Tar tempen på lærlingene
Hittil har 9.000 svart på lærlingundersøkelsen. Men du rekker ennå å bli hørt. Fristen er 15. desember.
BEDRE: Lærlingundersøkelsen skal bidra til å gjøre fagopplæringen bedre. (Illustrasjonsfoto)
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
hanne@lomedia.no
18 fylker er med og 9.000 svar tilsvarer 44 % av de lærlingene og faglige lederne som er kontaktet. Det er lærlinger som har vært i lære i minst et år som er bedt om å svare.
Bedre fagopplæring
Formålet med undersøkelsen fra Utdanningsdirektoratet er å finne ut hva lærlinger og lærebedrifter mener om lærling- og arbeidsmiljøet i lærebedriften. Det vil gi kunnskap om hvor støtet skal settes inn for å forbedre fagopplæringen.
Resultatene skal senere bli brukt av lærebedrifter, opplæringskontor, fylkeskommuner og den statlige utdanningsadministrasjonen som hjelp til å analysere og utvikle læringsmiljøet.
Forskning
Også forskere er interessert i resultatene.
Fafo har blant annet analysert resultatene av undersøkelsen i 2010-2011, som omfattet åtte fylker. Siden det var under halvparten som svarte, så er ikke dataene representative for lærlinggruppen som helhet. Noen fag er underrepresentert, som for eksempel i bygg- og anleggsteknikk, mens helse- og sosialfag, for eksempel, er overrepresentert.
Vil fortsette
Ifølge rapporten svarte nesten alle lærlinger at de er godt motivert for å lære på arbeidsplassen, nesten alle ønsker å fullføre læretiden. 79 % har lyst til å skaffe seg en jobb i faget sitt etter læretiden. Mange lærlinger som var lite motivert for å lære på skolen, er motivert for å lære på arbeidsplassen.
– Sett ut fra et perspektiv om utvikling av en faglig identitet, er dette et viktig funn. Et forbehold må tas for muligheten for at de minst motiverte lærlingene i mindre grad enn andre har svart, noe som i tilfelle vil trekke resultatene på slike spørsmål i en for positiv retning, heter det i rapporten.
De aller fleste lærlinger trives også godt i sitt arbeidsmiljø og føler seg godt mottatt av kolleger på arbeidsplassen.
Sammenhengen mellom skole og læretid er et område mange lærlinger opplever som mindre positivt. Kun halvparten av lærlingene sier seg fornøyd med hvordan opplæringen på skolen var som forberedelse til læretiden.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.