Norsk transportbransje har hatt et ønske om innstramming av kabotasjereglene i mange år.
Privat
Kabotasje:
Regjeringen vil slå hardere ned på ulovlig transport i Norge. Slik reagerer Fellesforbundet
Det skal bli lettere å gi gebyr til utenlandske selskaper som driver ulovlig transport internt i Norge.
roy@lomedia.no
Målet er å skape likere konkurransevilkår i transportbransjen. Det framkommer i et ferskt høringsutkast fra Samferdselsdepartementet.
Kontroller som er utført de siste årene, viser at svært mange av de utenlandske tungbilsjåførene ikke får den lønna de skal ha når de kjører i Norge, noe som er en stor konkurransefordel for selskapene som underbetaler sine sjåfører.
• Les hele høringsforslaget HER
Overholder ikke reglene
Det er spesielt reglene om kabotasjekjøring det syndes mot. Kabotasjekjøring er transport mellom to steder i ett land utført av en transportør fra et annet land.
I dag kan en lastebil som kommer fra utlandet med gods til Norge, foreta tre slike kabotasjeoppdrag i løpet av sju dager før lastebilen må ut av landet igjen, men under disse oppdragene skal sjåføren ha allmenngjort norsk tarifflønn.
Slik er ikke alltid realiteten, innrømmer samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF).
– Vi ser at disse reglene ikke blir overholdt. Vi ønsker derfor en mer effektiv håndheving av kabotasjereglene gjennom økt bruk av overtredelsesgebyr, og at Statens vegvesen kan ilegge gebyr på stedet i større grad enn i dag. Vi mener dette vil føre til at flere etterlever regelverket, sier Hareide.
Mye delt: Lastebilsjåfør Håvard (70): – Utviklingen er skremmende
Preventiv effekt
Han mener et gebyr som kommer med en gang det avdekkes brudd på kabotasjereglene, vil få bransjen til å følge regelverket mer enn det som skjer i dag.
– Dette forslaget sikrer en mer effektiv oppfølging av brudd på kabotasjeregelverket, mener KrF-statsråden.
– Det vil være en effektiv håndheving med allmennpreventiv effekt, ved at det ilegges en reaksjon på overtredelsen med en gang den avdekkes og at den som må betale er transportselskapet og ikke sjåføren. Dette vil kunne gi bedre etterlevelse av regelverket og bidra til lik konkurranse, samt bedre trafikksikkerheten, sier samferdselsministeren.
Saken fortsetter under bildet.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) mener reglene for kabotasjekjøring ikke blir overholdt.
Martin Guttormsen Slørdal
Godt mottatt
I Fellesforbundet blir forslaget fra regjeringen godt mottatt.
– Vi er positive til at det blir fokusert på mer effektiv håndheving av brudd på kabotasjereglene, sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen.
– Dette har vi hatt oppe i ulike sammenhenger ved flere anledninger der kabotasje har vært tema. Nye tiltak mot ulovlig kabotasjekjøring vil uansett være et skritt i riktig retning, men om dette forslaget sikrer en mer effektiv oppfølging av brudd på kabotasjeregelverket gjenstår å se. Vi skal iallfall lese og behandle forslaget nøye før vi avgir mer konkrete innspill rundt dette temaet, forteller han.
Bakgrunn: EU har avgjort framtiden til europeiske lastebilsjåfører: – En seier for fagbevegelsen
Kan gi kjøreforbud
I høringsforslaget regjeringen har sendt ut, går det også fram at Vegvesenet i tillegg til å ilegge gebyr, kan gi bruksforbud på kjøretøyet til boten er betalt, eller det er stilt garanti for kravet.
Et slikt forbud «må vurderes til å være nødvendig og hensiktsmessig for å hindre videre ulovlig transport. I praksis vil bruksforbudet vare inntil man kan fremskaffe den dokumentasjonen som kreves for å tillate videre kjøring. I de tilfeller der slik dokumentasjon ikke kan fremskaffes kan man tillate at tom eller internasjonal transport kjører ut av landet», står det å lese i høringsnotatet.
Saken fortsetter under bildet.
Dag-Einar Sivertsen er forbundssekretær i Fellesforbundet.
Roy Ervin Solstad
Viktig med virkemidler
Dag-Einar Sivertsen sier til Magasinet at det er viktig at myndighetene har virkemidler som gjør det vanskelig for transportørene å unndra seg å betale bøter ved ulovlig kabotasjekjøring.
– Uten å gå inn i enkeltmomenter i høringen, kan dette etter Fellesforbundets oppfatning være nødvendig og hensiktsmessig for å hindre videre ulovlig transport som avdekkes også i forbindelse med kabotasjekjøring. Vi får likevel se og vurdere helheten i høringsforslaget før vi konkluderer med forbundets synspunkter på dette, sier forbundssekretær Sivertsen.
Høringsfristen er 16. august, men regjeringen har allerede innført overtredelsesgebyr for blant annet brudd på kjøre- og hviletidsreglene i veitrafikkloven. Disse reglene trer i kraft fra 1. september 2021.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo