FOR ALLE: Kollektivselskapet Ruter som opererer i Oslo og Akershus har allerede sagt at de kommer til å bruke språktesten. Både NHO Transport og Fellesforbundet håper de andre kollektivselskapene vil gjøre det samme.
Tormod Ytrehus
Nå skal bussjåfører testes i «bussnorsk»
Bransjen håper Bussnorsktesten vil bli et standardkrav i alle bussanbudsutlysninger.
roy@lomedia.no
I dag er det faktisk ingenting som hindrer de fylkeskommunale transportselskapene fra å utlyse et anbud uten krav til ferdigheter i norsk.
Likevel har det blitt vanlig å stille slike språkkrav i anbudspapirene.
Utfordringen har vært at språkkravene har variert veldig fra fylke til fylke.
Bør bli norsk standard
Det fikk NHO Transport til å ta initiativ til å utvikle en egen språktest, som har fått navnet Bussnorsktesten.
– I dag er det opp til de regionale myndighetene å bestemme om eller hvilken språktest som skal brukes, men håpet med denne testen er at den skal bli standard for hele bransjen, sier Dag-Einar Sivertsen, som er forbundssekretær i Fellesforbundet.
FORNØYDE: Både Dag-Einar Sivertsen (t.v.) og Peter Hansen, henholdsvis forbundssekretær og sekretær i tariffavdelinga i Fellesforbundet, håper Bussnorsktesten vil bli brukt av så mange som mulig i kommende anbud i bussbransjen.
Roy Ervin Solstad
Han forteller at testen vil ha en del bussfaglige uttrykk som man ikke finner i vanlige språktester.
– Målet er at du skal kunne utøve jobben din og bli forstått av både passasjerer, kolleger og nødetater, sier Sivertsen.
p
Kombinert test på nett
Sekretær i tariffavdelinga i Fellesforbundet, Peter Hansen, har deltatt i en referansegruppe med medlemmer fra både arbeidstaker- og arbeidsgiversiden.
Han forteller at det har vært stor enighet i gruppa om at det var viktig å ikke legge lista for lavt på testen. Nå vil den tilsvare nivå A2 når det gjelder norsk språktesting.
– Selv om det ikke er bestemt at alle skal bruke den testen som nå er utviklet, er hovedpoenget at vi får en innskjerping og så like krav som mulig. Til nå har bestillerselskapene hatt ulik praksis, og det har vært ulik innskjerping på grunn av klager fra kunder, sier Hansen.
Testen som skal være nettbasert vil bestå av både lese-, skrive og lytteoppgaver, men det er ikke meningen at bussjåførene skal sendes rett til test.
– Før man blir testet, skal selskapene gjøre en siling. Da vil man få en muntlig gjennomgang først, siden testen ikke får testet om sjåførene er gode nok i muntlig norsk. Der vil det bli avgjort om man tror sjåføren er i stand til å ta testen, forklarer Hansen.
p
Må ikke bli sovepute
Selve testen er utviklet av Voksenopplæringssenteret i Bærum på oppdrag og i samarbeid med NHO Transport.
Den vil være tilgjengelig fra april, og det vil ta omtrent en time å gjennomføre testen.
– Jeg har ikke sett den endelige testen, men referansegruppa har gått gjennom alle oppgavene sammen med Voksenopplæriongssenteret i Bærum. Det blir fire ulike sett med oppgaver, slik at de som tar testen aldri vil vite hvilke spørsmål de får, sier Peter Hansen.
Det er også meningen at Bussnorsktesten skal være landsomfattende.
– Tanken er at hvis man har tatt testen et sted, så trenger man ikke ta den på nytt om man begynner å jobbe i et annet selskap et annet sted i landet, understreker han.
Dag-Einar Sivertsen minner om at Busspråktesten ikke må bli en sovepute for bransjen.
– Vi har et stort innslag av utenlandske arbeidstakere i bussbransjen og språk er det viktigste verktøyet for å bli integrert på arbeidsplassen. Både bedriftene og de tillitsvalgte må sørge for at den integreringen ikke stopper når språktesten er bestått, poengterer Dag-Einar Sivertsen.
p
Skryter av Ruter
NHO Transport håper også at alle vil bruke Bussnorsktesten.
– For første gang har vi et felles mål for relevant språkkunnskap uavhengig av hvor sjåføren jobber eller hvilket morsmål vedkommende har. Vi tror at testen vil gi bedre forutsigbarhet og kvalitet for bransjens oppdragsgivere, arbeidsgivere og arbeidstakere, sier Jofri Lunde, næringspolitisk sjef i NHO Transport.
– Ruter har allerede valgt å stille krav om Bussnorsktesten for operativt personell i en pågående konkurranse. Det er svært positivt, og vi oppfordrer andre oppdragsgivere til å følge Ruters eksempel, legger Lunde til.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin