JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønnsoppgjøret 2020

Uravstemning i bussoppgjøret: Magnus (20) håper på nei, men tror det blir ja

Lønnsnivået gjør det vanskelig å rekruttere bussjåfører, mener Magnus Bremseth Kvernland (20). Den yngste kollegaen hans er dobbelt så gammel som han selv.
KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

Håvard Sæbø

roy@lomedia.no

Bransjen selv anslår at det trengs 1000 nye bussjåfører hvert eneste år, men da trønderen Magnus Bremseth Kvernland tok yrkessjåførutdanning på videregående, var han den eneste som ønsket å kjøre buss.

20-åringen tok fagbrev som bussjåfør tidligere i høst, og han er blitt ambassadør for yrkessjåførfaget.

Når han møter ungdommer, har han mange gode argumenter for at de bør velge seg en karriere som bussjåfør. Et lønnsnivå som har tapt seg mot andre grupper gjør det imidlertid vanskelig å overtale folk.

Derfor har han stemt nei til resultatet partene meklet seg fram til 1.oktober, etter 11 dager med streik.

Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret

Lønn etter ansvar

– Vi skulle hatt en helt annen lønn med det ansvaret vi har, sier Bremseth Kvernland.

Å bli lovet under ti kroner timen totalt for både 2020 og 2021, mener han er altfor dårlig.

– Vi burde fått det vi har blitt lovet siden 2007, og det var jo det som lå i det opprinnelige kravet fra Fellesforbundet, påpeker han.

Selv om lønnsspørsmålet har fått mye oppmerksomhet, minner han om at arbeidstakerne hadde flere krav som ikke ble innfridd.

– Vi fikk verken gjort noe med tiden til å foreta sikkerhetssjekk av bussene, arbeidstider eller deltskiftsordningen, sier han.

Bussjåførene vant folkets støtte: – Da er det jo bare arbeidsgiverne igjen

Kolleger sier nei

Både på jobben hos Schaus Buss i Vestby og blant andre kolleger i Oslo og Omegn Bussarbeiderforening, opplever Bremseth Kvernland at det er et flertall for å stemme nei til resultatet.

Det vil i tilfelle bety ny busstreik nesten en måned etter at bussjåførene gikk tilbake til arbeidet 1. oktober.

– De yngre jeg kjenner i bransjen har hintet om at de vil stemme nei, og mange av de eldre har sagt at de stemmer nei på grunn av framtida til oss som er unge. Mange i vår forening ønsker egentlig ingen ny streik, men tror det må til for å få det bedre, forteller han.

Bakgrunn: Bussjåførene har mindre å rutte med enn for fem år siden

Har ikke råd å streike

Misnøyen går også på at man ikke avviste meklingsresultatet og fortsatte streiken som allerede var i gang. Han tror ikke at en ny streik vil få bussjåførene til å virke for storforlangende.

– Det kan jo bli litt tøffere å dra i gang en ny streik, men det virker som vi har folkets støtte, påpeker han.

Om det blir en ny streik, er han imidlertid veldig usikker på.

– Jeg håper det blir nei til resultatet og ny streik, men magefølelsen sier at det blir et ja-flertall. Jeg tror det er en del som sliter økonomisk på grunn av lite kjøring. De har nok lyst til å stemme nei, men har ikke råd. Det er mange som har tapt mye økonomisk som ikke har råd til en ny streik, sier han.

Debatt: En mer sikker og rettferdig arbeidshverdag for bussjåførene, nå!

Mer buss i utdanninga

Bremseth Kvernland håper et ordentlig lønnsløft vil hjelpe til med rekrutteringen. Selv om det betyr at man må ut i en ny streik.

– Streiken har ikke gjort det vanskeligere å rekruttere. Lønna har økt, og det er bra for rekrutteringa, fastholder han.

Det må imidlertid gjøres noe også i skoleverket.

– Vi kan ikke tvinge folk til å bli bussjåfører, men i lærebøkene handler nesten alt om lastebil, og rådgivere og lærere kan mer om lastebil enn buss. Skal vi få opp rekrutteringa må vi begynne der, understreker han.

Undersøkelse: Åtte av ti nordmenn støtter de streikende bussjåførene

Kjedelig med korona

Behovet for å få nye sjåfører er stort. Det vises også på arbeidsplassen til Magnus.

– Det var en sjåfør som var fire år eldre enn meg, men han sluttet. Den nest yngste nå er 39 år, smiler han.

Drømmen ville nok vært å få ungdommene til å være like lettrekruttert som det han selv var.

– Det er veldig sosialt når kundene og passasjerene kommer inn foran, så det sosiale var grunnen til at jeg valgte buss og ikke lastebil, sier han.

Koronakrisen med stengt framdør har derfor vært en nedtur for 20-åringen.

– Nå sitte jeg jo bare foran der og kjøre buss uten å ha den samme kontakten med passasjerene som tidligere, sier han.

Fram med streikevesten

Går det som han håper, blir det uansett dårlig med passasjerkontakt om bord på bussene fra neste uke. Da blir det ny busstreik.

Den unge bussjåføren innrømmer at det kan være lurt å forberede seg på det alternativet.

– Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, smiler Magnus Bremseth Kvernland.

Kommentar: En ny streik vil være unik, og det er ikke så sikkert at det vil være mulig å beholde den store støtten i befolkningen

Fakta

Navn: Magnus Bremseth Kvernland

Alder: 20

Yrke: Bussjåfør

Arbeidsgiver: Schaus Buss, avdeling Vestby

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse

Fakta

Navn: Magnus Bremseth Kvernland

Alder: 20

Yrke: Bussjåfør

Arbeidsgiver: Schaus Buss, avdeling Vestby