JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Staffers blir beskyldt for å fremme løsarbeid: – LO har misforstått hvordan appen fungerer

Bemannings-appen Staffers sikrer folk bedre lønns- og arbeidsforhold i utelivsbransjen, hevder grunnleggerne.
- Vi har lagt inn en sperre i appen, slik at det ikke er mulig å betale under tariffen, sier daglig leder og grunnlegger av bemanningsappen for utelivsbransjen, Staffers, Kristian Midjås.

- Vi har lagt inn en sperre i appen, slik at det ikke er mulig å betale under tariffen, sier daglig leder og grunnlegger av bemanningsappen for utelivsbransjen, Staffers, Kristian Midjås.

Roy Ervin Solstad

roy@lomedia.no

Selskapet kobler bedrifter og ansatte i utelivsbransjen sammen gjennom en mobil-app.

LO-leder Hans Christian Gabrielsen har sammenlignet appen med «Dagsen», der folk stilte seg i kø på arbeidskontoret hver dag for å se om de kunne få jobbe den dagen, mens Fellesforbundets ungdom har kalt den utelivsbransjens svar på taxi-appen Uber.

– LO er skeptisk til alt som skape mer midlertidighet og løsarbeid. Vi har sett at lignende tekniske løsninger har ført til stor utbredelse av løsarbeid, og Uber er et godt eksempel. Vårt mål vil alltid være faste og trygge ansettelsesforhold. Vi følger denne utviklingen nøye, skriver nestleder Peggy Hessen Følsvik i en e-post til FriFagbevegelse.

I slutten av juni sendte Sosialistisk Venstreparti et spørsmål til arbeidsministeren og spurte rett ut om Staffers sin app var ønsket i norsk arbeidsliv, og om den i det hele tatt var lovlig.

Forstår kritikken

Til Magasinet for fagorganiserte sier Kristian Midjås og Thom Berglund, to av de tre grunnleggerne, at de har forståelse for bekymringen fra både fagbevegelsen og SV.

– Vi forstår deres tanke bak kritikken og de bekymringene de har, men vi føler nok at det skyldes en delvis misforståelse av hvordan appen fungerer, og hva vi ønsker å oppnå. Det kom noen påstander om den som ikke stemte, påpeker Midjås.

p

Ikke minst gjelder det sikkerhet for lønn. Ifølge Midjås og Berglund får de ansatte – i motsetning til slik det ofte er i utelivsbransjen – en arbeidskontrakt. I tillegg fungerer appen som et stemplingsur, slik at man registrerer både når man begynner å jobbe, og når man er ferdig.

– Vi har til sammen jobbet 20 år i bransjen, og vet hvordan det er å ikke få arbeidskontrakt. Nettopp å gi den tryggheten til de ansatte var hele tanken vår når vi først startet. Du får en langt større garanti gjennom kontrakten i appen for å få lønn enn om man tar en ekstrajobb uten kontrakt, understreker Midjås.

Noen garanti for lønn kan imidlertid ikke Staffers gi om bedriften nekter å betale den ansatte. Det er bedriften som er arbeidsgiver og derfor ansvarlig for å utbetale lønn på lik linje som for sine vanlige ansatte. Arbeidskontrakten er garantien for lønnen, og dersom en bedrift skulle nekte å betale lønn, vil Staffers assistere med riktig prosedyre og utestenge bedriften fra den digitale møteplassen. Så langt har det heldigvis ikke vært noen slike episoder.

– Vi kan ikke gå inn å betale lønn, siden vi ikke er en arbeidsgiver, men vi vil ta kontakt med bedriftene om det er noe galt. Da vil vi fungere som en tredjepart som kan bistå den ansatte, samt at den ansatte har tilgang til konkrete bevis på arbeidsforholdet og arbeidstiden, sier Thom Berglund.

Umulig å dumpe lønn

Kritikken om at Staffers er en app på arbeidsgivernes premisser, mener de derfor er helt feil.

– Vi mener det er motsatt. Vi har ingen som har skift gjennom Staffers som hovedinntektskilde. Dette er for de som ønsker å ta en ekstravakt når de har fri. Det betyr at arbeidstakerne kan velge selv om de vil ta det skiftet som er ledig i appen, sier Midjås.

Tar de et slikt skift er de garantert minimum den allmenngjorte minstelønna.

– Det er ikke mulig å betale under minstelønna i appen. Det ligger der som en sperre i selve appen. Om noen forsøker å legge inn timelønn på 150 kroner, vil den automatisk bli oppjustert til 168 kroner timen som er minstelønna i dag. De ansatte vil få inkludert feriepenger og få de tilleggene som ligger i tariffen, dersom bedriften er fagorganisert. De tilbakemeldingene vi får er at de fleste får høyere lønn gjennom appen enn de får gjennom sin vanlige jobb. Det er veldig positivt særlig etter at mye av tipsen forsvant. Da teller jo timelønna mye mer, sier Midjås.

p

Berglund legger til at nettopp det at de ansatte får minstelønn og arbeidskontrakt, og at de ansatte ikke betaler noe for å være en del av ordningen i appen, skiller Staffers fra taxi-appen Uber.

– Det er mange forskjeller på oss og Uber. De tar imot pengene fra kundene og tar 20 prosent av inntektene. Vi tar ingenting fra de ansatte. Uber gjør også arbeidsforholdene dårligere, og de ansatte får verken tillegg eller feriepenger i henhold til tariff, slik man gjør gjennom kontrakten mellom arbeidsgiver og ansatt i Staffers-appen, sier han.

Faste ansettelser er et mål

Han og Midjås hevder også at Staffers ikke er til hinder for faste ansettelser i utelivsbransjen. Tvert i mot.

– Vi har allerede eksempler på at folk er blitt fast ansatt etter å ha fått skift gjennom Staffers. Bransjen fungerer også slik at arbeidsgiveren gjerne vil ha et prøveskift før de bestemmer seg om de vil ansette noen. Å ta et skift eller flere hos en bedrift vil fungere som prøveskift, både for arbeidsgiveren og den ansatte. Da kan også den ansatte teste ut om han eller hun trives på den arbeidsplassen, poengterer Midjås.

Han avslører at appen nå også skal åpne for at arbeidsgiverne kan søke etter folk til fast jobb gjennom appen.

– Appen er under konstant utvikling, men vi har alltid tenkt at vi skal ha det med. Det vil si at bedrifter kan markere i jobbannonser at vakten er linket til en fast stilling, forteller Berglund.

1500 jobbsøkere

Per i dag har Staffers 145 bedrifter og 1500 jobbsøkere i databasen sin. Geografisk er det sentralt på Østlandet og i Tønsberg det både er bedrifter og ansatte som kan kobles, men Midjås og Berglund avslører at de trolig vil utvide til Trondheim i løpet av kort tid.

– Den eneste grunnen til at dette har vært en suksess, er fordi både arbeidstakerne og bedriftene har vært fornøyd. Hadde ikke arbeidstakerne vært fornøyd ville ikke appen fungert, sier Midjås.

Han utelukker heller ikke at Staffers vil utvide til andre bransjer.

– Det kan komme, men da i yrker som har mange unge som er på vei inn i arbeidslivet. Der man gjerne kan jobbe tre dager en uke, men ingen de to neste ukene på grunn av eksamen. Det kan være kafeer, butikker, lagerjobber og andre typiske studentjobber, sier han.

p

Enige med LO og Fellesforbundet

Noen frykt for at Staffers skal bli erklært ulovlig har verken han eller Midjås.

– Det første vi gjorde da vi etablerte appen var å ha møter med advokater slik at vi skulle følge alt av lov- og avtaleverk. Vi skal være profesjonelle og gjøre ting riktig. Vi er ikke et bemanningsbyrå, men en digital møteplass. Det blir omtrent som jobbannonsene på Finn, men med bedre funksjonalitet. Vi kommer til å satse videre med rekrutteringsbiten. Vi ser at det er et behov for det, når vi vet hvordan det rekrutteres i andre bransjer. Som både i Fellesforbundet og LO, så er vårt overordnede mål å få folk ut i jobb, og gjennom Staffers kan vi hjelpe arbeidstakerne med å få det de har krav på, avslutter Kristian Midjås.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse