JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tap av førerkort:

Utenlandske råkjørere skal kunne utvises, foreslår regjeringen

Utlendinger med midlertidig oppholdstillatelse som straffes for alvorlige brudd på vegtrafikkloven, skal kunne utvises, foreslår justisminister Monica Mæland.

Roy Ervin Solstad

Forslaget gjelder sjåfører som har fått ubetinget fengselsstraff, som har skapt stor fare for andre, eller er straffet for flere lovbrudd som kan føre til tap av førerkort. Også flere tilfeller av kjøring uten førerkort skal kunne føre til utvisning, opplyser justisminister Monica Mæland (H).

p

– De siste årene har vi sett en rekke ulykker vinterstid på grunn av utenlandske vogntog med elendige dekk eller sommerdekk. Det har ført til farlige situasjoner og dessverre dødsfall. Nå slår vi ned på det, sier hun.

Vil luke ut de verste

Forslaget får støtte fra Norsk Lastebileierforsbund, skriver ABC nyheter.

–Vi kjenner til eksempler med utenlandske sjåfører som er stoppet med opptil 40 ubetalte fartsbøter. Andre har kjørt gjentatte ganger med promille, eller er tatt for annen type kriminalitet, sier administrerende direktør Geir Mo i Norges Lastebileierforbund til ABC Nyheter.

Han mener flere virkemidler må kombineres for vil luke ut de verste sjåførene og de farligste vogntogene.

– De som bevisst jukser, må straffes. Antallet er ikke så stort, men de det gjelder, utgjør en risiko, sier Mo.

– Bra, men ikke nok

Fremskrittspartiet samferdselspolitiske talsperson Bård Hoksrud applauderer forslaget, men mener at handlekraften fra regjeringen er svært begrenset.

– Vi må sørge for at det er selskapene bak som får ansvaret og forfølges. Hvis ikke vil resultatet bare bli at man sender en sjåfør ut av landet, og man bare får en ny «farlig» sjåfør tilbake. For selskapet bryr seg ikke, fordi det er den enkelte sjåføren som får ansvaret og må ta konsekvensen av å jobbe hos et useriøst utenlandsk transportselskap, sier Hoksrud til NTB.

– Jeg vil gjerne bidra til at vi skal få ryddet opp i dette ved å sørge for at sjåførene får ansvar for det de har ansvar for, men også at disse useriøse utenlandske selskapene må straffes for å bidra til useriøs transport i Norge, sier han.

Annonse
Annonse