JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Strikk din egen streikevest!

Karer, ta fram garn og pinner og strikk et politisk budskap. Det er oppfordringen fra raddisstrikker Markus Keller.
<Inngang>stikk:</Inngang>

<Inngang>stikk:</Inngang>

Erlend Angelo

eline@lomedia.no

Neste gang det er klart for streik, kan du stille med din egen, hjemmestrikkede streikevest i sterkt neonfarga garn. Og mens du venter på streik, kan du vise hva du brenner for ved å strikke det motivet som sier mest om hvor du står og hva du vil: det være seg en traktor, et kvinnemerke, et regnbueflagg, Fellesforbundets logo eller en buss. Du kan hvile deg på en myk og god Marx-pute, beskytte mobilen med et hendig ulletui med hammer og sigd, briljere på tur med sitteunderlag påbrodert «Allemannsretten» eller la barna vise verden at de elsker skogen og naturen ved å strikke genser med motiver av truede sommerfuglarter.

– Strikking er ikke så vanskelig. Dessuten er det å strikke i god, sosialistisk ånd: Alle kan gjøre det, og det er nyttig!

Det sier strikkeaktivist Markus Keller. Sammen med kona Jenny har han nylig gitt ut boka «Strikk i strid», der målet er å inspirere folk til å kaste seg ut i den politiske strikkinga.

De fleste strikkebøkene på markedet er dønn upolitiske, ja, nå har til og med glamourdronninga Dorthe Skappel gitt ut egen strikkebok. Mer frigjort strikking er en utmerket måte å uttrykke seg på, også politisk, mener Markus Keller. Mønstrene i boka er derfor ment som inspirasjon og hjelp, alle har uansett sin egen strikkestil og sitt eget budskap de vil strikke.

– Man må ikke la seg begrense av oppskriftene, målet må heller være å radbrekke tradisjonene, sier Keller.

Nettopp tradisjoner er viktig når det kommer til strikking. Raddisstrikkerne mener at det å utøve et håndverk som er utviklet gjennom generasjonene, krever respekt for tradisjonen. Men tradisjonen er jo nettopp at ting utvikles, forandres – den lever. Så i stedet for å strikke en Fana-kofte, hvorfor ikke strikke en Faen'a-kofte? Eller en Pussy Riot-maske i stedet for vanlig vinterlue? Selbuvott prydet med Che Guevara i stedet for roser? Bruk kulturarven, men ikke bli en slave av mønsteret, oppfordrer Keller.

Han ser på dagens politiske strikkere som arvtakere etter syttitallets hønsestrikk. Hønsestrikken oppsto i protest mot spinnerienes monopol på strikkeoppskrifter, og var kreativ, fargerik og løssluppen. Typisk var det at symboler ble strikket inn i mønsteret.

– Politisk strikk er en tradisjon, sier Keller. For eksempel satt kvinnene av folket under den franske revolusjonen og strikket mens adelen ble kappet hodet av i giljotinen. Strikkinga signaliserte at kvinnene støttet henrettelsene av de privilegerte, fordi strikking var en hverdagslig syssel.

Senest i årets tariffoppgjør fikk vi demonstrert at strikking har krutt i seg. NHO-sjef Kristin Skogen Lund var kraftig irritert over at noen av delegasjonsmedlemmene i frontfaget hadde strikketøy med under forhandlingene. «En gjeng med folk satt og hekla og så på hverandre i mange dager», var Skogen Lunds observasjon. Ved kommende frontfagoppgjør bør kanskje hele Fellesforbundets delegasjon strikke seg sine egne, gule streikevester mellom slagene – så NHO for alvor skjønner at det er makt bak kravene.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse