirik Leistad ned arbeidet sitt i kampen for å få tariffavtale.
FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

Roy Ervin Solstad

roy@lomedia.no

Nokian Tyres er en finsk bildekkprodusent som har et eget norsk "underbruk", kalt Nokian Dekk AS. Selskapet har lager på Lillestrøm, i Tromsø og i Trondheim. Lagrene mottar dekk fra Nokian sine fabrikker i Finland og Russland og videresender dem til både bilforhandlere og dekkforhandlere over hele landet.

Avviste kravet

Det største lageret er på Lillestrøm, mens det kun er to lageransatte på hvert av de to lagrene i Trondheim og Tromsø.

I Trondheim var ingen av de to ansatte organisert før i vår. Da meldte både Morten Rabben og Tom Eirik Leistad seg inn i Fellesforbundet, og det ble sendt krav om tariffavtale. Siden Nokian Dekk AS er et grossistlager, krevde Fellesforbundets avdeling, Midtnorsk Transportarbeiderforening, grossistoverenskomsten for de to.

Kravet ble avvist, og den 12. oktober var partene til mekling, uten at det resulterte i noe. Bedriften sto fremdeles på sitt.

Mandag 19, oktober, samtidig med at folk flest i Sør-Norge burde skifte til vinterdekk på bilene sine, la Morten Rabben og Tom Eirik Leistad ned arbeidet sitt i kampen for å få den tariffavtalen de har krevd.

LO: Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven

– Rart å kalle det lønnsforhandlinger

Godt kledd under et partytelt med Fellesforbunds-logo, har de rigget seg til rett utenfor inngangsdøren til bedriften.

– Det er litt rart å være i streik, innrømmer Tom Eirik Leistad.

Han forteller at da han begynte, fikk han beskjed om at det å organisere seg ikke var nødvendig fordi de uansett fikk bedre lønn enn tariffen. De fikk også også en god bonus- og opsjonsavtale.

På verdensbasis var første halvår i 2020 brutalt. Nettoinntektene raste med 25 prosent, og overskuddet gikk ned fra over 150 millioner euro de første seks månedene i 2019 til drøyt 40 millioner euro i samme periode i år 2020.

Det fikk også de to i Trondheim merke. Med et pennestrøk ble både bonusordning og opsjonsordning fjernet.

– Julebonusen ga oss ofte 20.000-25.000 kroner hvert år, sier Morten Rabben.

Aksjeopsjonsordningen var enda mer lukrativ.

– Hvis man var heldig med aksjekursen, kunne det fort bli opp mot 45.000 kroner i året, bekrefter Tom Eirik Leistad.

At lønnsforhandlingene hele tiden hadde vært mer å regne som lønnsdiktat, gjorde ikke saken bedre.

– Det er jo litt rart å kalle det lønnsforhandlinger, når vi aldri forhandler om lønn, men bare får en sum presentert, sier Leistad.

Frislipp av drosjeløyver: Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

(Saken fortsetter under bildet)

TRYGGHET: Usikkerhet på jobben var grunnen til at Leistad (fra venstre) og Rabben valgte å organisere seg. Nå har de Fellesforbundet i ryggen, og får god hjelp av Roy-Einar Nilsen (til høyre) i Midtnorsk Transportarbeiderforening.

TRYGGHET: Usikkerhet på jobben var grunnen til at Leistad (fra venstre) og Rabben valgte å organisere seg. Nå har de Fellesforbundet i ryggen, og får god hjelp av Roy-Einar Nilsen (til høyre) i Midtnorsk Transportarbeiderforening.

Roy Ervin Solstad

Full støtte fra kolleger

Samtlige «direktiver» kommer direkte fra sentralt hold i Norge, og både Leistad og Rabben forteller at de føler at det å være organisert blir sett på som negativt i Nokian Dekk AS. Blant kolleger på «gølvet» både i Nokian Dekk sine andre avdelinger og lagrene til Vianor som også er eid av Nokian Tyres, er stemningen en helt annen.

– Derfra har vi fått full støtte for streiken vår, sier Leistad.

– Vi har jo en helt annen trygghet med Fellesforbundet i ryggen også, sier Rabben.

For ham vil tariffavtalen de krever bety et lønnshopp på rundt 25 kroner timen.

– Grunnen til at de ikke vil gi oss tariffavtalen vi krever, er fordi de mener avtalen er for god. Men dette er kun et lager og vi gjør kun lagerarbeid. Da er det den avtalen vi skal ha, sier Morten Rabben.

Viktig dom: Øystein får ikke erstatning etter å ha blitt kvestet på jobb. Nå kan Høyesterett avgjøre skjebnen til flere hundre yrkesskadde

Til Vianor?

Det har allerede kommet hint om at Nokian Dekk AS sin avdeling kan bli virksomhetsoverdratt til Vianor sentrallager i Trondheim. Den bedriften ligger i samme bygning som Nokian-avdelingen, men der går de ansatte på Fellesforbundets biloverenskomst. Det til tross for at den Vianor-avdelingen også bare er et grossistlager. Tanken er da at i stedet for å gi Rabben og Leistad lønn og arbeidsvilkår etter grossistoverenskomsten, kan konsernet slippe unna med den billgere biloverenskomsten.

Det mener Roy-Einar Nilsen i Midtnorsk Transportarbeiderforening burde være umulig.

– Både Vianor og Nokian er grossistlagre. Da bør de ansatte gå på den tariffavtalen som regulerer arbeid på denne typen lagre. Det ser ikke bra ut om bedrifter kan drive tariffhopping for å spare penger mellom to tariffavtaler i Fellesforbundet. De gjør jo samme jobb, og den jobben er lagerjobb, understreker Nilsen.

104 år har det vart: Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet legges ned

Vil stå løpet ut

Han forteller at de streikende selvsagt har full støtte, og at det nå jobbes for å få støtte fra andre i fagbevegelsen.

– Vi jobber med å få til en fanemarkering og oppfordrer alle til å dra innom de streikende for å støtte dem, sier Nilsen.

Rabben og Leistad kommer i hvert fall ikke til å gi seg med det første. De kommer til å streike helt til de får tariffavtale.

– Her er det hundre prosent oppslutning om streiken, flirer Tom Eirik Leistad og ser bort på sin streikekollega, Morten Rabben.

Mye lest: Ikea-ansatte får mer enn en månedslønn i bonus. Men tillitsvalgte Kateryna jubler ikke

Håper på løsning

Tron Gulbrandsen, daglig leder i Nokian Dekk AS ønsker ikke å svare direkte på påstandene fra Leistad og Rabben, men sier på generelt grunnlag at Nokian Dekk AS ikke nekter sine ansatte tariffavtaler og retten til å organisere seg.

– Streiken i Trondheim er en pågående sak som vi forsøker å finne en løsning på, og jeg ønsker av den grunn ikke å kommentere dette ytterligere i media, sier han.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse