JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Verdens vakreste læreplass

Hurtigruten har vokst seg til å bli en av Norges største lærlingbedrifter. Metoden: å engasjere elever gjennom prosjekt til fordypning.
Kaptein Kai Albrigtsen mener at alle som jobber til havs har et ansvar for å sørge for en god rekruttering, og mener lærlingeordningen om bord i hurtigruten er en berikelse for arbeidsmiljøet.

Kaptein Kai Albrigtsen mener at alle som jobber til havs har et ansvar for å sørge for en god rekruttering, og mener lærlingeordningen om bord i hurtigruten er en berikelse for arbeidsmiljøet.

magasinet@lomedia.no

I det MS "Finnmarken" legger til kai i Svolvær, står dekkslærling Adrian Aust på plass i baugen med kasteline og fortøyningstrosser. Siden august i fjor har han vært om bord hurtigruteskipet og fortøyd i de 34 havnene skipet går innom fra Bergen i sør til Kirkenes i nord.

– Da jeg fikk vite at lærlingplassen om bord var sikret, strakk jeg hendene over hodet og jublet høyt. Jeg ville så veldig på Hurtigruta. Både lærerne og tidligere lærlinger jeg kjenner snakket veldig varmt om utdanningen de gir. I tillegg ville jeg ut og treffe folk og oppleve kysten, forteller 18-åringen fra Alta. Drømmen er å bli styrmann, som betyr at han må i land etter at fagbrevet er sikret. Tre år på høgskole gir bachelor i nautikk, og med litt mer fartstid er styrmannspapirene i orden.

– Får jeg så styrmannsjobb om bord her, vil det være veldig bra. Hurtigruta har et fantastisk arbeidsmiljø, med en flott miks av forskjellige faggrupper, folk i alle aldre og en fin fordeling av menn og kvinner, mener Aust.

Som en familie

– Vi er som en liten familie, mener resepsjonslærling Ingvill Norum. Da hun fikk tilbud om å prøve seg i resepsjonen ombord gjennom faget Prosjekt til fordypning (PTF) på en klassisk rundtur Bergen-Kirkenes-Bergen, hadde hun ingen kjennskap til rederiet eller båtene. Men fordi læreren snakket veldig varmt om Hurtigruten som læreplass, tenkte hun at det var verdt et forsøk.

– Allerede da jeg gikk i land etter PTF-turen hadde jeg bestemt meg for at jeg ville tilbake, sier 19-åringen og skryter av måten hun blir ivaretatt på.

I Tromsø kommer gjestene ruslende om bord straks landgangen er på plass. Norum smiler og hilser nordmenn, tyskere og engelsktalende gjester velkommen og svarer på spørsmål om lugarer og avgangstid.

– Det har vært en bratt læringskurve, men nå snakker jeg nok tysk til å forstå og gjøre meg forstått, i alle fall med det som har med livet om bord å gjøre. Jeg kaller det hurtigrutetysk, sier Norum – og ler.

Stor frihet

Kokkelærling Helene Aaland Skaar snakker også om bratt læringskurve – en positiv, bratt læringskurve. Også hun søkte seg til Hurtigruten etter å ha vært utplassert om bord i PTF.

– Jeg trives veldig godt med turnusen og har et solid faglig opplegg om bord. Kokkene er veldig flinke, sier Aaland Skaar. Når 19-åringen fra Førde går på 21 dager fri etter 21 dager om bord, går hun rett på jobb på fastlandet. På den måten får hun brukt det hun lærer om bord også utenfor skipet – og hun ser at det faglige nivået om bord er svært høyt.

– Fordi vi jobber med sesongmenyer, lager frokost, lunsj og middag til både gjester, i messa og i byssa, får jeg stor variasjon i arbeidsoppgavene. Jeg har stor frihet til å prøve meg på ting jeg vil øve meg mer på, sier Førde-jenta. Også sambygding og konditorlærling Malin Gjøringbø skryter av utviklingsmulighetene om bord. Med pensel og pyntepulver gir hun de selvkomponerte konfektene det lille ekstra. Med rutinert pensel går arbeidet fort unna. Egentlig har alt gått fort om bord, mener 19-åringen, for etter 1,5 år skjønner hun ikke helt hvor tiden har blitt av. Nå vurderer hun ett år til på videregående for å få muligheten til å komme tilbake om bord som kokkelærling. På den måten håper hun å få nok et sjøbein å stå på, slik at drømmen om få fast jobb om bord kan gå i oppfyllelse.

Blir i bransjen

Mens Hurtigruten selv omtaler reisen langs norskekysten som verdens vakreste sjøreise, mener resepsjonslærling Silje Kildal om bord MS "Midnatsol" at hun har verdens vakreste læreplass – med fjell, fjorder, nordlys, et rikt fugleliv og hval.

– Da jeg gikk i land etter utplassering i PTF ble jeg oppfordret til å søke meg tilbake om bord som lærling. Jeg var blitt kjent med dem, de var blitt kjent med meg, sier 19-åringen fra Brønnøysund. Hun stortrives med både arbeidsplassen og oppgavene og regner med at hun blir i bransjen når fagbrevet er sikret.

– Får jeg ikke jobb om bord, så blir det hotell på meg, slår hun fast. At purser og sjef for opplærlingen om bord, Katrine Jonassen, også ble rekruttert gjennom PTF – med påfølgende læretid om bord – gjør at Silje Kildal omtaler opplærlingen som skreddersydd henne.

Ønsker seg tilbake

Allerede før hun er ferdig med sin PTF-praksis om bord MS "Finnmarken", ønsker Ingrid Borge seg tilbake om bord som konditorlærling.

– Jeg får prøve så mange forskjellige ting, og miljøet virker veldig bra, sier den 17-årige eleven fra Sandefjord videregående skole.

– For oss er det viktig å la elevene få utforske yrket når de er her, sier baker og konditor om bord MS "Finnmarken", Terje Skaar.

Skaar erkjenner at alle ungdomsskole- og PTF-elevene som kommer om bord betyr merarbeid, men mener at både han selv og rederiet har et ansvar for å sørge for rekruttering til yrkesgruppene de har om bord.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen mener Hurtigruten tar i bruk PTF på en forbilledlig måte.

– Det å rekruttere elever via PTF krever litt ekstra, og det er bra at de tar den utfordringen og ser på dette som en fin måte å bli kjent med potensielle lærlinger på, sier Røe Isaksen.

Kapteinen tar ansvar

– Vi har et ansvar til å bidra med å utdanne den neste generasjonen sjøfolk, mener kaptein om bord MS "Finnmarken", Kai Albrigtsen.

Kapteinen mener lærlingordningen gir rederiet et godt grunnlag for å rekruttere riktig når de selv trenger nye folk.

– Etter to år kjenner vi de som har vært om bord. Vi har formet dem og vet hva de kan. I tillegg kjenner de oss. Det er en stor fordel når vi skal jobbe så tett om bord, sier kaptein Albrigtsen.

– I tillegg er det utrolig givende å ta del i utviklingen til disse ungdommene. Det er helt fantastisk å få følge dem fra de tar sine første usikre steg om bord til de går av som stolte og dyktige fagarbeidere, sier kaptein Albrigtsen.

Hurtigruten

Skipsrute langs Norskekysten fra Bergen til Kirkenes, med gods, post og passasjerer.

Totalt 34 havner anløpes. En rundtur Bergen – Kirkenes – Bergen tar i underkant av elleve døgn.

Etablert 1893, og har tradisjonelt spilt en viktig rolle for kommunikasjonen langs kysten.

Har rundt 180 lærlinger

Les også:

Tar stort samfunnsansvar

Ved årsskiftet hadde Hurtigruten 180 lærlinger. Det imponerer både NHO-sjef Kristin Skogen Lund og kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. Les mer

Jeg har stor frihet til å prøve meg på ting jeg vil øve meg mer på

Helene Aaland Skaar, kokkelærling

For oss er det viktig å la elevene få utforske yrket når de er her

Terje Skaar, baker og konditor på MS "Finnmarken"

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Hurtigruten

Skipsrute langs Norskekysten fra Bergen til Kirkenes, med gods, post og passasjerer.

Totalt 34 havner anløpes. En rundtur Bergen – Kirkenes – Bergen tar i underkant av elleve døgn.

Etablert 1893, og har tradisjonelt spilt en viktig rolle for kommunikasjonen langs kysten.

Har rundt 180 lærlinger

Les også:

Tar stort samfunnsansvar

Ved årsskiftet hadde Hurtigruten 180 lærlinger. Det imponerer både NHO-sjef Kristin Skogen Lund og kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. Les mer