JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Krever ny flyplass:

Fly får ofte ikke lande i Hammerfest: – Rammer pasienter og arbeidsfolk

Kun mindre fly kan lande i Hammerfest – og bare hvis vindforholdene er gunstige. Utbyggingen av Barentshavet gjør at forbundsleder Frode Alfheim i Industri Energi mener etablering av en ny og bedre flyplass haster.
Fv: Forbundsleder Frode Alfheim i Industri Energi, ordfører Marianne Sivertsen Næss i Hammerfest, nestleder Bjørnar Skjæran i Arbeiderpartiet, Håvard Pedersen og Oskar Schjeldrupsen i Industri Energi-klubben ved Equinor Melkøya.

Fv: Forbundsleder Frode Alfheim i Industri Energi, ordfører Marianne Sivertsen Næss i Hammerfest, nestleder Bjørnar Skjæran i Arbeiderpartiet, Håvard Pedersen og Oskar Schjeldrupsen i Industri Energi-klubben ved Equinor Melkøya.

Tonje Paulsen Solem

tonje@lomedia.no

Finnmark sloss mot fraflytting og for å skape arbeidsplasser. I så måte er Hammerfest en av distriktenes suksesshistorier. Likevel har ordfører Marianne Sivertsen Næss (Ap) jobbet for etableringen av en ny flyplass hele sin politiske karriere.

– Det er 70 millioner i døgnet som eksporteres ut fra Hammerfest, eksempelvis innenfor petroleum. Da må man legge bort de samfunnsøkonomiske modellene som tar hensyn til antall innbyggere. For all lønnsomhet blir målt i antall innbyggere og ikke opp mot verdiskapningen som skjer hos oss, sier Sivertsen Næss.

Det er rundt 11.400 innbyggere i Hammerfest, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB).

I dag er det bare Widerø som flyr rutefly til Hammerfest. En ny flyplass med lengre rullebane og bedre forhold kunne tatt imot større fly, sikret et mer stabilt flytilbud og gitt billigere billetter.

Ofte får ikke fly landet

Sivertsen Næss forteller at det ofte blir overflyginger på Hammerfest lufthavn fordi fly ikke kan lande. Det er restriksjoner på grunn av flyplassens plassering i terrenget.

– Hvis du for eksempel har vind på 15 knop fra visse vindretninger så stenger flyplassen, sier ordføreren.

Hun sier at begrensningene medfører store kostnader for bedrifter som opererer i Hammerfest eller har aktivitet i Barentshavet.

– Både Vår Energi og Equinor sier at de må ta inn mannskapet sitt dagen før bare for å være sikker på at de er her når de skal dra ut offshore. Det er hele veien ekstra kostnader for de enkelte selskapene, og for mange aktører er nok det også en grunn til at man ikke vil satse i vår region, sier ordføreren.

Hun mener at en mer effektiv transportløsning er viktig å videreutvikle samfunnet.

– Ny flyplass er noe av den viktigste infrastrukturen som vi må få på plass for å utnytte potensial vi har i vår region. Vi er allerede en kommune som bidrar i nasjonal sammenheng, både innenfor petroleum, havbruk, vi får mineraler, fiskeri og reiseliv, sier Sivertsen Næss.

(Saken fortsetter under bildet)

Ordfører Marianne Sivertsen Næss i Hammerfest har jobbet for en ny flyplass i Hammerfest i hele sin 13 år lange politiske karriere.

Ordfører Marianne Sivertsen Næss i Hammerfest har jobbet for en ny flyplass i Hammerfest i hele sin 13 år lange politiske karriere.

Tonje Paulsen Solem

Mister kompetanse

Ordfører ønsker ny flyplass for å få inn større fly, få billigere flyseter og forhåpentligvis da lettere kunne holde på kloke hoder og ungdommen.

Ny flyplass har gjentatte ganger vært oppe i Stortinget, det er nevnt i ulike NTP-er at dette er viktig. Det har vært stor oppslutning, et enstemmig storting sa i eiermeldinga meldinga til Avinor at det er behov. Skal man gjøre noe ut av nordområdesatsingen, og ikke bare ha fine ord, så kan man investere i infrastruktur. Det er kanskje det konkrete som viser at man mener det, mener ordføreren.

En ny flyplass på Grøtnes, noe utenfor byen er et etablert alternativ.

NTP er en plan for samferdselsprosjekter i Norge. Planen revideres hvert fjerde år og oversendes som en melding til Stortinget i forkant av stortingsvalg. Gjeldende plan omhandler perioden 2018–2029.

Arbeidet med neste NTP 2022–2033 er i gang, og ny NTP legges fram til behandling i Stortinget våren 2021.

Mer oljeaktivitet i Barentshavet

Avtroppende hovedtillitsvalgt Håvard Pedersen i Industri Energi ved Equinor Melkøya påpeker at en mer stabil flyplass ville gitt mer forutsigbarhet i forhold til for eksempel leverandører som kommer oppover til Hammerfest.

– Vi har engasjert oss sammen med forbundet sentralt. Med utviklingen som er her opp i nord og i Barentshavet, er det på plass med en ordentlig flyplass. Det er ikke tvil i min sjel. Det er det eneste som ikke har blitt utviklet her oppe de siste 20 årene, sier Pedersen.

(Saken fortsetter under bildet)

Avtroppende hovedtillitsvalgt Håvard Pedersen for Industri Energi ved Equinor Melkøya mener det er behov for å få på plass en skikkelig flyplass. Han har nylig gått over til å være verneombud på arbeidsplassen.

Avtroppende hovedtillitsvalgt Håvard Pedersen for Industri Energi ved Equinor Melkøya mener det er behov for å få på plass en skikkelig flyplass. Han har nylig gått over til å være verneombud på arbeidsplassen.

Tonje Paulsen Solem

Forbundsleder Frode Alfheim i Industri Energi mener det må tas hensyn til økt aktivitet i Barentshavet. Han mener at det er behov for ny flyplass og ny heliport, som er flybasen til helikoptrene som flyr oljearbeidere ut på jobb offshore.

– Vi må se at det blir en utvikling i Barentshavet med mer aktivitet så det blir mer rift om setene. Johan Castberg kommer og man skal videre med Visting og kanskje også Alta Gota blir sett på som drivverdig. Da blir utfordringene med flyplassen enda større. Det kan ingen leve med, og iallfall ikke de som bor og jobber i Hammerfest, sier Alfheim.

Han mener det er viktig for eksisterende arbeidsplasser og utvikling av nye arbeidsplasser å få på plass ny flyplass, slik at man ikke havner i en situasjon hvor en næring opptar alle flysetene.

– Vi vil følge opp initiativ som vi har tatt opp mot Nasjonal transportplan, sier Alfheim.

(Saken fortsetter under bildet)

MÅ PRIORITERES: Forbundsleder Frode Alfheim i Industri Energi mener en ny flyplass i Hammerfest må prioriteres i Nasjonal Transportplan. I bakgrunnen ligger Melkøya og Hammerfest.

MÅ PRIORITERES: Forbundsleder Frode Alfheim i Industri Energi mener en ny flyplass i Hammerfest må prioriteres i Nasjonal Transportplan. I bakgrunnen ligger Melkøya og Hammerfest.

Tonje Paulsen Solem

Belastning for pasienter

Hammerfest har ett av to sykehus i Finnmark. Det er også vedtatt å bygge nytt sykehus i Hammerfest.

– Ofte kommer ikke pasienter til avtalte timer på sykehuset og må reise en annen gang. Kostnader ved ubrukte avtaler og merkostnader fordi pasienter må reise en annen gang til er dyrt, og det er også en belastning for pasientene, sier Sivertsen Næss.

Nestleder Bjørnar Skjæran i Arbeiderpartiet mener det haster med en ny lufthavn.

I Nord-Norge er avstandene slik som de er. Flytilbudet er en del av kollektivtransporten. Det er viktig for næringslivet og for at folks skal trives og bo her, sier han.

Skjæran mener også at flyplassen må inn på Nasjonal transportplan.

– Hver tredje passasjer på kortbanenettet i nord er en pasient. Nå er man i gang med å bygge det nye sykehuset i Hammerfest. Det betyr at flyplassen viktig for alle, ikke bare olje- og gassnæring, sier han, som også lover å holde trykket oppe fram mot NTP.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i olje-, gass- og landindustri.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse