JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Pengene renner ut, mange må gå

Hos ST Aerospace Solutions NUF på Gardermoen har de ansatte byttet ut arbeidsoppgaver med å lete etter nye jobber. Bedriften mottar ikke lenger ordre på flyreparasjoner.

Eline Lønnå

anne.siri.rena@lomedia.no

Bedriften, som overhaler og reparerer flykomponenter, har verksteder i Oslo og Stockholm og administrasjon i København. På det meste hadde norske ST Aerospace Solutions NUF 60-70 ansatte, og ifølge verkstedets klubbleder, Atle Wenger, var det fullt trøkk og helt andre signaler for fire-fem år siden. Da tok de blant annet inn lærlinger. Nå er det derimot så godt som full stans i ordrebestillinger, og derav stille, triste og litt panikkartede dager blant de 38 ansatte på Gardermoen. Halve verksteddriften flyttes til Sverige, der både leiekostnader og lønnsutgifter er langt lavere enn i Norge. Å permittere er det ikke snakk om, for dette er ingen vanlig "dupp" i markedet.

– Det er nesten ingen jobber nå, og det ser helsvart ut både for resten av året og for 2015. Da tjener vi naturlig nok ikke penger, forteller Atle Wenger.

Råtten bransje

Siden perioden med "fullt trøkk" for noen år tilbake, har det allerede vært én runde med nedbemanninger. Mange må også nå belage seg på oppsigelse, mens noen vil få tilbud om videre kontrakt ved verkstedet i Stockholm.

– Det vil fungere som førstehjelp for bedriften ei stund, fram til det sier stopp også der. Hvis det mot alle odds ikke skulle skje noe på ordrefronten, fortsetter Wenger, som beskriver dette fagområdet av flybransjen som "pill råttent" for tida.

Han mener det er så godt som umulig å tjene penger i en bransje der prisene på tjenester stadig blir lavere. Flyselskaper leier fly av leasingselskaper i lavkostland, som igjen tar seg av vedlikehold og reparasjoner. Eller flyene parkeres helt fordi overhalingskostnadene blir for store. Atle Wenger er bekymret for at selskapene tenker mer på å presse prisen på vedlikehold ned framfor selve kvaliteten på reparasjonene.

– Kanskje er vi vel stolte når vi tenker at akkurat vi kan tilby den beste kvaliteten. Men vi mener altså at vi kan det, fortsetter Wenger.

Takk og farvel til AFP

– Hvordan er stemninga på Gardermoen om dagen?

– Den er mildt sagt ikke lystig, de fleste vet hvor dette bærer hen. Mange av de ansatte bruker tida på å lete etter nye jobber, på nettsteder som Nav og Finn. Vi forsøker å hjelpe hverandre som best vi kan til å finne nye karrierer andre steder, fortsetter Wenger.

Han medgir at det er vanskelig, særlig fordi snittalderen blant de ansatte er relativt høy. Mange har tippet 55 år.

– Det er ingen gullalder for å få en ny jobb, og er derfor et element som bidrar til å utløse litt panikk. Flere må kanskje si takk og farvel til AFP også.

Wenger selv jobber ved det galvaniske verkstedet i bedriften, som enn så lenge blir igjen i Norge.

– Vi som blir igjen her en stund til vil snart oppleve at miljøet og kompetansen forsvinner, fortsetter klubblederen.

ST Aerospace Solutions NUF var tidligere flyselskapet SAS' komponentverksted, og ansatte i begge bedriftene jobber fortsatt tett sammen. SAS er fortsatt den største kunden, og skal selv snart foreta ytterligere nedbemanninger. Noe som ifølge Wenger også bidrar til at det hviler mørke skyer over arbeidsplassen for tida.

Skjer for fort

Som klubbleder og hovedtillitsvalgt har ikke Atle Wenger planer om å gå til opprør mot ledelsen i bedriften, men han mener likevel at prosessen skjer for fort.

– Vi skjønner at noe må gjøres når pengene renner ut av bedriften, så vi skal verken lage "sak" eller tvinge oss til å være her. Men allerede innen 1. oktober skal den nye verkstedsdriften i Stockholm være oppe og gå, og den tidsmarginen mener vi er for knapp. Det tar tid for folk å komme seg på plass og få opplæring, sier Wenger.

Stedfortredende direktør Arild Berg omtaler det hele som en kinkig situasjon, og at tidsfristen som er satt – 1. oktober – er "ganske spenstig". Da skal de på svensk side være opplært og rustet til å ta imot store ordrer på reparasjoner av flyunderstell. Noe må altså skje, for Berg bekrefter at bedriften verken tjener penger eller har bestillinger på ordreboka per i dag.

Oppsagte får hjelp

– Det blir fælt å si opp folk, vi er en utrolig fin og sammensatt gjeng her, forteller Arild Berg.

Han styrer den norske skuta nå, mens administrerende direktør Hans Petter Karlsen er på ferie. Karlsen har riktignok sagt opp stillingen sin, og vil bare være tilstede to uker i august.

– Hva gjør bedriften for de ansatte som mister jobbene sine?

– HR-avdelingen fra kontoret i Danmark vil bidra med assistanse til videre jobbsøking. Mange har bra kvalifikasjoner og for flere vil det være gode jobbutsikter her i området, i takt med at Gardermoen bygges ut, mener Berg.

Han vil ikke ut med tall på hvor mange som blir sagt opp, og hvem som eventuelt får tilbud om kontrakter i Sverige, men sier flere brikker trolig vil falle på plass under et større møte onsdag i denne uka.

– Kanskje er vi vel stolte når vi tenker at akkurat vi kan tilby den beste kvaliteten. Men vi mener altså at vi kan det.

Atle Wenger, klubbleder ved ST Aerospace Solutions NUF

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse