KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.
Håvard Sæbø
Lønnsoppgjøret 2020
Uravstemning i bussoppgjøret: Magnus (20) håper på nei, men tror det blir ja
Lønnsnivået gjør det vanskelig å rekruttere bussjåfører, mener Magnus Bremseth Kvernland (20). Den yngste kollegaen hans er dobbelt så gammel som han selv.
roy@lomedia.no
Bransjen selv anslår at det trengs 1000 nye bussjåfører hvert eneste år, men da trønderen Magnus Bremseth Kvernland tok yrkessjåførutdanning på videregående, var han den eneste som ønsket å kjøre buss.
20-åringen tok fagbrev som bussjåfør tidligere i høst, og han er blitt ambassadør for yrkessjåførfaget.
Når han møter ungdommer, har han mange gode argumenter for at de bør velge seg en karriere som bussjåfør. Et lønnsnivå som har tapt seg mot andre grupper gjør det imidlertid vanskelig å overtale folk.
Derfor har han stemt nei til resultatet partene meklet seg fram til 1.oktober, etter 11 dager med streik.
Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret
Lønn etter ansvar
– Vi skulle hatt en helt annen lønn med det ansvaret vi har, sier Bremseth Kvernland.
Å bli lovet under ti kroner timen totalt for både 2020 og 2021, mener han er altfor dårlig.
– Vi burde fått det vi har blitt lovet siden 2007, og det var jo det som lå i det opprinnelige kravet fra Fellesforbundet, påpeker han.
Selv om lønnsspørsmålet har fått mye oppmerksomhet, minner han om at arbeidstakerne hadde flere krav som ikke ble innfridd.
– Vi fikk verken gjort noe med tiden til å foreta sikkerhetssjekk av bussene, arbeidstider eller deltskiftsordningen, sier han.
Bussjåførene vant folkets støtte: – Da er det jo bare arbeidsgiverne igjen
Kolleger sier nei
Både på jobben hos Schaus Buss i Vestby og blant andre kolleger i Oslo og Omegn Bussarbeiderforening, opplever Bremseth Kvernland at det er et flertall for å stemme nei til resultatet.
Det vil i tilfelle bety ny busstreik nesten en måned etter at bussjåførene gikk tilbake til arbeidet 1. oktober.
– De yngre jeg kjenner i bransjen har hintet om at de vil stemme nei, og mange av de eldre har sagt at de stemmer nei på grunn av framtida til oss som er unge. Mange i vår forening ønsker egentlig ingen ny streik, men tror det må til for å få det bedre, forteller han.
Bakgrunn: Bussjåførene har mindre å rutte med enn for fem år siden
Har ikke råd å streike
Misnøyen går også på at man ikke avviste meklingsresultatet og fortsatte streiken som allerede var i gang. Han tror ikke at en ny streik vil få bussjåførene til å virke for storforlangende.
– Det kan jo bli litt tøffere å dra i gang en ny streik, men det virker som vi har folkets støtte, påpeker han.
Om det blir en ny streik, er han imidlertid veldig usikker på.
– Jeg håper det blir nei til resultatet og ny streik, men magefølelsen sier at det blir et ja-flertall. Jeg tror det er en del som sliter økonomisk på grunn av lite kjøring. De har nok lyst til å stemme nei, men har ikke råd. Det er mange som har tapt mye økonomisk som ikke har råd til en ny streik, sier han.
Debatt: En mer sikker og rettferdig arbeidshverdag for bussjåførene, nå!
Mer buss i utdanninga
Bremseth Kvernland håper et ordentlig lønnsløft vil hjelpe til med rekrutteringen. Selv om det betyr at man må ut i en ny streik.
– Streiken har ikke gjort det vanskeligere å rekruttere. Lønna har økt, og det er bra for rekrutteringa, fastholder han.
Det må imidlertid gjøres noe også i skoleverket.
– Vi kan ikke tvinge folk til å bli bussjåfører, men i lærebøkene handler nesten alt om lastebil, og rådgivere og lærere kan mer om lastebil enn buss. Skal vi få opp rekrutteringa må vi begynne der, understreker han.
Undersøkelse: Åtte av ti nordmenn støtter de streikende bussjåførene
Kjedelig med korona
Behovet for å få nye sjåfører er stort. Det vises også på arbeidsplassen til Magnus.
– Det var en sjåfør som var fire år eldre enn meg, men han sluttet. Den nest yngste nå er 39 år, smiler han.
Drømmen ville nok vært å få ungdommene til å være like lettrekruttert som det han selv var.
– Det er veldig sosialt når kundene og passasjerene kommer inn foran, så det sosiale var grunnen til at jeg valgte buss og ikke lastebil, sier han.
Koronakrisen med stengt framdør har derfor vært en nedtur for 20-åringen.
– Nå sitte jeg jo bare foran der og kjøre buss uten å ha den samme kontakten med passasjerene som tidligere, sier han.
Fram med streikevesten
Går det som han håper, blir det uansett dårlig med passasjerkontakt om bord på bussene fra neste uke. Da blir det ny busstreik.
Den unge bussjåføren innrømmer at det kan være lurt å forberede seg på det alternativet.
– Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, smiler Magnus Bremseth Kvernland.
Fakta
Navn: Magnus Bremseth Kvernland
Alder: 20
Yrke: Bussjåfør
Arbeidsgiver: Schaus Buss, avdeling Vestby
Fakta
Navn: Magnus Bremseth Kvernland
Alder: 20
Yrke: Bussjåfør
Arbeidsgiver: Schaus Buss, avdeling Vestby
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin