JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønnsoppgjøret: Fare for streik på Schenker-terminalene

Partene klarte ikke å bli forhandle seg fram til en ny tariffavtale for lager- og sjåføransatte på Schenker. Nå må det mekles.
Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

roy@lomedia.no

Mandag 31. august klokka 12 startet NHO Logistikk og Transport og Fellesforbundet forhandlingene om ny tariffavtale for lager og sjåføransatte på Schenker, samt de andre spedisjonsterminalene.

Schenker har en egen tariffavtale, og tirsdag mente de tillitsvalgte fra Schenker i Fellesforbundets forhandlingsutvalg at det var liten vits å fortsette forhandlingene.

Dermed ble det brudd, og oppgjøret handler nå på bordet til Riksmekleren. Klarer ikke partene å bli enige der heller vil Fellesforbundet kunne ta ut nesten 500 medlemmer på Schenker sine terminaler i streik.

Slik ble resultatet i frontfaget: 50 øre til alle, mer til lavtlønte

Stor streikevilje

Det vil trolig lamme store deler av driften på Schenker-lagrene, sier tillitsvalgt Sten Rune Wold.

– Vi har over 80 prosent organisasjonsgrad, så det vil merkes om vi går ut i streik, sier han.

Saken fortsetter under bildet.

STREIKEKLARE: Tirsdag ble det brudd i forhandlingene om ny tariffavtale for de lager- og sjåføransatte på Schenker-terminalene. – Vi fortjener lik lønn som våre kolleger i andre spedisjonsbedrifter, sier tillitsvalgt i Schenker, Sten Rune Wold.

STREIKEKLARE: Tirsdag ble det brudd i forhandlingene om ny tariffavtale for de lager- og sjåføransatte på Schenker-terminalene. – Vi fortjener lik lønn som våre kolleger i andre spedisjonsbedrifter, sier tillitsvalgt i Schenker, Sten Rune Wold.

Martin Guttormsen Slørdal

Streikeviljen er det heller ikke noe å si på.

– Det er jo uheldig at vi ikke ble enige, men vi fortjener den samme lønna som kollegaene våre i andre spedisjonsbedrifter. Vi vil ha lik lønn for likt arbeid, og vi har holdt medlemmene godt informert, så streikeviljen er stor, sier Wold.

Møtte ingen vilje

Det var nettopp målet om å få løftet Schenker-lønna opp til samme nivå som i Speditøroverenskomsten som ble for vanskelig å svelge for NHO Logistikk og Transport.

– Vi ønsket en opptrappingsplan, men vi møtte ingen vilje fra arbeidsgiversiden til å få lønna i Schenker-avtalen til å nærme seg spedisjonsavtalen. Vi ønsker at det skal være bransjelikhet, sier Bjørn Anders Jonassen, forhandlingsleder for Fellesforbundet.

Saken fortsetter under bildet.

INGEN VILJE: – Vi ønsket oss en opptrappingsplan for å få Schenker-lønna opp på nivå med Speditøroverenskomsten, men møtte ingen vilje fra arbeidsgiverne til å diskutere det, sier Bjørn Anders Jonassen, forhandlingsleder for Fellesforbundet.

INGEN VILJE: – Vi ønsket oss en opptrappingsplan for å få Schenker-lønna opp på nivå med Speditøroverenskomsten, men møtte ingen vilje fra arbeidsgiverne til å diskutere det, sier Bjørn Anders Jonassen, forhandlingsleder for Fellesforbundet.

Martin Guttormsen Slørdal

Forbundet menet også at det burde være mulig å hente ut mer enn de 50 ørene som frontfaget fikk, men heller ikke her ble arbeidstakersiden lyttet til.

– Det ble riktignok åpnet for å se om det kunne gis noe mer lokalt, men de lovnadene var ikke konkrete nok til at vi kunne akseptere det heller, understreker Jonassen.

Dato for mekling er foreløpig ikke satt.

Kopi av frontfaget

Mekling blir det derimot verken om ny speditøroverenskomst eller havnearbeidernes havne- og terminaloverenskomst. Begge tariffoppgjørene endte opp med en blåkopi av frontfaget, det vil si 50 øre ekstra i timen.

Ifølge leder i Norsk Havnearbeiderforening, Bjørn Steffensen, er det likevel ingen grunn til å sture. Årsaken ligger i at begge de to tariffavtalene har en minstelønnsjustering i februar hvert år utenom tariffoppgjørene. I år ga den 4,61 kroner mer i timen.

Saken fortsetter under bildet.

SPRENGER TROLIG RAMMA: – Februarreguleringa gjør at vi trolig sprenger frontfagsramma selv om vi bare fikk 50 øre i oppgjøret, sier leder for Norsk Havnearbeiderforening, Bjørn Steffensen.

SPRENGER TROLIG RAMMA: – Februarreguleringa gjør at vi trolig sprenger frontfagsramma selv om vi bare fikk 50 øre i oppgjøret, sier leder for Norsk Havnearbeiderforening, Bjørn Steffensen.

Martin Guttormsen Slørdal

– Den lille 50-øringen var som forventet, men når man ser hvordan landet står med pandemien skal man ikke klage. Det er vanskelig å hente ut store penger nå, dessuten har vi vel sprengt ramma med februarreguleringa, sier Steffensen.

Tror på ja i uravstemning

Begge de to forhandlingsresultatene vil bli sendt ut på uravstemning med frist 24. september. Deretter skal resultatet meldes til arbeidsgiverne dagen etter. Steffensen tror det blir stort ja-flertall.

– Jeg tror ikke noen vil være misfornøyd når vi forklarer hvorfor det har blitt som det har blitt, sier Bjørn Steffensen.

Navnebror Jonassen legger til at det uansett ikke er lagt noen begrensninger lokalt.

– Det skal fremdeles være mulig å få mer enn denne 50-åringen i lokale forhandlinger, avslutter Bjørn Anders Jonassen.

I Schenker-overenskomsten vil de ha en sentral avtale om enda litt til.

Lønnsoppgjøret forklart: Hvordan kan 50 øre ekstra i timen bli til 1,7 prosent?

Beklager brudd

Administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, Are Kjensli, er glad for at man kom til enighet i to av de tre forhandlingene, og at han har opplevd alle forhandlingene som konstruktive og med fin stemning.

– Så beklager jeg at vi ikke kom til enighet på den tredje. Det får vi jobbe videre med både før og under en eventuell mekling, sier han.

– Fellesforbundet mener abeidsgiverne viste liten vilje til å se på en opptrappingsplan av lønnsnivået i Schenker. Er det riktig?

– Partene ser ofte litt forskjellig på slike ting når det blir brudd. Vi mener vi hadde vilje til å se på det, men må bare konstatere at vi ikke ble enige i forhandlingene, avslutter Are Kjensli i NHO Logistikk og Transport.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse