Opprop
«Oljearbeidere er dypt skuffet over SAS' behandling av de oppsagte»
STØTTER PILOTENE: Christopher Talgø er leder av Industri Energis samarbeidskomite for oljeservice, som representerer 7 400 arbeidstakere innen oljeserviceavtalen, helikopteravtalen og landbaseavtalen.
Atle Espen Helgesen/Industri Energi
SAS har vært en del av infrastrukturen til oljeindustrien, skriver IndustriEnergi-tillitsvalgte innen oljeservice i denne uttalelsen.
Industri Energis samarbeidskomite for oljeservice består av tillitsvalgte som representerer over 7400 arbeidstakere innen oljeserviceavtalen, landbaseavtalen og helikopteravtalen.
Samarbeidskomiteen har vedtatt følgende uttalelse til støtte for oppsagte medarbeidere i SAS:
«SAS har vært en del av infrastrukturen til oljeindustrien og et foretrukket flyselskap for næringen. Oljeserviceansatte ser likheter i det å gjennomgå utdanning til en snever og krevende bransje samt å tilpasse privat- og familieliv til arbeidslivet, slik piloter må. Flynæringen er som oljenæringen kritisk avhengig av tilstrekkelig kompetanse og bemanning for å kunne drifte en sunn virksomhet. Tilsvarende er arbeidstakerne som besitter kompetansen og som har tilpasset seg disse yrkene gjennom yrkeslivet avhengig av å fortsatt ha en jobb å gå til.
Når en stor og seriøs aktør som SAS blir tvunget til å si opp omtrent 40 % av sine ansatte, så forventes det at selskapet også gjør alt i sin makt til å kunne reansette så tidlig som mulig og å gjenoppta en seriøs videre aktivitet. Disse forventningene følger også av en gjensidig avtale mellom SAS og de ansatte om 5 års fortrinnsrett til ansettelse i ledige stillinger etter en slik nedbemanning.
Samarbeidskomiteen for oljeservice er derfor dypt skuffet over SAS’ behandling av de oppsagte når det nå viser seg SAS’ planer for å bygge opp igjen selskapet etter koronapandemien er å konstruere seg vekk fra de ansattes avtalte rett til gjeninntakelse ved å etablere nye selskapsstrukturer der nye stillinger opprettes i datterselskaper som de oppsagte arbeidstakerne ikke har fortrinnsrett i.
Det er en hån mot de oppsagte medarbeiderne i SAS, som har blitt oppfordret til å beholde sine uniformer klare i påvente av å kunne komme tilbake i arbeid for SAS. Nå må de søke på stillinger med dårligere vilkår og krav til sertifikater som piloter må koste selv om de skal kunne ansettes.
Det er NAV som i mellomtiden har betalt lønn til mange av disse tidligere SAS-ansatte. På grunn av SAS’ grep kan NAV bli nødt til å betale for disse mye lenger da de ikke vil kunne tilbake i arbeid så raskt som de ellers kunne ha gjort. At SAS utnytter en pandemi til å omorganisere driften på ansattes kostnad, er uakseptabelt.
SAS sender med dette tydelige signaler om at de ikke verdsetter anstendighet og forutsigbarhet i flybransjen og svikter i sin oppgave som en seriøs samfunnskritisk aktør, som de selv hevder å ha vært for Norge i 75 år. SAS’ bryter med sin tradisjon om å om være en spydspiss i Skandinavia, og ved å omgå avtaler med de ansatte bryter de også med den norske og skandinaviske arbeidslivsmodellen.
Med slike holdninger til arbeidsliv vil ikke SAS forbli et foretrukket flyselskap.»
Ny organisering av SAS: – Det som skjer i SAS for tiden er uendelig trist, sier nestleder i flygerforening