JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sikkerhet bak rattet:

Ruter vil gjøre en del av bussene sikrere for sjåførene – får kritikk fra Fellesforbundet

Kravene om høyere sikkerhet er noe hele bransjen forhåpentlig vil bygge videre på i framtida, mener Ruter.
Ruter krever høyere sikkerhet i nytt buss-anbud, forteller pressekontakt Øystein Dahl Johansen.

Ruter krever høyere sikkerhet i nytt buss-anbud, forteller pressekontakt Øystein Dahl Johansen.

Pressebilde

roy@lomedia.no

Det fylkeskommunale kollektivselskapet for Oslo og tidligere Akershus, Ruter, har strammet til kravene for sikkerhet for bussjåførene i anbudspakken Oslo Sør.

Lastebil-sikkerhet

Kravet er at bussene skal følge den internasjonale standarden UNECE R29, som stiller krav til hvor godt beskyttet sjåføren skal være ved sammenstøt.

Denne standarden er i utgangspunktet laget for lastebiler, men Mercedes innførte ifølge Bussmagasinet denne standarden i sine Citaro-busser allerede for ti år siden.

Siden har flere bussprodusenter fulgt etter, og det er grunnen til at Ruter nå har tatt denne sikkerhetsstandarden med i sin anbudsutlysning, forteller pressekontakt Øysten Dahl Johansen til Magasinet for fagorganiserte.

– Sjåførens sikkerhet er viktig, og Ruter håper dette både sender tydelige signaler til markedet og at vi får flere selskaper med oss på dette arbeidet. At vi stiller disse kravene, er et steg i riktig retning og noe hele bransjen forhåpentligvis vil bygge videre på i framtida, sier Dahl Johansen.

For få elbuss-produsenter

Elektriske busser i klasse II er foreløpig unntatt fra kravet. Det er forstadsbusser som typisk kjører utenfor Oslo eller til og fra Stor-Oslo til Oslo sentrum.

Disse har flere sitteplasser enn ståplasser. Årsaken til unntaket er at det er for få produsenter som tilbyr UNECE R29 på denne typen busser. De elektriske bybussene får imidlertid det strengere sikkerhetskravet.

– Å stille slike krav er utfordrende når det gjelder innkjøpsregelverket, og Ruter har fått kritikk for dette da noen mener dette diskvalifiserer flere leverandører i anbudskonkurransene, sier han.

Ruter har derfor konkludert med at for vanlige busser er det tilstrekkelig mange leverandører selskapet har turt å prioritere førersikkerhet som krav i anbudsprosessen.

– Det er krevende å gjøre egne objektive vurderinger av kollisjonssikkerheten i en innkjøpsprosess, og vi må derfor benytte oss av de standarder som finnes, i dette tilfelle R29, påpeker Dahl Johansen.

Saken fortsetter under bildet.

Nye elektriske busser ble vist fram i 2019. Fra 2021 får elektriske bybusser og fossildrevne forstadsbusser i Oslo Sør og Follo bedre førerbeskyttelse. Elektriske forstadsbusser blir imidlertid unntatt fra dette kravet.

Nye elektriske busser ble vist fram i 2019. Fra 2021 får elektriske bybusser og fossildrevne forstadsbusser i Oslo Sør og Follo bedre førerbeskyttelse. Elektriske forstadsbusser blir imidlertid unntatt fra dette kravet.

Leif Martin Kirknes

Ti år med usikkerhet

Bussjåfør og bransjerådsleder for buss i Fellesforbundet, Per Ole Melgård, er glad for at Ruter vil gjøre en del av bussene sikrere. Han er imidlertid kritisk til at ikke Ruter har satt det samme sikkerhetskravet i hele anbudet.

– Dette er bedre enn ingenting, men faktum er at de neste ti årene vil mange bussjåfører måtte kjøre i busser som de føler seg utrygge i, sier han.

Det er særlig de elektriske bussene bygget i Kina som Melgård har fått direkte tilbakemeldinger om fra sine kolleger.

Sikkerhet foran miljø

I og med at det er elektriske klasse II-busser som ikke er omfattet av UNECE R29-kravet, betyr det ifølge Melgård at lignende kollisjoner som dødsulykkene både i Ullensaker i 2017 og i Bergen den 16. juni i år, trolig vil få et like fatalt resultat med Ruter elektriske forstadsbusser de neste ti årene.

– Resultatet ville blitt akkurat det samme, siden sjåførene hadde sittet like lite beskyttet som de gjorde på Ullensaker og i Bergen. Med fare for å erte på meg alle miljøvernerne, så er det viktigere å ha en trygg buss enn en buss som kjører på strøm, sier Melgård.

Uten innflytelse

Han mener Ruter burde gått i dialog med bussjåførene i arbeidet med å lage anbudet.

– Formelt sett er ikke bussjåførene ansatt i Ruter. Det gjør at vi ikke får noen innflytelse på den jobben som skal gjøres, selv om vi vet best hvor skoen trykker. Nå får vi løsningene tredd nedover hodet, og får først komme med innspill i bedriftene vi er ansatt i etter at anbudet er vunnet, sier Per Ole Melgård oppgitt.

Tar ny vurdering

Etter å ha hørt kritikken fra Melgård, åpner imidlertid Ruter for at samtlige busstyper skal ha like god beskyttelse for bussjåførene.

– Vi forstår bekymringen til sjåførene og vi tar en ekstra runde på kravene. Vi jobber kontinuerlig med trafikksikkerhet og ser på alternative muligheter slik at vi kan kreve UNECE R29 på alle bussene. Dette tar litt tid og vi må nesten komme tilbake på dette senere, sier Øystein Dahl Johansen.

– Endelig skjer det noe

Per Ole Melgård er strålende fornøyd med de nye signalene fra Ruter.

– Det er dramatisk at vi må miste kolleger for at det skal skje noe, men dette tyder på at vi har fått til noe, sier Melgård.

Han oppfordrer nå Ruter til å ta kontakt med bussjåførene slik at man kan få så bra løsninger som mulig.

– Dette er et skritt i riktig retning, men vi kommer selvsagt til å passe på at Ruter følger opp de signalene de nå gir, avslutter Per Ole Melgård.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse