– Vi er på feil kurs
Nordiske transportarbeidere bekymret for stadig varmere klima.
Jacqueline Smith (til venstre) og Asbjørn Wahl (nummer to fra venstre) deltok i klimadebatten i Malmø.
Christine Skårberg Dahl
res@lomedia.no
– Stockholm kan virkelig bli Nordens Venezia om havnivået stiger som følge av et varmere klima, sa Martin Viredius fra Svensk Transportarbeiderforbund under dagens klimadebatt under Nordisk Transportarbeiderføderasjons kongress i Malmø.
Ikke til å stole på
Han var ikke den eneste som var bekymret for klimautviklingen.
– Vi i fagbevegelsen har nok ikke tatt helt innover oss klimatrusselen, men vi er på feil kurs. Kyoto-avtalen sa vi skulle redusere klimautslippene, men siden 1990 har vi i stedet økt utslippene av klimagasser med 60 prosent. Det kan tyde på at vi ikke kan stole på politikerne, sa Asbjørn Wahl fra Fagforbundet.
Demokratisk kontroll
Wahl pekte på at et fritt marked ikke er det rette verktøyet for å snu utvikingen.
– Teknisk sett er det ikke vanskelig å redusere utslippene, men viljen er ikke der. Årsaken er at privatøkonomiske interesser får styre. Det som trengs er demokratisk kontroll, fortsatte han.
Han avviste også at fagbevegelsen hadde noe å frykte i forhold til færre jobber.
– Alle rapporter viser at det blir flere, ikke færre jobber. Skal vi redusere utslippene vil det bli færre jobber innen transport, men det vil ikke komme over natten. Det vil bli en avvikling som vil ta 10-20 år. Ingen kommer til å bli oppsagt, understreket han.
"Dirty oil"
Leder i Sjømannsforbundet, Jacqueline Smith, mente at mye kunne gjøres dersom skipsfartens gikk bort fra bruken av tungolje.
– Skipsfarten står for 90 prosent av transporten av verdens varehandel. Det er en energieffektiv transport, men samtidig brukes veldig mye tungolje, selv om jeg liker bedre det engelske ordet "dirty oil". Men klimaendringene gjør også at nedsmeltingen av isen i Arktis øker, og det betyr at Nordøstpassasjen kan åpnes. Det gjør at skip kan bruke 20 prosent mindre drivstoff på vei til Asia i forhold til i dag, sa Smith.
Hun mente at forbrukerne måtte stille krav til transporten.
– Vi er ikke bare fagforeningsmennesker. Vi er også forbrukere som kan sette krav. Så lenge skipene ikke får krav om å bruke mer miljøvennlig drivstoff, kommer de til å fortsette å bruke tungolje, sa Smith.
Det ble ikke gjort noe vedtak etter klimadebatten, men det var enighet i debatten om at det ikke var for sent å snu utviklingen.
– Men det må skje noe nå, sa Asbjørn Wahl.
Teknisk sett er det ikke vanskelig å redusere utslippene, men viljen er ikke der.
Asbjørn Wahl, Fagforbundet
Dette er en sak fra
Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.