JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønnsoppgjøret 2020

Taxibransjen er et lite skritt nærmere lønnsgaranti og AFP-ordning

Taxisjåførenes tariffavtale er den eneste uten AFP-ordning, og har i årevis har møtt en låst bom hos arbeidsgiverne når de har krevd dette. Nå er partene enige om å lete etter nøkkelen.
ÅPNER DØRA FOR FORBEDRINGER: Hverken minstelønnsgaranti og AFP-ordning kom på plass i taxibransjens tariffoppgjør, men nå åpnes det for å diskutere begge deler allerede til våren.

ÅPNER DØRA FOR FORBEDRINGER: Hverken minstelønnsgaranti og AFP-ordning kom på plass i taxibransjens tariffoppgjør, men nå åpnes det for å diskutere begge deler allerede til våren.

Roy Ervin Solstad

roy@lomedia.no

Det samme var strengt tatt partene enige om også i 2018, men siden det ikke ble noen løsning på LO/NHO-nivå, skjedde det ikke mer i taxibransjen heller.

Derfor er den enigheten videreført i protokollen etter årets tarifforhandlinger mellom Norges Taxiforbund og Fellesforbundet som ble gjennomført onsdag 13. oktober.

Bedre tilpasset AFP

Forhandlingsleder for Fellesforbundet, Peter Hansen, sier imidlertid at muligheten for at taxisjåførene endelig skal få en AFP-ordning, er større enn noengang.

– Taxiforbundet har hele tiden sagt at AFP-ordningen vi har nå ikke har vært tilpasset taxibransjen, men at den nye skissen til AFP-ordning hvor alle årene med opptjening danner grunnlaget for AFP, vil være enklere å forholde seg til i taxibransjen. Det gjør at jeg er litt mer optimistisk nå, sier Hansen.

Det betyr at partene i taxioppgjøret vil sette seg ned og diskutere AFP så fort LO og NHO sin utredning er ferdig. Det kan derfor skje allerede i forbindelse med mellomoppgjøret til våren.

Mye lest: Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør: – Blir sosialklient eller minstepensjonist

(Saken fortsetter under bildet)

Peter Hansen, forhandlingsleder for Fellesforbundet.

Peter Hansen, forhandlingsleder for Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Skal diskutere minstelønn

Et sentralt krav fra Fellesforbundet var også en lønnsgarantiordning, og også der er det lagt inn en åpning. Selv om det ikke blir innført umiddelbart, er det enighet om at partene senest i mellomoppgjøret i 2021 skal diskutere hvordan lønnsinnretninga i bransjen kan endres for å forebygge sosial dumping.

Bakgrunnen for dette er at partene er enige om at et lønnsnivå for sjåførene som over tid ligger under eller i nærheten av allmenngjort minstelønn i eksempelvis turbilbransjen, er uakseptabelt. I tillegg skal virkningen av koronaepidemien og endringene i yrkestransportloven på lønnsnivået i drosjebransjen, skal fortløpende evalueres av partene med tanke på eventuelle tiltak.

Får ikke en krone for å vente: Taxisjåførene krever lønnsgaranti

Liten risiko

– Vi er alle usikre på hvilken effekt dereguleringen vil få, men bransjen kan ikke klage på at dereguleringa vil gi sosial dumping og samtidig si at man ikke kan garantere en minstelønn på 25.000 kroner. Jeg tror arbeidsgiverne skjønner det. De må gjøre noe for å fremstå som den anstendige delen av bransjen. Da må de gi noenlunde anstendige vilkår, sier Hansen.

Han er derfor skuffet over at det ikke ble noe mer konkret.

– Med så lav garantilønn, ville det vært en ekstremt liten risiko å ta for arbeidsgiverne. Derfor ønsket vi å få dette på plass før dereguleringa, men der var det bråstopp. Selv om vi pushet på det vi klarte, var dette så langt vi klarte å trekke arbeidsgiverne, sier han.

Fått med deg denne? Anne har kjørt drosje i 34 år. Fra 1. november er det fritt fram for å konkurrere om jobben hennes

Opp fem kroner timen

Det rene økonomiske oppgjøret i år betyr at minstelønnssatsen i maksimalregulerte områder økes med ett prosentpoeng til 41 prosent. Omregnet til estimert timelønn, gir det en lønnsøkning på kr. 5,02 per time.

I ikke-prisregulerte områder skal det tas utgangspunkt i satsene per 30. april 2020, og gis et tillegg på 1,1 prosentpoeng. I de områdene er det beregnede kronetillegget på kr. 5,20.

Dom i Salten tingrett: Taxisjåfør Sissel ble straffet for å gå på do. Nå har Bodø Taxi erkjent at straffen var ulovlig

Sikret mot prisnedgang

Det største gjennombruddet mener derimot Peter Hansen var at selv om det takstene endres, så skal ikke sjåførene tape på det. Provisjonen skal ligge mellom 40 og 48 prosent av det innkjørte.

– Det betyr at dersom takstene blir redusert fordi selskapet vil posisjonere seg i konkurransen med andre operatører, skal sjåførene fremdeles ha det samme kronebeløpet som tidligere, dersom det er innenfor rammen på 40 til 48 prosent, sier Hansen.

Vanligvis har sjåførenes andel gått ned når takstene har gått opp, slik at timelønna blir omtrent det samme. Med den nye bestemmelsen er sjåførene sikret at andelen går opp om takstene går ned.

Taxi-reformen: Sp-lederen krever at regjeringen utsetter frislippet av taxier: – Det er snakk om tusenvis av arbeidsplasser

Enstemmig anbefaling

Det er også foretatt en justering av lønnsgrunnlaget dersom taxien er på verksted eller må vaskes. Den grunnlaget økes fra snaut 441 kroner timen til nesten 485 kroner timen som det så utbetales den samme prosentsatsen av som når sjåføren har vanlige turer.

Partene er også enige om at man lokalt skal gå gjennom grunnlaget for forskuttering av sykelønn der dette ikke gjøres. Det understrekes at det ikke er anledning til å forskjellsbehandle arbeidstakerne i bedriften på dette området.

Resultatet som nå sendes ut på uravstemning ble enstemmig anbefalt av Fellesforbundets forhandlingsutvalg. Fristen er satt til 30. oktober.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse