SKREKKEKSEMPEL: Slike lastebiler kjører på norske veier. Denne lastebilen som ble stoppet i kontroll av Statens vegvesen manglet et hjul. Akslingen var hengt opp i en lastestropp.
Statens Vegvesen
Transportbransjen vil ansvarliggjøre de som bestiller: – Et viktig skritt mot bedre sikkerhet på veiene
En samlet transportbransje vil at de som kjøper transporttjenester skal få et ansvar for sikkerheten til kjøretøyene som benyttes.
roy@lomedia.no
Med jevne mellomrom publiserer Statens vegvesen bilder av lastebiler som er rene trafikkfeller. Det kan være lastebiler med utslitte dekk på vinterføre, lastebiler uten bremser og i ekstreme tilfeller et manglende hjul, der akslingen er hengt opp i en lastestropp.
Mye lest: Langtransportsjåfør Anita (37) er på jobb 15 timer daglig til under minstelønn
Oppdrag fra Havarikommisjonen
I slike tilfeller har det ofte vært enten sjåføren og/eller transportselskapet som har fått svi, men nå er bransjen og myndigheter innen transportsektoren enige om at de som bestiller transporten også bør ansvarliggjøres.
Det er klart etter at en arbeidsgruppe bestående av medlemmer fra både NHO Logistikk og Transport, Norges Lastebileier-Forbund, Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet, Norsk Industri, Arbeidstilsynet og Statens vegvesen på anmodning fra Statens Havarikommisjon har sett på tiltak som kan øke trafikksikkerheten på veiene.
Bakgrunnen var fire ulykker i 2019 som Havarikommisjonen undersøkte. Disse ulykkene var med vogntog der det ble personskader på andre trafikanter.
Arbeidsgruppen har sju forslag til tiltak. Se dem nederst i saken.
(Saken fortsetter under bildet)
KAN BLI DYRT: – Hvis transportkjøperne kan slå opp i et register og se hvilke selskap som har gjentatte brudd på regelverket, så vil det være oppsiktsvekkende om de likevel bestiller fra dem, bare fordi de er billige. Det kan bli dyrt for dem i ettertid, sier Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.
Roy Ervin Solstad
Kan koste dyrt
Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen er glad for at bransjen og myndighetene har blitt enige om at transportkjøperne har et ansvar for trafikksikkerheten.
– Dette er et viktig skritt mot bedre sikkerhet på veiene. Dette vil gjøre at transportkjøperne ikke kan løpe fra ansvaret de har. Hvis de kan slå opp i et register og se hvilke selskap som har gjentatte brudd på regelverket, så vil det være oppsiktsvekkende om de likevel bestiller fra dem, bare fordi de er billige. Da bør de være oppmerksomme på at de vil kunne bli ansvarliggjort og måtte betale dyrt i ettertid, påpeker han.
Hør ukas podkast: Karina var 18 år og ny i jobben da hun krasjet firmabilen. Så ga sjefen henne skylda
Mer kontroller
Sivertsen er imidlertid klar på at økte ressurser til å drive kontrolltiltak vil være helt avgjørende dersom man virkelig skal få bukt med problemet, enten det dreier seg om lastebiler som utgjør en sikkerhetsrisiko på veiene, eller underbetaling av sjåførene.
– Vi vet jo at dersom det ikke blir kontrollert ordentlig, så er det ingen fare for transportørene å la være å følge de reglene som finnes. Derfor må det bevilges ressurser til bedre og flere kontroller. Hvis det ikke blir kontrollert, har man jo bare skrevet nye regler for å toe sine egne hender, understreker Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.
De sju forslagene fra arbeidsgruppen
• Eksisterende lovverk klargjøres når det gjelder ansvar for dem som bestiller transporttjenester. Man må sikre at en samlet oversikt over slike bestemmelser er lett tilgjengelig.
• Kontrollmyndighetene må gis økte og tilstrekkelige ressurser.
• Arbeidstilsynet publiserer oversikt over stansede virksomheter.
• Relevante bransjeorganisasjoner oppfordres til å sette større fokus på transportbestillerens ansvar.
• Relevante bransjeorganisasjoner anmodes om å vurdere hvordan trafikksikkerhet i forbindelse med bestilling av varetransport kan inntas som tema i aktuelle bransjeavtaler.
• Arbeids- og sosialdepartementet og Samferdselsdepartentet anmoder Treparts bransjeprogram for transport om å fokusere på spørsmål knyttet til bestilling av transporttjenester.
• Arbeidstilsynet og Vegdirektoratet utreder om det er aktuelt og praktisk gjennomførbart med en ny felles forskrift som regulerer ansvar i tilknytning til bestilling av transporttjenester.
De sju forslagene fra arbeidsgruppen
• Eksisterende lovverk klargjøres når det gjelder ansvar for dem som bestiller transporttjenester. Man må sikre at en samlet oversikt over slike bestemmelser er lett tilgjengelig.
• Kontrollmyndighetene må gis økte og tilstrekkelige ressurser.
• Arbeidstilsynet publiserer oversikt over stansede virksomheter.
• Relevante bransjeorganisasjoner oppfordres til å sette større fokus på transportbestillerens ansvar.
• Relevante bransjeorganisasjoner anmodes om å vurdere hvordan trafikksikkerhet i forbindelse med bestilling av varetransport kan inntas som tema i aktuelle bransjeavtaler.
• Arbeids- og sosialdepartementet og Samferdselsdepartentet anmoder Treparts bransjeprogram for transport om å fokusere på spørsmål knyttet til bestilling av transporttjenester.
• Arbeidstilsynet og Vegdirektoratet utreder om det er aktuelt og praktisk gjennomførbart med en ny felles forskrift som regulerer ansvar i tilknytning til bestilling av transporttjenester.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin