JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bergen Engines:

Plutselig ble de landets mest omtalte arbeidsplass. Men de ansatte venter fremdeles på nye eiere

Hvordan er det når jobben din skaper de største overskriftene, og regjeringen må stå skolerett for Stortinget? Det vet de ansatte ved Bergen Engines. Fabrikken er fortsatt til salgs.
KLUBBSTYRET: Fra venstre Kristine Søilen, Henning Waage og Idar Bruvik.

KLUBBSTYRET: Fra venstre Kristine Søilen, Henning Waage og Idar Bruvik.

Tormod Ytrehus

hanne@lomedia.no

HORDVIKNESET: Det var totalt 1.222 avisoppslag om motorfabrikken Bergen Engines AS i norske aviser i perioden 1. januar til sankthansaften, viser et søk på klipptjenesten Retriever. Og regjeringen Solberg vil for all tid være klistret til det sikkerhetspolitiske bråket rundt salget til russisk eide Transmashholding Group (TMH).

Men salget ble stanset og resultatet av det som nå kalles Bergen Engines-saken er at praktiseringen av sikkerhetsloven skal strammes inn. Det skal ikke være mulig å kjøpe opp norske bedrifter for å omgå eksportregelverket. Utenriks- og forsvarskomiteen har nylig avsluttet behandlingen av saken.

Oljepioneren: Uføre Bjarne (66) har tapt i alle deler av norsk rettsvesen. Nå håper han på rettferdighet etter 17 år

– Dårlig jobb

Bergen Engines leverer store gass- og dieselmotorer til både skip og landbaserte kraftanlegg. Siden 2007 har motorer til forsvarsskip over hele verden, inkludert kystvakt, utgjort 2 prosent av motorleveransene fra fabrikken.

– Det verste var vel at stortingspolitikere hadde gjort en så dårlig jobb med undersøkelsene av de faktiske forholdene rundt salget, sier Roar Abrahamsen, leder av Fellseforbundets avdeling 5. Han er på plass når Magasinet kommer innom klubbkontoret i Bergen rett før sommerferien.

Både Abrahamsen og klubbleder Idar Bruvik i Fellesforbundets verkstedklubb rister oppgitt på hodet over at politikere og mediene framførte feilaktige opplysninger om salget og driften ved motorfabrikken.

Denne skaper debatt: Etter 32 år i bedriften ble Tone Anita permittert i fjor. Ett år senere ble hun sagt opp

For ikke noe av vedlikeholdet av såkalt spisse marinefartøyer gjøres av Bergen Engines. Alt det gjøres på marinens egen base i Ramsund, av egne ansatte. Og vedlikehold og service på Kystvaktskipene gjøres av Kongsberg Maritime.

– Dessuten leverer vi et kommersielt produkt til Kystvakten, som et hvilket som helst annet fartøy. Og motorfabrikken har vært utenlandsk eid, av engelske Rolls-Royce siden 1999, og er jo fortsatt til salgs, legger Kristine Søilen fra klubben til.

Mye delt: Da Jorunn kom på jobb dagen etter en krangel med sjefen sin, var PC-en hennes fjernet

Grønn overgang

Ved Bergen Engines er det 334 medlemmer i Fellesforbundets klubb. Men bedriften gir ringvirkninger som tilsvarer 520 årsverk, ifølge undersøkelser. Nå setter de ansatte sin lit til at nye eiere klarer å ta dem med inn i det grønne skiftet. Her er det snakk om en kjempeinvestering.

Ifølge Merethe Fjeldstad som er markeds- og kommunikasjonssjef, så er det to måter å redusere utslippene på. Den ene måten er å bytte drivstoff. Den andre måten er å øke virkningsgraden på motorene, slik at mest mulig av det som puttes inn, blir brukt opp.

– Vi mener at naturgass er det aller beste drivstoffet av de fossile, med en virkningsgrad på over 93 prosent. På drivhus brukes elektrisitet til å få lys ut til plantene, varmen fra kjøling og eksos gjenvinnes, og så blir eksosen renset og CO₂ blir brukt i gjødsel til plantene. Og dette kan også kombineres med vindkraft og solceller, sier Fjeldstad.

Fått med deg denne? Coop er «eid av deg og meg». Likevel tjener direktørene mange ganger mer enn de butikkansatte

Stort trykk

Det har vært mye turbulens og høyt medietrykk omkring fabrikken på Hordvikneset.

– Vi som har vært med en stund har jo vært gjennom salg av bedriften før. Og det har gått bra. Men jeg regner med at de som vil kjøpe ikke vil kaste bort pengene sine, sier Bruvik.

(Saken fortsetter under bildet)

BERGEN ENGINES: Idar Bruvik, leder av verkstedklubben ved Bergen Engines.

BERGEN ENGINES: Idar Bruvik, leder av verkstedklubben ved Bergen Engines.

Tormod Ytrehus

– Klarer de nye eierne å få til dette skiftet, eller må vi ha hjelp fra staten? Det er bekymringen vi nå har, sier lederen av verkstedklubben.

Sammen med Kristine Søilen og Henning Waage fra klubben bruker han alle anledninger til å få politikerne til å skjønne at arbeidsplassene og produksjonen skal gå videre.

Mye lest: Hydro selger jobben Svein Reidar har hatt i 35 år

Ap-leder Jonas Gahr Støre var innom før sommeren og lovte å hjelpe dem med overgang til nullutslippsløsninger, blant annet ved hjelp av bedre ordninger for aktører som satser på umoden klimateknologi, som ved Bergen Engines, og ved å stille miljøkrav og avlaste risiko der det trengs, ifølge VG.

Nå har Bergen Engines nylig fått 15 millioner kroner fra Forskningsrådet til et innovasjonsprosjekt, med nullutslipp ved bruk av ammoniakk i drivstoffet.

– Vi trenger seriøse kjøpere som ser mulighetene de har til å ta oss inn i det grønne skiftet. Det er ikke bare å gå rett fra gass og diesel til batteri. Du får ikke båter til å gå på batteri over Atlanteren. Og hvor rein er batteriproduksjonen? spør de tillitsvalgte.

Bergen Engines AS

• Opprinnelig en del av Bergen Mekaniske Verksteder (etablert i 1855).

• I 1985 ble motorfabrikken skilt ut fra verftet og kjøpt opp av Ulstein.

• I 1999 ble Bergen Engines kjøpt opp av Vickers, som så ble kjøpt opp av Rolls-Royce.

• Var en del av divisjonen Rolls-Royce Marine fram til 2011.

• Ble så en del av Rolls-Royce Power Systems i 2013.

• Rolls-Royce annonserte 28. februar 2020 at de ville gjennomføre en strategisk gjennomgang av virksomheten, som resulterte at Bergen Engines ble lagt ut for salg.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Bergen Engines AS

• Opprinnelig en del av Bergen Mekaniske Verksteder (etablert i 1855).

• I 1985 ble motorfabrikken skilt ut fra verftet og kjøpt opp av Ulstein.

• I 1999 ble Bergen Engines kjøpt opp av Vickers, som så ble kjøpt opp av Rolls-Royce.

• Var en del av divisjonen Rolls-Royce Marine fram til 2011.

• Ble så en del av Rolls-Royce Power Systems i 2013.

• Rolls-Royce annonserte 28. februar 2020 at de ville gjennomføre en strategisk gjennomgang av virksomheten, som resulterte at Bergen Engines ble lagt ut for salg.