JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
– Vlantana-saken ble avdekket grunnet godt tverretatlig samarbeid, sier leder for Statens Vegvesen sin krimavdeling, Per Herman Pedersen.

– Vlantana-saken ble avdekket grunnet godt tverretatlig samarbeid, sier leder for Statens Vegvesen sin krimavdeling, Per Herman Pedersen.

Stein Inge Stølen

Sosial dumping

Tror Vlantana-dommen vil bety mindre sosial dumping på veiene

Eieren bak transportselskapet Vlantana Norge ble gjort personlig ansvarlig for å tilbakebetale nesten 20 millioner kroner. Det vil trolig bety at færre vil prøve seg med underbetaling av sjåførene sine.


18.01.2023
10:36
20.01.2023 14:13

roy@lomedia.no

Det sier flere sentrale skikkelser innen norsk transportbransje etter at Eidsivating lagmannsrett 11. januar forkastet anken fra Vlantana Norge og styreleder Vladas Stoncius Jr.

Systematisk underbetaling

I 2021 ble selskapet og styrelederen dømt til å etterbetale drøyt 16 millioner kroner til 52 litauiske lastebilsjåfører som kjørte i Norge for selskapet mellom 2017 og 2020.

Retten konkluderte med at Vlantana Norge systematisk hadde underbetalt sjåførene og ikke gitt dem den minstelønna de hadde krav på.

Når det gjelder godstransport på vei, er nemlig lønnsnivået i den norske tariffavtalen allmenngjort.

Det gjør at det ikke er lov å betale lastebilsjåfører mindre enn minstelønn, selv om sjåføren jobber i en bedrift uten tariffavtale eller i en utenlandsk bedrift og kjører lastebil registrert i utlandet.

Vlantana Norge sin variant var å oppgi at sjåførene jobbet deltid i 50-prosentstillinger, og dermed fikk betalt etter det. Kontroller avdekket imidlertid at sjåførene jobbet fulltid – minst.

Selskapet forsøkte seg med å slå seg selv konkurs, men både tingretten og nå lagmannsretten har dømt styrelederen, Vladas Stoncius jr., til å stå personlig ansvarlig for kravet fra de 52 sjåførene.

Det betyr at om ikke selskapet har midler til å betale de 16,3 millionene og de drøyt 3,5 millionene i saksomkostninger, så må han ta det av egen lomme.

– Viktig å ta eierne

Nettopp det mener forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen, kan gi den største effekten av dommen.

– Vlantana har forsøkt seg både med å hevde full frifinnelse og å slå seg selv konkurs, men dommen dokumenterer systematisk sosial dumping og legger ansvaret også på eierne bak Vlantana. Derfor er dommen så viktig, påpeker han.

– At eierne blir stilt ansvarlig selv om selskapet er konkurs, gjør denne dommen veldig viktig, sier Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær i Fellesforbundet.

– At eierne blir stilt ansvarlig selv om selskapet er konkurs, gjør denne dommen veldig viktig, sier Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Sivertsen mener dommen sender et sterkt signal til andre som kan tenkes å prøve seg på ulovligheter.

– De som ikke tenker å følge regelverket bør lese denne dommen med argusøyne. Dommen viser at å drive ulovlig i Norge får konsekvenser. Ikke bare for selskapene, men også for eierne, poengterer han.

Tverretatlig suksess

Det samme momentet peker også Per Herman Pedersen, avdelingsdirektør i Statens vegvesen sin krimavdeling, på. Han tror dommen mot Vlantana vil ha en preventiv effekt.

– Jeg tenker at andre som ønsker å benytte seg av det modusen som Vlantana har brukt, vil se hvilken risiko det medfører og tenke seg om to ganger etter denne dommen, sier Pedersen.

Selv om Statens vegvesen foreløpig ikke har tall som viser at det har blitt færre tilfeller av underbetalte utenlandske sjåfører siden Vlantana-saken begynte å rulle for alvor i 2018 og 2019, så ser han lysere på fremtiden.

– Vlantana-saken startet med et varsel fra Norges Lastebileier-Forbund, men det var den tverretatlige kontrollen som skapte grobunnen for dette sivile søksmålet. Vi i Statens vegvesen har lenge tatt til orde for tverretatlig samarbeid, og denne saken viste at når etatene sto sammen, var vi i stand til å avdekke en slik sak, sier Pedersen.

– I forbindelse med regjeringens handlingsplan mot sosial dumping i transportbransjen har Statens vegvesen og Arbeidstilsynet fått i oppdrag å prøve å få til et slikt samarbeid. Får vi til det, vil vi kanskje kunne avdekke enda flere tilfeller av sosial dumping.

Les også: Tillitsvalgte sa nei til ny timebank. Da sparket Peab Asfalt 150 arbeidere

– Dom som forventet

Summen de 52 sjåførene skal få etterbetalt varierer fra drøyt 44.000 kroner til i overkant av 681.000 kroner.

De fleste har imidlertid til gode mellom 300.000 og 400.000 kroner, og gjennomsnittet ligger på drøyt 314.000 kroner.

Til sammen blir det 16,3 millioner kroner pluss forsinkelsesrenter som lagmannsretten – i motsetning til tingretten – la til.

Lina K. Smorr fra advokatfirmaet Andersen & Bache-Wiig

Lina K. Smorr fra advokatfirmaet Andersen & Bache-Wiig

Torgny Hasås

At anken fra Vlantana Norge og Vladas Stoncuis jr. ble forkastet, kom ikke overraskende på Lina K. Smorr fra advokatfirmaet Andersen & Bache-Wiig. Hun har representert sjåførene sammen med blant annet Kristina Dirdal fra samme advokatkontor.

– Resultatet er forventet og gledelig for sjåførene som har kjempet en lang kamp mot en svært ressurssterk motpart, sier hun.

Smorr tror dommen kan få stor betydning for sjåførenes lønnsvilkår i transportbransjen i Norge.

– Denne saken er den første store saken i denne sektoren, som dessverre har vært kjent for dårlige lønnsvilkår og utnyttelse av utenlandsk arbeidskraft. Vi tror også at resultatet vil spre seg til resten av Europa og vil kunne være førende for kontrolletatenes arbeid i bekjempelsen av arbeidslivskriminalitet i transportsektoren, påpeker Lina K. Smorr. 

Også på arbeidsgiversiden blir dommen godt mottatt. Norges Lastebileier-Forbund sine mange medlemsbedrifter har merket konkurransen fra useriøse aktører i lang tid.

– Det er gledelig å se at sosial dumping og forsøk på å omgå norske regelverk får konsekvenser. Den største utfordringen for norske seriøse transportbedrifter er useriøse aktører som ikke følger norsk lov. De skader omdømmet til hele bransjen, og truer grunnlaget til lovlydige og hardtarbeidende norske bedrifter og sjåfører, understreker administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, NLF, Geir A. Mo.

– Norske transportører lider under konkurransen fra useriøse aktører, sier Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund.

– Norske transportører lider under konkurransen fra useriøse aktører, sier Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund.

Roy Ervin Solstad

– Anstendig arbeidsliv koster

Han tror imidlertid ikke at dommen vil bety en endelig slutt på utfordringer med sosial dumping i bransjen, men at den forhåpentligvis kan bidra til bedring.

– Kjeltringer kommer alltid til å prøve å omgå loven for egen vinning, men jeg håper denne dommen skremmer flere fra å prøve. Norske myndigheter må intensivere arbeidet mot useriøse aktører som driver med sosial dumping, aktører som har som mål å true og undergrave seriøse norske bedrifter, sier Mo.

– Dette understreker også ansvar transportkjøpere har, og at konsekvensene av å velge bedrifter som ikke følger loven til syvende og sist går ut over arbeiderne. Man må være villig til å betale prisen for et anstendig arbeidsliv. Heldigvis tror jeg ikke dette er særlig utbredt i Norge, fortsetter han.

Som Smorr, håper han dommen kan få internasjonale konsekvenser.  

– Transportbransjen er, og vil alltid være, en internasjonal konkurransedrevet bransje. Norge er et attraktivt land å jobbe i siden vi både har gode lønnsvilkår, og et trygt og regulert arbeidsliv. Jeg håper denne dommen kan være en inspirasjon, og at man også i andre deler av Europa strekker seg etter oss. Sosial dumping skader alle seriøse bedrifter, både i Norge og utlandet. Vårt arbeidsmarked skal ikke utnyttes eller undergraves, sier Geir A. Mo avslutningsvis.

Mye lest: Kathrine avviste en forelska sjef og ble sagt opp. Nå får hun 600.000 mindre i erstatning

18.01.2023
10:36
20.01.2023 14:13



Mest lest

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Privat

Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben

Brian Cliff Olguin

Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

Eirik Dahl Viggen

Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene

Håvard Sæbø

Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt

Per Backer

Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje

Kathrine Geard

Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden

KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.

KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.

Eirik Dahl Viggen

Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året


Flere saker