JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Offentlige anbud:

Politiker ber fagbevegelsen om hjelp med å lage gode offentlige anbud

Vestland fylke kommer til kort med å sikre at byggeoppdrag går til norske verft, og på å sikre gode arbeidsforhold under byggingen, mener fylkestingmedlem Marthe Hammer (SV). Hun vil ha fagbevegelsens råd.
– Her har vi sjansen til å skape framtidsretta arbeidsplasser, mener Marthe Hammer, SV Bergen.

– Her har vi sjansen til å skape framtidsretta arbeidsplasser, mener Marthe Hammer, SV Bergen.

Nikita Solenov

eline@lomedia.no

Kysten rundt foregår det en båtrevolusjon innenfor offentlig transport. De ekstremt forurensende, eldre båtene skiftes ut med miljøvennlige og effektive nye el-båter - i tråd med krav som stilles fra oppdragsgiverne: politikere i landets fylkesting.

Nå sier fylkestingmedlem for SV i Vestland fylke Marthe Hammer at ja, de har lykkes veldig godt med miljø-krav, men bare sånn passe når det kommer til hvor mange byggeoppdrag som har gått til verft her til lands, og også arbeidsforholdene under byggingen.

p

I forkant av at fylket nå har et nytt hurtigbåt-anbud på trappene, ber Hammer derfor fagbevegelsen om hjelp og råd.

– Hvordan kan vi med offentlige anbud sørge for et godt arbeidsliv? Vi trenger rett og slett hjelp fra fagbevegelsen. Hvordan skal vi formulere oss, blant annet ved å stille tøffere krav til bemanningsbransjen?

Bemanning og entreprise

Hammer mener det er klart at målet er at mest mulig av hurtigbåt-bygginga skal skje på norske verft.

– Her har vi sjansen til å bidra til å skape framtidsretta arbeidsplasser, jobber som vil være der også når olje og gass erstattes, sier hun.

SV-politikeren mener det etter hvert har kommet fram mange eksempler på at en del av arbeidsplassene som skapes ikke har gode norske lønns- og arbeidsvilkår.

p

– Mye av arbeidet går til underleverandører og vi ser at bemanningsansatte leies inn og flys inn til landet og tilbys dårlige vilkår. Det undergraver fagbevegelsen. Men det undergraver også vår evne til å løse miljøutfordringene på sikt. Vi mister kompetanse og også mange arbeidstakere som ville vært interessert i å bidra til å løse miljøproblemene.

EØS-problemer

Selv om Vestland fylke har vedtatt en modell for seriøsitet over samme lest som Skiensmodellen og Oslomodellen, mener Hammer at de kommer til kort – fordi det er anbudsvinneren som bestiller materiellet og ikke fylket selv.

Vi sliter også med at lovverket lar bemanningsbransjen leve i beste velgående, samtidig som EØS-avtalen tvinger oss til å legge anbud ut i hele EØS-området.

– Derfor er det desto viktigere at vi i anbudsprosessene klarer å sette opp noen sperrer. Min utfordring går derfor til fagbevegelsen: hjelp oss med å utforme anbud best mulig, sier Hammer.

Annonse
Annonse